Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 27 juli 2013

FÖRKUNNA KRISTUS


Bubblar av liv.

Det är lördagskväll, och radio P4 med Calle Oldby sveper in min skrivarstuga i sköna country-toner.
I smyg spelar han ibland kristna låtar...
Lovsång till Kristus på steel-guitarr och smäktande stämsång rör vid mitt hjärta.

Jag har varit i tjänst idag.
Lunchmusik i Fredrikskyrkan med andakt.
Bön och Bibelord, några tankar om Jesus som grunden, sedan heliga Birgittas bön och välsignelsen.

"Min kärlek är korsmärkt".

Sedan vigsel i en grönskande trädgård, där barnen hade gjort ett kors i gips med pärlor.
Ett partytält skyddade mot regndropparna. Brudparet hade ordnat ett mycket fint litet altare, och en grön matta var vilsam att stå på.

Trädgården var en smak av paradiset, där det jättestora bokträdet - hotat av nya markägare som ska bygga hus - var smyckad av ett kärlekshjärta...

Ofällbart! Spår av Liv.

Jag tappade nästan andan... en sinnebild av Livets Träd... som sedan förvandlades till korsets träd...
Från liv till död, från död till liv.
Den ständiga pulsen. Med smak av Kristus.

Och jag berättade om heliga Birgittas kärlek som är korsmärkt...

Barnens pärlkors fick nu förkunna Kristus.

- Den lodräta armen är Guds kärlek till oss. Den vågräta korsarmen är vår utgivande kärlek till varandra, i äktenskapet och i andra vänskaps- och familjerelationer.
Vi får hämta kraft hos Kristus, som är kärlekens källa, där försoningen bor.

Regnet slutade och solen bröt fram. Förstås!!

Eva i paradiset.

Jag satte mig i bilen för att köra in till stan igen. Men jag kom bara 100 meter.
I gräskanten låg en man... med en cykel bredvid sig...
Gode Gud!

Vaddå "Skärgårdsdoktorn på Saltö"?
Här är det skärgårdsprästen på riktigt!

Jag tvärnitade, liksom en bil till med en kvinna vid ratten, och gick fram...

- Jag bara vilar lite... varmt... druckit för lite... yr...
- Hoppa in!
Jag körde honom hem. Vätskeförlust. Det ordnade sig.

En tyst predikan.

Vätske-förlust. Fall-vatten.

Omskakad lyssnade jag på helgsmålsbönen kl 18 i radion.
En man läste GT-texten på 9:e söndagen i Trefaldighetstid. Ordspråksboken kap 3 om vänskap.
Jaha...?

Det var så allmänt hållet att det kunde vara vilken avsändare som helst!
Han undvek den centrala episteltexten och den mycket svåra evangelietexten...

Och han var inte präst... Men han var ju Man! Karl. Säkert redig. Men...

NI HAR LÄRT KÄNNA KRISTUS - SÅVIDA NI NU HAR HÖRT OM HONOM OCH UNDERVISATS OM HONOM...
                                          Efeseierbrevet 4:20

Nej, jag blev inte undervisad om Jesus alls, och de spelade en "låt"... Stand by me.
Jodå. Men ingen kristen musik och absolut inga psalmer.

Sekulariseringen tar över våra bönestunder och tömmer dem på innehåll.
Politiskt korrekt?

Livets vatten på Griftegården.

Då skulle ni varit med på begravningen här om veckan där en muslimsk familj var med och tog farväl av sin granne - mitt i ramadan och sommarhettan - och där de fick lyssna till ett griftetal fullt av Guds kärlek:
- Ty så älskade Gud hela världen att han sände sin ende son...

Kristus blev förkunnad, tårar blev förlösta och försoning sakta möjlig.

Men Guds ord gick genom en kvinna... så det är inte säkert att det gilldes...
Ty för de konservativa är det icke möjligt, könet är fel. Ta bort.

Men Herren kan inte ångra sin kallelse. Gud väljer vilka redskap han vill.
Åter igen:

TY FÖR GUD ÄR INGENTING OMÖJLIGT.

Floden rann från Guds och Lammets tron...

Lunchmusik, bröllop och begravning - och lite fotboll till sist!

Jag bläddrar i en kvällstidning från i tisdags, då jag firade heliga Birgittas himmelska födelsedag.
Sport och Bibel, sida vid sida.

Starka kvinnor, sida vid sida. Vadstenas helgon och damfotbollens hyllade förbundskapten.
Birgitta och Pia.
Birgersdotter och Sundhage.

Kyrie-litania för Nordkvinnorna.

Men könsdiskrimineringen dyker upp igen.
Ni har säkert läst dumheterna om dam-fotbollen, där en kvinnnas miss kan utlösa en storm av fula ord...
Vi är så förblindade av det yttre.

Och det blir feta rubriker av att en kvinna är mer intressant än en man - Zlatan har inte lika höga tittarsiffror som Pia Sundhage...
Åh... stackars...

Det hjälper inte alltid att vara en Man, särskilt inte om man inte har något att säga...

Medan den väl förberedda kvinnan kan förkunna både Kristus och göra en fotbollsanalys - trots att vi har bröst och runda höfter...

En kvinna har högre tittarsiffror än en man...

NI HAR LÄRT KÄNNA KRISTUS...

DÄRFÖR SKALL NI SLUTA LEVA SOM FÖRUT;
NI SKALL LÄGGA AV ER DEN GAMLA MÄNNISKAN, SOM GÅR UNDER,
BEDRAGEN AV SINA BEGÄR.

SE TILL ATT NI FÖRNYAS I ANDE OCH FÖRSTÅND,
OCH ATT NI KLÄR ER I DEN NYA MÄNNISKAN, SOM SKAPATS EFTER GUDS AVBILD.

Förlåt.
Jag ska sluta raljera. Sluta gnälla över köns-kriget. Kanske.

Men det goda samtalet måste fortsätta, för att både kyrka och fotbollsarena med stolthet skall kunna erbjuda centrala Kristus-predikningar, och fin fotboll.
I sann sportslig anda.

Men alla ni som är fixerade vi könet, ni är kanske bedragna av era begär att vilja kontrollera det Gud har utvalt...?

Vi skulle behöva spela en riktig fotbollsmatch tillsammans! Det skulle vara roligt.
Då är en sak säker - matchen kan aldrig avgöras på straff...

Domaren dömer...

VI ÄR JU VARANDRAS LEMMAR.

Medlem i äktenskapet.

Medlemshälsningar från en kyrkoarbetare i Kristi tjänst,
- i nöd och lust, i största respekt, med kragen på - och som imorgon ska se Norges damer möta Tyskland i fotbolls-EM och sedan gå till mässan, och be för den värld som brinner...

Helene Sture Fotbollsfelt,

- som fotograferade i Lyckeby och Gullberna Park.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar