Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 16 januari 2014

LASSE ÅBERGS BÖN


Jag spricker och smälter bort.

Jag är så trött.
Har släppt allt. Orkar inte vilja mer.

En gammal bön har gett mig lite perspektiv och en strimma ljus.
Många hörde säkert Lasse Åberg när han radio-vinterpratade i julas.

Den bönen han läste = bad var mycket ärlig och nådde från hans hjärta till mitt.
Hoppas ditt också.

Orden lär vara skrivna av en nunna på 1600-talet:

Allting snurrar och isen åldras.


HERRE, DU VET BÄTTE ÄN JAG SJÄLV ATT JAG HÅLLER PÅ ATT ÅLDRAS, OCH ATT JAG EN DAG SKA VARA GAMMAL.

AVHÅLL MIG FRÅN DEN FATALA TRON ATT JAG MÅSTE YTTRA MIG I ALLA ÄMNEN OCH VID ALLA TILLFÄLLEN.

BEFRIA MIG FRÅN BEGÄRET ATT JAG SKA ORDNA UPP ALLA MÄNNISKORS ANGELÄGENHETER.

GÖR MIG TANKFULL MEN INTE DYSTER,
HJÄLPSAM MEN INTE BESKÄFTIG.

HJÄLP MIG ATT INTE REPETERA ÄNDLÖSA DETALJER,
GE MIG VINGAR SOM FÖR MIG TILL SAKEN.

FÖRSEGLA MINA LÄPPAR ANGÅENDE MINA KRÄMPOR OCH BESVÄR,
DE TILLTAR OCH DET KÄNNS ALLT MER FRESTANDE ATT ÄLTA BEKYMREN.


Lägga locket på?


JAG VÅGAR INTE BE OM ETT FÖRBÄTTRAT MINNE,
MEN JAG BER OM VÄXANDE ÖDMJUKHET OCH MINDRE TVÄRSÄKERHET NÄR MITT MINNE INTE STÄMMER MED ANDRAS.

LÄR MIG DEN STRÅLANDE LÄXAN ATT JAG TAR FEL IBLAND.

LÅT MIG FÅ BLI NÅGORLUNDA ANGENÄM,
JAG VILL INTE VARA ETT HELGON - SOMLIGA HELGON ÄR SVÅRA ATT LEVA MED.

MEN EN SUR ÅLDRING ÄR NÅGT AV KRONAN  PÅ DJÄVULENS VERK.

GE MIG FÖRMÅGAN ATT SE DET GODA I OFÖRUTSEDDA SAMMANHANG
OCH ATT SE TALANGER HOS MÄNNISKOR NÄR MAN INTE VÄNTAR SÅDANT.

OCH KÄRA HERRE, GÖR MIG VÄNLIG SÅ ATT JAG SÄGER DEM DET JAG SER.
AMEN.


Tomt.

Tack Gud för Lasse Åberg, som blev en böneledare i radio, till mångas tröst och uppmuntran.

Sverige är inte alls så sekulariserat som vi tjatar om.
Vänd på det, så ser du hur trons yttringar finns överallt, om än i försiktiga ordalag.

Denna ödmjuka tro tar vi med oss.
Om jag bara kunde minnas vad det är jag skall komma ihåg...

Amatörfotografen
Helene F Sturefelt,

- som bildsatte nunnans text med foton från nutiden - båtviken i Gullberna Park, Karlskrona - en dimmig vinterdag för fyra år sedan.

När har ni öppet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar