Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 25 november 2018

DOMSSÖNDAGENS GLÄDJE

Vad ska bedömas? Och hur?


Domssöndagens glädje - det kan du väl inte mena!?
Det här känns både obehagligt och otidsenligt.

Men det är det inte.

Följ med till Möllebackskyrkan i Karlskrona och sätt dig längst bak i kyrkbänkarna.

Jag bildsätter med några dimmiga motiv från Borgmästarfjärden i Karlskrona.

Möllebacksblåset har just spelat några fina låtar på den här cafégudstjänsten; The Optimist och Himlen i min famn.

Himlen har tappat sig i vattnet.


Vi har sjungit Psalm 97:

JAG BEHÖVDE EN NÄSTA, VAR DU DÄR, VAR DU DÄR?
VARKEN TRO ELLER RAS ELLER NAMN SÄTTER GRÄNSER.
VAR DU DÄR?

JAG VAR HUNGRIG OCH TÖRSTIG, VAR DU DÄR, VAR DU DÄR?

JAG VAR FRUSEN OCH NAKEN, VAR DU DÄR...?

DU KAN RESA LÅNGT BORT OCH JAG ÄR DÄR, JAG ÄR DÄR!
VARKEN TRO ELLER RAS ELLER NAMN SÄTTER GRÄNSER.
JAG ÄR DÄR.

Psalmen ställer uppfordrande frågor till oss. Det är en tonsättning av evangeliet från Matteus kap 25:31. Och Herren själv svarar oss i sista versen att även som vi reser långt bort så är Gud där, vid vår sida.

Herren är där.


Här får du predikan över Domssöndagens episteltext, hämtad från Petrus 2:a brev, kapitel 3:8-13.
Att läsa den är inte samma sak som att höra den förkunnas.
Men jag tar risken, och hoppas att du skall få ut något av dessa ord.

PREDIKAN över 2 Petr 3:8-13 – DOMSSÖNDAGEN – årg 1
MÖLLEBACKSKYRKAN söndagen den 25 november 2018, EFS Blås.
 
I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN!

 Det är uppgörelsens tid. Det är dags för räkenskap, att summera och se om det är svarta siffror i bokföringen, eller röda… Nej, det handlar inte om ”black Friday” då vi överkonsumerar för att döva vår klimatångest…
Det handlar om Domssöndagen, där bibeltexterna uppmanar oss att vara uppmärksamma på hur vi lever. Varje ord vi säger får konsekvenser. Varje handling vi gör får också konsekvenser.
Ett JA på fel ställe kan bli ödesdigert, likaså ett NEJ vid fel tillfälle.
 
Förr var samhälle och kyrka alltför fördömande.
Men nu för tiden får ett brott knappt några konsekvenser...

Därför är Domssöndagen ett glädjefyllt allvar, där ordet Rättvisa och Rättfärdighet är i centrum.

Predikan har tre delar:
1. Vad är DOM?
2. NÄR kommer Jesus tillbaka?
3. VAD är människans uppgift?
 

Lev förankrad.

Låt oss stanna upp för det här lilla ordet DOM. Vad betyder det egentligen? De allra flesta blir nog nervösa… och känner sig anklagade av en Allmakt man inte tror på, men ändå kanske är rädd för, innerst inne. Så är det för många i den äldre generationen.

Men många unga människor inte längre känner igen ordet ”dom” i skriven text, eftersom man har tagit bort ”de” och ”dem” och alla istället skriver talspråksordet ”dom”.

Då kan det bli så här konstigt när konfirmanderna skulle läsa i evangeliet vad det är Jesus skall göra:
 

HAN SKALL HÅLLA DOM.

Ska han hålla dem? Varför då…?

Nej, det står att han skall hålla Doom! Kanske skulle vi behöva stava detta domsord med två oo - - -


Domstolsförhandlingar i Rådhuset.
 
Vid en domstolsförhandling finns det två utslag av domarens dom:
1) fällande dom, och 2) frikännande dom.

Det är viktigt att komma ihåg då vi lyssnar till Bibelns texter om Guds doom!
 
Vi vet alla hur ont det gör när okänsliga människor fäller sina fördömande domar över oss, utan att känna till hur läget är.

Jesus säger tydligt att vi inte skall döma:
 

DÖM ICKE! PÅ DET ATT DU SJÄLV ICKE MÅ BLIVA DÖMD!
 
En orättvis fördömelse av en medmänniska är kopplat till 8:e budet ”Du skall icke bära falskt vittnesbörd mot din nästa”!


Kasta inga stenar.


Om världen vore god, så skulle domen inte finnas, eller hur?

Och det finns en utbredd andlighet i våra dagar som blundar för ondskan och kallar den för ”lägre medvetande” och istället bara vill fokusera på det positiva, ljusa och glada, genom meditationer och seanser.

Ett felaktigt positivt tänkande leder till osanning. Tillvaron beskrivs i falska termer, som leder människor bort från att ta itu med de verkliga svårigheterna.
 
Bibeln har, ärligt talat, ett ”negativt” tänkande då den erkänner människans svek, förtryck och våldsamhet. Det kan vi inte meditera bort. Det måste tvärtom avslöjas som ondska, inget annat.
Det positiva kommer därefter, och det är att det finns befrielse från synden som binder.
 
Synden vill skilja oss från Gud.
Men Gud vill skilja oss från synden.
 
Orkar inte vara positiv.
 

Petrus, som levt med Jesus i tre år, talar om vikten att omvända sig. Det kräver att en människa har lyssnat på sitt samvetes röst – som är en hälsning från Gud själv – och vågar närma sig sig själv, i en sund självkännedom.

Varje ekonomiskt ansvarig vet att man måste göra bokslut varje år och redovisa inkomst och utgifter. Likaså är det med vår existens.
Och Herren vill ge oss tid till det! Det är därför han dröjer med att komma tillbaka, skriver Petrus.
 
HAN DRÖJER FÖR ER SKULL, EFTERSOM HAN INTE VILL ATT NÅGON SKALL GÅ FÖRLORAD, UTAN ATT ALLA SKALL FÅ TID ATT OMVÄNDA SIG.

 
Omvänd dig.


Och när vi ser hur vi beter oss på jorden idag, mot varandra och mot planeten, så är det uppenbart att risken är stor att vi alla går förlorade…

Omvändelsen från det giriga och likgiltiga gäller oss alla, både i församlingen och ute i samhället. Mitt ibland oss finns både falska och trofasta efterföljare till Jesus.
 
Till de falska efterföljarna hör att de gärna uppehåller sig vid spekulationer och uträkningar… Exakt NÄR skall Jesus komma tillbaka?
Detta är predikans andra del.

Jag blir alltid misstänksam när jag hör någon uppvisa sina spekulationer:
- Det vet jag! Jag har läst Bibeln extremt noga och nu har jag de-chiffrerat alla konstiga namn och tidsangivelser… Följ mig! Jag vet.

Nej, gör inte det.

Fast i spekulationer.

 
Många kristna församlingar har under seklernas gång gått vilse i dessa vilda spekulationer. Jehovas vittnen med sina årtal är väl de vi just nu känner till bäst. Det är tragiskt med alla dessa uträkningar av tusenårsriken och uppståndelse-ordningar, eftersom spekulationerna är djupt obibliska!

Exakt NÄR yttersta tiden kommer är fördolt! Den kommer som en tjuv om natten… Var därför redo. Det är den enda upplysningen som Jesus ger.
Varför skall vi då ägna oss åt det om det inte är vår uppgift?


Vilse under bryggan.



EN SAK FÅR NI INTE GLÖMMA, MINA KÄRA. FÖR HERREN ÄR EN DAG SOM TUSEN ÅR, OCH TUSEN ÅR SÅSOM EN DAG.

Det betyder också att den som spekulerar i skapelsens början - och har problem med naturvetenskap kontra bibelns berättelse - kan ta det lugnt.

Tiden har ju inte delats in i några som helst enheter när Gud börjar sitt skapelseverk! För Gud är tusen år såsom en dag och en dag såsom tusen år.
 
Så spekulera inte! Vila i att Gud har tiden i sin hand.
 
Tusen år som en dag.
 

Men vad ska vi göra då? Vi kan väl inte bara släppa första och sista tiden hur som helst?
Jo...
 
Vad kommer vi att bedömas för vid domens dag?
 
Inte är det att vi inte kunde räkna ut när Jesus skulle komma tillbaka.
Inte heller är det att vi inte kunde göra underverk eller bota alla sjuka.
Utan något så enkelt som att vara medmänsklig... att besöka den sjuke och bjuda den hungrige på lite mat.
Det är inte för mycket begärt, eller hur?

Människans uppgift är att älska Herren Gud med all kraft, och sin nästa såsom sig själv.


Tredubbla kärleksbudet.
 


När vi drabbas av Guds kärlek då vågar vi se våra brister. Det är där omvändelsen kommer, och förlåtelsen renar oss helt och fullt.

Vi kan inte bli dömda för något som är förlåtet! Det har Gud dränkt i Förlåtelsens Hav. Och där ska vi inte fiska.
 
Tron kommer som en gåva – vi kan aldrig ta oss den själva genom att blidka Gud – utan med tomma händer får vi ta emot det Herren ger!

Denna oerhörda NÅD föder ett annat sätt att tala och handla.

Med Jesus i fokus börjar tankar, känslor och agerande att upprättas, och vi blir allt mer lika honom. Detta utflöde av goda gärningar är Guds verk med oss.
 
                                   
Fiska inte i Förlåtelsens hav.



Så när hela mänskligheten till slut står där inför Guds tron, då kommer konsekvensens stund... då Herren säger:

JAG VAR HUNGRIG OCH NI GAV MIG ATT ÄTA, JAG VAR HEMLÖS OCH NI TOG HAND OM MIG, JAG VAR NAKEN OCH NI GAV MIG KLÄDER, JAG VAR SJUK OCH NI SÅG TILL MIG, JAG SATT I FÄNGELSE OCH NI BESÖKTE MIG… Matteus 25:31.

Alltså precis som vi sjöng i psalm 97.
 
Detta är det omedvetna utflödet av goda gärningar som strömmar genom den som lever nära Gud.
 
Men vi vet också att motsatsen finns, alla de gånger då vi gick förbi, inte brydde oss, inte orkade, inte ville…
 
HERRE, NÄR SKULLE JAG HA SETT DIG HUNGRIG, NAKEN OCH SJUK…?
 
Likgiltigheten är en stor synd, som leder till obarmhärtighet och till slut skövlande av både människors tillit och naturens begränsade tillgångar.

Det är detta som kommer att få en fällande dom!!

Likgiltigt?

 
Till sist:

Gud är till sitt väsen rättfärdighet. Denna Guds rättfärdighet agerar i kärlek och sanning, det kan vi läsa på var enda blad i Bibeln!
Gud är den som upprättar den förtryckte! Men förtryckaren blir fördömd - och inbjuden till omvändelse.
Herren upprättar den orättvist bedömde! Och fördömer orättvisan.

Gud frikänner den falskt anklagade. Detta är vårt HOPP!

Det är detta som är Bibelns Gud – inte någon despot som ingenting vet och som maktgirigt vill ha människans underdånighet… utan den älskande guden, som är vår Fader… och hela universums skapare.

Kom närmre! Se skapelsen.


Vi kan fästa blicken här framme på Jesus på korset:

Det är genom Jesu försoning på korset som de röda sifforna i bokföringen till slut vänds till svarta…
 
Men det kallar inte vi för Black Friday utan för Långfredagen… eller The Good Friday… !
 
Amen.
 
The Good Friday!
 
 
Låt oss be med orden ur psalm 289 vers 4:
 
O DÖM OSS HERRE, FRISÄG OSS I DOMEN.
I DIN FÖRLÅTELSE VÅR FRIHET ÄR.

DEN STRÄCKER SIG SÅ LÅNGT DIN KÄRLEK VANDRAR
BLAND ALLA MÄNSKOR, FOLK OCH RASER HÄR.

GUDS KÄRLEK ÄR SOM STRANDEN OCH SOM GRÄSET
ÄR VIND OCH VIDD OCH ETT OÄNDLIGT HEM.

 
Som gräset.
 
 
Tack käre himmelske Fader för att vi som kristna är upprättade människor!
Du befriar från skam och förlåter skuld.
Hjälp oss att se att fördömelsen tillhör inte den som lever i den försoning som Jesus gett oss.

Förlåt vår mänsklighet som står i kollektiv skuld till hela skapelsen, och till Dig, för vårt missbruk av naturens resurser och av varandra.
Hjälp oss att vända om från vår girighet.
Vi ber för regnskogarna i Brasilien, att de inte skall skövlas...

Befria oss också från att fördöma varandra och oss själva.

Vi vill leva i din frikännande dom. I glädje. Amen!
 
Skövla inte.
 

Varma hälsningar i konsekvensens namn, från Helene F Sturefelt,
- predikant i Möllebacken, Karlskrona.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar