Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 12 juli 2021

GUDS HELIGHET och VÅR

Allt liv är heligt.


Regn på lördagen, sol på söndagen. Det blev friluftsgudstjänst ute i bokskogens katedral. 
Utescenen var inbjudande med sitt kupade tak och många sökte sig till skuggan... sommarvärmen håller i sig!
Här är min predikan med rubriken "Efterföljelse" där texterna handlar om Helighet.

Psalmerna vi sjöng var 685, 89, 3, 714 och 720.

Välkommen att få del av det förkunnade ordet på detta vis. 
Men hur ska jag kunna illustrera innehållet?
Hm, framför mig tornar rabatten upp sig med mäktiga stockrosor - de får hjälpa mig att predika!

Stockrosorna vittnar om Gud.



PREDIKAN över 3 Mosebok 19, 1 Petrusbrevet 1:13 och Matteus 5:20
Efterföljelse - 6 e Tref: GUDS HELIGHET 2021-07-11

Låt oss be: Öppna ditt Ord för våra hjärtan, öppna våra hjärtan för ditt Ord, som inte vänder tillbaka fåfängt förrän det verkat såsom du vill. Tala ord av uppmuntran och förmaning, varning och tröst…
 
I onsdags på Musik i sommarkväll sjöng vi kvällspsalmen 191 ”Pris vare dig som av jordens folk vill dana en enda helig mänskosläkt". Jag nämnde att vi glömt fokusera på Enheten i vårt tänkande kring mångfald. En mångfald utan enhet blir splittring, men en mångfald med enhet blir rikedom. 
Det lilla ordet ”helig” fanns med där som ett nyckelord till förståelse. En enda helig mänskosläkt…

Läs mer här:
Sturellas Fotoblogg: EN ENDA HELIG MÄNSKOSLÄKT - Psalm 191 (helenesturefelt.blogspot.com)
 
Temat för predikan: HELIGHET. Det är inget ord som vi använder i vårt vardagliga tal. Det är för stort… Och så påstår texten att vi skall vara heliga - hur i all sin dar skall det gå till? Är inte det högfärd, hybris och lite sektvarning? 
Först en inledning, sedan kommer tre punkter.

Renhet - helighet.


 
INLEDNING – Vad är ”helighet”?
 
a) Ordet ”helig” betyder både på hebreiska och grekiska ”något som är avskilt” och antyder ett tillstånd som skiljer sig från det som var förut, bort från det profana. En möjlig synonym till ”helig” skulle kunna vara ordet ”renhet”.
Det som är heligt har tagits undan från det orena och profana.
 
b) Det heliga är något som är avskilt för Gud och hans tjänst.
I GT var allt förstfött avskilt för Herren, liksom templet och gudstjänstens redskap samt prästens kläder vid gudstjänsten.
 
c) Det heliga är också en invigning till Gud, i betydelsen att bokstavligt talat ”fylla hela handen”. Att invigas till det heliga är att uppfyllas av Guds maktfullhet.

Gud vill fylla oss helt.
 
1. GUDS HELIGHET
 
3 Mosebok 19 innehåller ”helighetslagarna” för Israel. ”Ni skall vara heliga, ty jag, Herren, er Gud, är helig”. Guds helighet är uttryck för Guds fullhet och fullkomlighet – det är alltså inte en särskild egenskap bland många.
Jag som är intresserad av religionshistoria, kan se att i hedniska religioner är det ofta saker, personer och handlingar som är heliga. Sällan är det gudarna själva som är heliga… Heligheten är materiell.
 
Så är det inte i den bibliska uppenbarelsen. I Israel är Herren Gud ”Israels helige”. Ingen är helig såsom Herren. Hans namn är heligt!
Som följd av detta betraktas platser, ting och personer som ställs i förhållande till Guds såsom heliga – närmaste exemplet för oss är altaret här i kyrksalen, där den heliga nattvarden firas.
 
Profeten Jesaja beskriver Gud såsom den Trefalt helige (trishágion):
”Helig, helig, helig” som vi sjöng i psalm 3. Inte ens de högsta, himmelska väsendena - seraferna - vågar se Gud, den helige; de döljer sig med sina vingar…
Ja, Gud väcker den djupaste vördnad och fruktan.
 
Det finns en paradox här, en skenbar motsägelse:
Herrens helighet är ju starkt emot all synd och orenhet. Det måste brännas bort. Men hur skall det då gå med oss?
Samtidig är Gud den helige den som förlöser syndaren och visar den största nåd!
 
Guds helighet är alltså samtidigt den dödande OCH levandegörande makten! Jag återkommer till det.

Död på vintern. Levande på sommaren.


 
2. FÖRSAMLINGENS HELIGHET och KRISTUS
 
Petrus citerar dessa helighetslagar och uppmanar församlingen att leva ett allt igenom heligt liv. 
Suck, det här blir för tungt… Det är nu det börjar kännas väldigt kravfullt, och alldeles omöjligt att vara kristen.
Det blir bara prestation och plikter, där man inte kan annat än misslyckas… är det det Gud vill?! Nej, inte!

Men nu har vi hoppat över ett led:
Jesus Kristus är utstrålningen av Guds härlighet. Han är i hela sin person och gärning en uppenbarelse av Guds väsen! Det är Honom vi tillhör!
I dopet lyfts vi in i Guds förbund, inte på grund av våra prestationer, utan av Guds nåd. Där formas vi efter Guds kärlek. 

Synden vill skilja oss från Gud, men Gud vill skilja oss från synden – alltså döda det onda och levandegöra oss inifrån och ut!

Levandegöra.


 
Petrus skriver: ” Var beredda att bryta upp”… Det kan vara en uppmaning till oss nu när nystarten är här! Gud är den som gör allting nytt, och vill så också göra i Listerkyrkan.
 
I församlingsarbetet är det många som har burit ett tungt lass under många år.
Nu har tiden kommit att se över vad Herren har lagt i dina händer.
Det kan finnas uppgifter som inte är dina längre, saker som du gjort utan att egentligen vilja det, eller ens kunna… Du har ställt upp, för så ska man göra i en församling, men du har inte varit glad.
 
Detta kan i värsta fall skapa bitterhet, och då är det säkert att den uppgiften inte är given av Herren!
 
Herren drar dig närmare Kristus. Han drar dig in i den helighet som är Guds väsen, för att du skall fyllas av den, av nåd. I den kärlek som uppstår där, mellan dig och Jesus Kristus, där föds nu något nytt…
 
Jesus älskar dig.


 
3. TILLÄMPNING
 
Var beredda att bryta upp. Att umgås med den Helige innebär att vi släpper gamla tankar och levnadsmönster som inte längre fungerar. Något annat kommer i dess ställe. 

Guds kärlek föder i en människa glädjen i att tjäna andra, i kärlek. Gud skapar ingen bitterhet i att tjäna andra av plikt... Nej, det handlar om glädje - tjänande - i glädje.

Det är det som kallas diakoni och agape – den självutgivande kärleken. Detta är en konsekvens av gemenskapen med Jesus; inte ett krav, inte en plikt, inte ett måste!
 
Jesus talar i evangeliet om situationer där man har något otalt med varandra. Finns det knutar här och nu som behöver lösas upp? Befrias?
- Skynda dig att komma överens med din motpart, säger han.
 
Jesus utförde inget annat än det som gavs honom av Fadern.
 
Vad är det Fadern vill ge dig? Oss? 
En sak är säker: Alla kan känna och säga ”Så har vi inte gjort förut” (11:e budet) och "Så har vi alltid gjort" (12:e budet)...
Men, Gud gör inga repriser. Vi ska göra det som Fadern ger oss. Och då får vi tillsammans lyssna in Guds röst.

Är du en repris?
 
Till sist:
 
Tänk dig en cirkel med många små öppningar. Det är små dörrar som man kan gå in genom, för att komma närmare det heliga.
Några går in genom jazz- och musikdörren, någon genom café- och fikadörren, några kommer att gå in genom pilgrimsdörren…
Vilka fler dörrar behöver vi ha? Vilka kreativa uttryck finns?
 
Målet är Kristus. Centrum är Guds underbara kärlek, i bön, bibelsamtal och lovsång!
 
Gud har kallat dig och mig. Herren kallar dig än idag, på nytt och nämner dig vid namn, Gud själv vars namn är heligt.
Det är i denna efterföljd vi får vandra.

Mångfald med tydligt centrum.


                                                                                        
Varma hälsningar,

Helene F Sturefelt, predikant, V.D.M.










 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar