Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 19 juli 2013

SLÖJAN TAS BORT


Jag ser inget.

Jag ser inget. Hjärtat är förstockat.
Synen är beslöjad, på något sätt. Ett förhänge döljer verkligheten.

Varje människa har både Gamla och Nya Testamentet inom sig.
Två förbund som förutsätter varandra, men som också bråkar sins emellan...

Det måste vara ordning och reda, men inte som ett fängelse som kväver livet.

Vad är det jag försöker säga?
Det handlar om Moses och Jesus som strålar, men på olika sätt.
Och det är böner för alla muslimer som är mitt i sin fasteperiod.

Killebom i Sölvesborg.

Varje folk i varje tid har sina lagar.

När MOSE fick ta emot Tio Guds bud på Sinai berg, strålade hans ansikte så mäktigt att han var tvungen att dölja det med en mask, för att inte skrämma folket.

MEN VARJE GÅNG MOSE TRÄDDE FRAM INFÖR HERREN, FÖR ATT TALA MED HONOM, TOG HAN AV MASKEN...
                              2 Mos 34:27-35

Men denna strålglans varade inte för evigt.
Det gamla förbundets bud är inte längre vägen till Gud.

Att vara "lagisk" kan göra en människa omänsklig...
Det vet alla jurister, "miggor" och goda försäkringskassefolk, som vridit och vänt på fyrkantiga paragrafer - som inte alltid passar in i den runda verkligheten - för att hjälpa dem som livet gjort illa.

Draken kan skada...

Tio Guds bud har som uppgift att visa oss hur omöjligt det är att hålla alla buden.

De är en biktspegel som vill hjälpa oss få syn på våra tillkortakommanden, och göra något åt dem...
Vi döljer våra misstag. Men de avslöjar vår ovilja och oförmåga.
Tio Guds bud blir som en domare över oss.

Redan på första budet snubblar vi ju:

DU SKALL INGA ANDRA GUDAR HAVA JÄMTE MIG...

Vår bankbok, våra investeringar och vår tidseffektivitet kan spåra ur och bli en styrande avgud.
Vilka har du?

Buden, min biktspegel.

Paulus predikar över denna text och skriver i 2 Korinterbrevet kap 3:9-18:

OM DOMENS TJÄNST HADE SIN HÄRLIGHET, HUR MYCKET RIKARE MÅSTE DÅ INTE RÄTTFÄRDIGHETENS TJÄNST VARA!

Han syftar på Jesus, som är den ende som uppfyllt lagens alla bud.
Kristus Fullkomnaren. Den ende utan synd. Full av nåd och kärlek.

DET SOM FÖRR HADE SIN HÄRLIGHET VISAR SIG INTE HA NÅGON, NÄR DEN JÄMFÖRS MED MED DEN ÖVERVÄLDIGANDE HÄRLIGHETEN!

Alla som hänger något för sitt ansikte, har något att dölja.
Att dölja sitt ansikte är att dölja sin identitet.

Också ett evangelium.

Paulus fortsätter:

NÄR JAG NU HAR DETTA HOPP I KRISTUS, KAN JAG UPPTRÄDA MED STOR FRIMODIGHET, OCH GÖR INTE SOM MOSE.

HAN DOLDE SITT ANSIKTE MED EN DUK, FÖR ATT ISRAELITERNA INTE SKULLE KUNNA SE HUR DET SOM VAR PÅ VÄG ATT FÖRSVINNA TOG SLUT...

De judar som är Messiastroende har upptäckt just detta.
En människa kan inte leva gott enbart med lagen. Det når bara halvvägs till Gud. Knappt...


ÄNNU I DENNA DAG HÄNGER DEN SLÖJAN KVAR, NÄR DET GAMLA FÖRBUNDETS SKRIFTER LÄSES UPP.

OCH DEN LYFTS INTE BORT - EFTERSOM DET ÄR GENOM KRISTUS DEN FÖRSVINNER!!

DEN SOM VÄNDER SIG TILL HERREN TAS SLÖJAN BORT.

Fy så obehagligt att vi avslöjad!
Avklädd på sitt skydd mot insyn!

Den ende som jag kan tänka mig få göra det, är den som älskar mig helt och hållet.
Och som ändå har genomskådat mig, tvärs igenom alla slöjor.

Det finns bara en som håller måttet, och det är Jesus Kristus, som inte jagar mig, utan tröstar mig.
Han vet hur omöjligt det är att vara människa och när vi faller, reser han oss upp i en förlåtelse som är alldeles gudomlig.
Ja, det är just vad den är!

Gud lyfter mig upp!

- Men det är orättvist! säger min muslimske vän. En sådan släpphänt och förlåtande kärlek som ni talar om, gör Gud orättvis.

- Ja, du har helt rätt. Kärleken är inte "rättvis". Den är total.
Totalt jämlik för den gäller alla, oavsett vad man klarar av.

Guds kärlek är enda hoppet för den som är skadad, blind, döv, utmattad, hjärnstressad, har Down syndrom eller bara är ett litet barn...
... eller en kvinna, fullt med blod i kroppen....

Kristendomen är framför allt de utstöttas gemenskap.
Är det därför många måste genomgå svåra livskriser nära döden, för att verkligen förstå vad Jesus har gjort??
När den egna styrkan inte räcker till, då ropar man till Gud... den som förlåter och är nådig.

Jesus ger mig hopp!

Under hela den muslimska fastan Ramadan ber jag alla de muslimer som bor här i Karlskrona.

Jag ber att, när ni reciterar er Koran, ni ska få syn på vem Jesus "Isa" verkligen är.
Jag ber att ni ska få läsa Bibeln som jämförelse - ty får ni inte det, då har man något att dölja.

Koranen är ju en mix av både gamla och nya förbundet, uppblandat med 600-talets villkor i öknen, ja, en blandning som jag inte känner igen från Bibeln.
Just därför är det viktigt att gå tillbaka till källan och inte vara rädd.

Om vi verkligen söker Gud, då finner vi Gud - bortom alla kulturella gränser.

Jag ber att Guds ansikte skall lysa över er, även genom slöjan, och att ni ska våga se er själv med hjälp av oss.
Precis som vi börjar se oss själva, med hjälp av er!

Bibel på arabiska.

En situation vid busshållplatsen får illustrera:
- Vad betyder slöjan för dig?
- Att jag är rätttrogen muslim och gör som Allah vill. Ni kristna är så lössläppta! Ni brukar inte allvar.

Det ligger säkert något i det, men alla svenskar är ju inte kristna, och alla kristna klär sig inte heller enhetligt.
Frihet råder!
Och borta är gamla tiders lagiskhet vad gäller klädsel och hårknutar...

HERREN, DET ÄR ANDEN, OCH DÄR ANDEN ÄR, DÄR ÄR FRIHET.

Fri från rädslan av straff!

Pliktuppfyllelesen riktar sig inte mot Gud, för att blidka.
Nej, den vänder sig i kärlek mot medmänniskan, med "Gud i ryggen" i full förvissning om att vara älskad.
Relationen är god, tack vare Jesus Kristus.

Inget villkor "... OM Gud vill." Gud VILL!

Jag åker med "Gud i ryggen"!

OCH ALLA VI SOM UTAN SLÖJA FÖR ANSIKTET SKÅDAR HERRENS HÄRLIGHET, VI FÖRVANDLAS TILL EN OCH SAMMA AVBILD, SOM KOMMER FRÅN HERREN.

När jag gick och tänkte på detta idag, på väg hem från stan, trodde jag att såg ett spöke...
Du får förlåta mig, kära syster från Långbortistan, men din vita slöja med spets höll på att skrämma livet av mig!

En vacker dag är du fri, fri att älska Gud utan lag och krav, fri att gå klädd som du vill, utan mannens kontroll eller din egen rädsla.
Tänk när jag får en syster till i dig! Jag längtar efter den dagen.

Fastan upphör när solen går ned...

De bästa hälsningar från en som blivt både genomskådad och av-slöjad, av kärlekens Gud.

Helene Sture Slöjfelt,
- som fotograferade i Sölvesborg, där barnbarnet ropade från balkongen:
- Momo, vi har nutella med macka!

Love, love, love...

Välsignade sprickor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar