Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 17 november 2018

SÅ MÅ DU VÄLJA LIVET!


Skuggdöden eller livet?


Gud gör inga kopior. Gud kör inga gamla repriser.
Vår Skapare ber oss inte att se tillbaka och återgå till det gamla.

Restaurera? Eller renovera?

Återställa till sitt ursprungliga skick? Eller helt förnya?

JAG TAR IDAG HIMMEL OCH JORD TILL VITTNEN MOT ER, ATT JAG HAR FÖRELAGT DIG LIV OCH DÖD, VÄLSIGNELSE OCH FÖRBANNELSE.

SÅ MÅ DU DÅ VÄLJA LIVET, FÖR ATT DU OCH DINA EFTERKOMMANDE MÅ LEVA,

GENOM ATT DU ÄLSKAR HERREN, DIN GUD, OCH HÖR HANS RÖST OCH HÅLLER DIG TILL HONOM.
5 Mosebok kap 30:19-20.

Vittne.


Det svåraste med att vara människa är att få relationerna att fungera.
Får man misslyckas? Får man börja om?

Eller ska man ligga slagen, eller bunden i äktenskap som är destruktiva?

Gud vill liv, inte död.

Vår Skapare vill välsignelse, inte förbannelse.


Det går att återställa äktenskap till sin ursprungliga intention - om båda vill det.
Det går också att helt förnya förhållandet, med förlåtelse och försoning.

Och det går även att skiljas som vänner om allt förtroende är borta. Om inte tilliten matas med värme och omsorg, då bidrar båda till att svälta ihjäl relationen.

Eller när anklagelser blivit det enda sätt man kommunicerar på - då ber Gud oss att välja det goda, inte det fortsatt onda.


Välj livet.


Detta bibelord från 5 Mosebok har tröstat väldigt många människor i kris.

Först handlar det om Israel och villkoren för deras upprättelse. Men vi kan också läsa texten rakt in i vårt personliga liv, där Guds väsen träder fram tydligt.

Att hålla fast vid dåliga förbund och skadliga relationer där man utnyttjas och utsätts för svek och trolöshet, då bör vi välja bort det - om vi vill leva. Det gäller både nationer och små personer.

Förbanna inte! Förändra.

Välj livet och välsignelsen.

Jesus försonar. Jesus välsignar.


För några år sedan skrev jag denna sång:

KVINNAN ÄR SKAPELSENS KRONA
   TÄNK ATT BLI BETRAKTAD SÅ!
   INTE FÖRAKTAD - UTAN AKTAD.

MED HELA SIN HUD VARA ÄLSKAD
   OMFAMNAD TILL KROPP OCH SJÄL
   INTE "TA OCH STJÄLA" MEN BE-SJÄLA!

   Refr. DU NÄMNER MITT NAMN
            SER I MINA ÖGON
            I DJUPET VEM JAG ÄR.


KAN JAG FÅ VARA DIN KRONA
   DITT SMYCKE I NÖD OCH LUST
   INTE LUSTIG - MEN LUSTFYLLD.

MED HELA MITT VÄSEN ÄLSKA TILLBAKA
   OMFAMNA DIN HUD OCH ANDEDRÄKT
   INTE BLI VÄCKT - BARA SMEKT.

   Refr: DU NÄMNER MITT NAMN
            SER I MINA ÖGON
            I DJUPET VEM JAG ÄR.


VILL DU BLI MITT LIVS KRONA?
   MIN TRYGGHET, STYRKA OCH FAMN?
   INTE RAMMA, MEN ÖPPET FAMNA!

MED HELA VÅR VARELSE OMSLUTA DEN ANDRE
   MED TANKAR, PULS OCH VÄRME
   GÄRNA HETTA, MED EVIG GLÖD!

   Refr: DU NÄMNER MITT NAMN
            SER I MINA ÖGON
            I DJUPET VEM JAG ÄR.

Vill du tonsätta sången?

Livets krona.


En människas hjärta är ömtåligt.
En del har starka hjärtan - tåliga och ömma.
Det som har gått sönder kan inte lagas med moral och förmaningar. Läkedom kommer endast genom acceptans och försoning.

I den bild Gud visar av sig själv - som den välsignande - så får vi människor också vara mot varandra.
Lyckönska! Gratulera!
Hjälpa varandra att resa oss upp ur spillrorna - och så börja om igen, på nytt.

SE, JAG GÖR ALLTING NYTT!
Uppenbarelseboken kap 21:5.

Håll mitt hjärta!


Gud gör inga kopior. Gud kör inga gamla repriser och ber oss inte gräva i det gamla.
Vår Skapare ber oss att se framåt, mot den morgondag som är NY!

Jag vet att Guds kärlek både kan restaurera och renovera en människas hjärta.
Denna kärlek återställer oss till vårt ursprungliga skick och förlåtelsen rensar ut allt det gamla.

Tilliten kan renoveras så att hjärtat åter på nytt vågar tro att tilliten till en annan människa bär.
Det är ett Guds under när det sker!

Restaurera. Renovera!


HÅLL MITT HJÄRTA, HÅLL MIN SJÄL
LÄGG MITT HUVUD I DITT KNÄ
SÄG ATT DU MENAR OCH VILL MIG VÄL
HÅLL MITT HJÄRTA, HÅLL MIN SJÄL.

SOM JAG LÄNGTAT ALLA ÅR
DU KAN LÄKA MINA SÅR
TAG MINA HÄNDER OCH GÖR MIG HEL
TAG MITT HJÄRTA, HÅLL MIN SJÄL.

HÅLL MITT HJÄRTA, HÅLL MIN SJÄL
LÅT MIG BARA STANNA HÄR
SÅ ALLT JAG BER DIG, ALLT JAG BEGÄR:
HÅLL MITT HJÄRTA, HÅLL MIN SJÄL.

På knä. I kärleksfull bön.


Vi ska inte vara rädda för att börja om.
Det är på Guds uppmaning!

Res dig upp. Så må du då välja livet.

Det gör jag nu. Igen. Igen!! På Guds uppmaning.

De allra varmaste hälsningar,

Helene F Sturefelt.

18-11-18.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar