Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 7 oktober 2019

HELIGA BIRGITTAS GÅ-VÄG

Tack, du starka kvinna!


Det är den 7 oktober och vi firar heliga Birgitta idag!
Här är min hyllning till den bön som följer alla pilgrimsvandrare. Dela den gärna vidare.

Birgitta var en mycket stark kvinna med stor integritet. Bönen kan därför också översättas så här:
- Jag vill gärna vandra den... Snarare en det mer försiktiga:
- Och gör mig villig att vandra den... för det var hon redan!

Tankar formade som en växelläsning.


Heliga Birgitta av Vadstena.


                  EN GÅ-VÄGS-BÖN

    VISA MIG, HERRE, DIN VÄG
   - Hur skall jag veta vart jag skall gå?
   JAG VILL GÄRNA VANDRA DEN
   - Själv trevar jag runt på måfå.

   VISA MIG, HERRE, DIN VÄG
   - Är din vilja svår att förstå?
   JAG VILL GÄRNA VANDRA DEN
   - Min egen väg har begärets påbrå.

Begäret förblindar bönen.


   VISA MIG, HERRE, DIN VÄG
   - Kärlekens väg går lätt på tå.
   JAG VILL GÄRNA VANDRA DEN
   - Men konsumtionen klampar hetsigt på.

   VISA MIG, HERRE, DIN VÄG
   - Inte är vi många, jag tror vi är få.
   JAG VILL GÄRNA VANDRA DEN
   - Kristen livsstil är verkligen inte grå!

Kristen påskglädje.


   VISA MIG, HERRE, DIN VÄG
   - Bönen virvlar upp i det blå.
   JAG VILL GÄRNA VANDRA DEN
   - Lika stark nu, som då.

   VISA MIG, HERRE, DIN VÄG
   - Jag ser en framsträckt hand som vill få...
   JAG VILL GÄRNA VANDRA DEN
   - Tröst och hopp att orka gå.

Virvlande böner.
 

   VISA MIG, HERRE, DIN VÄG
   - Ska jag sitta eller stå?
   JAG VILL GÄRNA VANDRA DEN
   - Bekvämlighet kan aldrig Ordet så.

   VISA MIG, HERRE, DIN VÄG
    - Jag lyfter armarna uppåt i min vrå.
   JAG VILL GÄRNA VANDRA DEN
   - Tar ett steg för att salighet nå.


Denna gå-vägs-text skrev jag redan 2008, den 7 oktober.
Men originalet är ändå det starkaste, hämtat ur Psaltaren 25:

En öppen hand, i ödmjukhet.



HERRE, KUNGÖR MIG DINA VÄGAR
LÄR MIG DINA STIGAR.

LED MIG I DIN SANNING OCH LÄR MIG
TY DU ÄR MIN FRÄLSNINGS GUD
PÅ DIG HOPPAS JAG ALLTID. Psalt 25:4


HERREN ÄR GOD OCH RÄTTFÄRDIG
DÄRFÖR UNDERVISAR HAN SYNDARE OM VÄGEN.

HAN LEDER DE ÖDMJUKA RÄTT
HAN LÄR DE ÖDMJUKA SIN VÄG. Psalt 25:9

Lär mig, lär mig!


De egensinniga och högfärdiga kan ingen leda, inte ens Gud, eftersom det skulle innebära tvång mot den fria viljan.
Detta visste heliga Birgitta, och bad hela tiden om mer ödmjukhet...

Och jag konstaterar att Guds väg oftast är en stig, inte en bred motorväg, en slingrande väg, inte en upplyst autostrada.
Varför?
För att Gud vill att vi ska hålla oss nära Honom, tätt, tätt...

Alltid på väg, till fots, sakta genom livet.


Gång-glada hälsningar,

Helene Sture Birgittadotter.

Birgitta Birgersdotter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar