Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 12 april 2023

ANDLIGA SÅNGER 95 - Annandag Påsk

Annandag Påsk-musik.

Välkommen att lyssna till Andliga sånger, utsänt från radio Sölvesborg, 92,0 MHz.
Påsken varar länge och detta avsnitt nr 95 lyfter fram "den tomma graven" och uppståndelsens oväntade händelse. Många olika musikstilar får uttrycka vår glädje.

Med in i studion har jag ett enkelt klangspel; en "stålofon" eller "metallofon" - den måste du lyssna till!
Klicka nu på noten så startar 59 minuters gott musikaliskt sällskap och uppmuntran till din själ.


                           MUSIKLISTA

CICCIE PERNVEDEN MALM - "Det sjunger i själen och hjärtat" - hör du att jag spelar klangspel i bakgrunden? Jag kunde inte låta bli...

St Nicolai kyrka - PSALM 146 "Vad ljus över griften han lever, O fröjd!" - Cecilia Lind, Krister Liljenberg och Nadja Schelin.

DAN JAKOB, Lewi Petrus barnbarn - "O, segrare från Golgata".

GÖTE STRANDSJÖ - "Maria och Jesus".

DANIEL WIKLUND - "Natten före Påsk".

Väktarna faller. Jesus är uppstånden.

PER HARLING & TOMASENSEMBELN - PSALM 742 "Han är inte här, han lever!" 
Stålofonen, klangspelet eller metallofonen får plats i denna underbara sång.

Klostret IONA - "Gud, Du kan vända tårar". Hör hur de "kular" i början!

TAIZÉ - "Jubilate, Alleluia". Musiken smittar av sig på min blockflöjt...

OSLO GOSPEL CHOIR - "He's Alive"

BENGT JOHANSSON - PSALM 285 "Det finns djup i Herrens godhet".

JACOB ALM - "Övervann döden" 

METAL FOR JESUS - Golden Resurrection 0'25 sek i början... Gyllene Uppståndelse (man kan knappt höra skillnad på en kyrkorgel och en elgitarr i detta intro) samt NARNIA "Long Live the King.

Klangspel. Stålofon. Metallofon.

Stora röster och milda flöjter, enkla klanger och hårdrock - allt kan gestalta kraften i den kristna tron.
Men för mig, kära lyssnare, är hårdrocken den genre som starkast uttrycker den våldsamma kampen mellan ont och gott, liv och död samt Jesu uppståndelse som spräcker alla föreställningar!

2010 gjorde jag följande reflektion på Sweden Rock.
Läs mer här:

Glada hälsningar från
- Helene Fransson Sturefelt, programkreatör, musiker och påskvän,
- Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, ljudtekniker och redigerare.

Tack, Bosse Ohlsson, för gåvan att förvalta din fars klangspel! Jag tycker mycket om det. Och spelar med baksidan av två små knivar för att tonen skall bli så ren som möjligt...

Kling, klang!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar