Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 6 september 2015

MEDELHAVET ger LIV, tar LIV


Inte Medelhavet.


Jag gick ut i vattnet.
Det var inte särskilt djupt, men det blåste rätt bra. Vågorna bröts mot sandbanken och slog mot bryggans stolpar, ja, det var nära att vågorna knuffat omkull mig också.

Det var folktomt på stranden.
Jag hade just läst om ännu en flykting-katastrof på Medelhavet, och slängde en blick bort mot vår egen flyktingförläggning på Hanöhus.

Bilden som alla talar om berör en hel värld - den drunknade lille pojken Alan Kurdi...

En hel värld gråter!


Hur kan man ta en sådan bild??
Jag blir så upprörd.

Men fotografen Nilufer Demir sa i turkisk TV att han inte hade något annan alternativ än att ta bilden:

- Det här är det enda sättet jag kan uttrycka skriket från hans tysta kropp.

- - - -

Hm, ja, då talar han än. Dödens Tysta Språk.

Pappan, Abdullah Kurdi, förlorade sina två små pojkar och sin fru när flyktingbåten sjönk i onsdags.
De var på väg från Turkiet till Grekland.

Fotografen gjorde sitt jobb.


Den här bilden har väckt uppmärksamhet världen över.
Nu vill alla hjälpa till. Nu fattar alla.

Så bra.
Nej, jag blir bara ännu mer ledsen.

Behövs det en så djävla grym bild för att människor skall vakna??!

Likgiltighet och bekvämlighet styr våra liv och vi borde skämmas många gånger om!

Har vi inte alla ett hjärta som slår?

Många av mina kristna vänner ger bidrag i det tysta, utan rubriker.
Troget ger man varje vecka, varje månad, till sin kyrka olika hjälpinsatser runt om. En sådan ödmjuk trofasthet imponerar.

Hälleviks havsbad.


Jag tänker inte upprepa massmedias rapportering.
Istället vill jag ge en annan infallsvinkel, inifrån, från en muslim, räddad till ett liv i Sverige.

Han berättar så här, i översättning:

- Vi är uppfostrade att muslimer skall hjälpa andra muslimer. Vi ska vara ett broderfolk.
Men det vi nu ser är ett svek utan motstycke!

Syrien har tagit emot flyktingar många gånger genom tidens lopp från sina grannländer, men nu stänger de dörren för oss.

Varför?

- Varför tar inte Saudi-Arabien emot oss? Istället låter de oss dö på Medelhavet!

Hjälp oss!


Med styrka och stor sorg fortsätter han:

- Islam är bara tomma ord för mig! säger han, här finns ingen solidaritet. Muslimer dödar andra muslimer - sunni, shiiter, whahaditer - i ett trepartskrig. Minst.

Som muslim är jag fostrad till att hata. Ända sedan jag var liten har jag lärt mig det.
Men ibland frågade jag:

- Vem är min fiende?
Och fick tystnad som svar, med en obehaglig känsla att alla andra var fel. Det var bara vi som var rätt.

Det värsta var att vi lärde oss hata de kristna, utifrån vad Koranen säger, berättar han.

- De kristna är fiender till vår gud. De är otrogna. De äter gris och dricker alkohol. De gör fel!

Otrogen gris.


Min syriske flyktingvän säger:

- Nu har jag bott i Sverige i ett år, bland ett folk som äter gris och dricker öl och vin - och ni tar emot mig med kärlek och respekt!
Ni är ju inte alls som de försökt lära oss!

- När jag kom till Migrationsverket behandlade de mig med respekt som en människa, inte bara som en flykting. Jag är mycket tacksam mot Sverige.

Islam är bara tomma ord för mig, säger han. De kristna i Europa tar emot oss, muslimska flyktingar, men det gör inte våra muslimska "bröder".

Sandstrand nära flyktingförläggningen.


Jag har ännu sand kvar mellan tårna efter mitt sista havsbad.
Baddräkten ligger i tvättkorgen.

Och jag funderar...

Det är ju inte hela det kristna Europa som visar detta varma mottagande.

Vi har sett andra hemska bilder, från Ungern, där människor förnedras med våld och körs i väg ut i mörkret, utan tillåtelse att passera genom landet.

Även andra länder i Europa som kallar sig kristna - Tjeckien, Slovenien och Polen - vill sätta gränser för denna våldsamma flyktingvåg.

Orsaken är att de är muslimer. - - -

Kanske tänker de flera steg framåt, hur ska det bli när de etablerar sig och vill leva ut sin religion här?
Den religion som de flyr ifrån...

Översköljs.


Är det en kristen hållning? undrar jag.

Förra veckan läste vi om den barmhärtige utlänningen som förband såren på sin fiende. (Lukas 10:23).

Idag läser vi hur Jesus ber för oss, att vi inte skall vara splittrade, utan Ett:

HELIGE FADER,
BEVARA DEM I DITT NAMN, DET SOM DU HAR GETT MIG,
SÅ ATT DE BLIR ETT, LIKSOM VI ÄR ETT.
                                                        Johannes kap 17:9-11

Att vara kristen är att hjälpa den medmänniska som är i nöd. Punkt.
Någon annan kristen hållning finns inte.

Utrikesminister Margot Wallström säger detsamma:

 -  Hela EU's trovärdighet står på spel. Det är en utmaning större än eurokrisen.

Nu gäller det inte pengar utan människor.

- Vår trovärdighet bygger på våra värderingar och vår mänskosyn. Om den ifrågasätts, rör det själva fundamentet för det vi håller på med, säger Margot Wallström.

Och den mänskosyn hon refererar till är den kristna, som hjälper alla, oavsett religion eller etnisk tillhörighet.

Här riktas skarp kritik till fram för allt Ungerns mänskofientliga politik.

Flyktingvågen stjälper EU.


Min muslimske vän ger sin kommentar till detta:

- You have to help! But don't build no more mosques!

Han ger dem både fel och rätt. Det är många nivåer samtidigt.

- The muslim focus on wrong things! Only how to eat and drink, how to behave to please the God.

Save the people before you bild a new mosque. Then you can pray...!

Han vill inte se några nya moskéer byggas här i sitt nya hemland.
Det är ju det vi har flytt ifrån, säger han.
Hjälp oss att leva efter er demokrati istället, och fostra pojkarna till att bli människor och inte macho.

Med eftertryck tillägger jag att detta inte har med någon som helst partipolitik att göra!
Detta är ett ögonvittnes egen skildring, av islams baksida.

Lugna dig!


Idag läste han evangeliet på arabiska i vår kyrka.

JESUS SA:
- JAG BER FÖR DEM.

JAG BER INTE FÖR VÄRLDEN UTAN FÖR DEM SOM DU HAR GETT MIG.

- ALLT MITT ÄR DITT, ALLT DITT ÄR MITT.

- Ni är min nya familj. Jag älskar er alla.

Och tillade vid kaffet:
- The Gospel always talk about all people, muslims only about other muslims...

Go with the flow.


STRÄVA EFTER ATT MED FRIDEN BEVARA DEN ANDLIGA ENHETEN;

- EN ENDA KROPP OCH EN ENDA ANDE,

LIKSOM NI EN GÅNG KALLADES TILL ETT OCH SAMMA HOPP.

EN ÄR HERREN, EN ÄR GUD OCH ALLAS FADER, HAN SOM STÅR ÖVER ALLTING,
VERKAR GENOM ALLT OCH FINNS I ALLT.
                                                        Efesierbrevet 4:1-6

Och EN frälsarkrans och EN bänk!


Så, flyktingfrågan splittrar det kristna Europa. Hur modiga skall vi vara?
Vilka gränser skall vi sätta och var skall öppenheten flöda?

Jag påminner mig själv, och dig, om den vision som Guds Ande lagt i mitt hjärta:

JAG SÄNDER MUSLIMERNA TILL ER FÖR ATT NI SKALL HJÄLPA DEM,
OCH FÖR ATT NI SKALL VAKNA UPP OCH SE VILKEN SKATT NI HAR I KRISTUS.

OCH.

JAG SÄNDER MUSLIMERNA TILL ER FÖR ATT NI KRISTNA SKALL RÄCKA DEM FRÄLSNINGEN FRÅN RÄDSLAN ATT GÖRA FEL INFÖR ALLAH, OCH ISTÄLLET GE DEM BEFRIELSEN I JESUS KRISTUS.

I motljuset syns kontrasterna.


Vatten tar liv. Och vatten ger liv.

Vi ber för alla som lämnat det jordiska livet på grund av tragedierna på Medelhavet.
Gud, ta emot dem!

Samtidigt tackar vi Dig, Herre, för dem som havet bar över till andra sidan.

Jesus Kristus, sänd dina änglar till pappan Abdullah Kurdi, att han skall orka leva vidare, för livets skull. Och din.

Hjälp oss att hindra mänskosmugglarnas cyniska verksamhet.
Hjälp oss att hjälpa på ett säkrare sätt. Amen.

Flyghjälp med MAF.


Det är många organisationer som nu vill ta emot våra pengar för att skicka hjälpen vidare.
Var vaksam.

Jag använder säkra källor och ger mitt bidrag till MAF, Mission Aviation Fellowship, som flyger förnödenheter dit där vägarna tagit slut.

Varma hälsningar Helene F Sturefelt,
- våghalsig septemberbadare.

Ger och Tar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar