Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 5 maj 2022

SKÄR INTE AV MANTELFLIKEN Steven Furtick.

Honor the process. Steven Furtick.


Min själ är hungrig. Min ande längtar efter näring och närhet.
Jag har hittat en amerikansk predikant som är helt fantastisk. Med enkla ord dyker han rakt ned i bibeltexten och hämtar upp de djupaste sammanhang.

Han heter Steven Furtick och finns på DuTuben - YouTube. Han finns även på Ansiktsboken - Facebook.

Hans långa predikningar är ett mellanting av föreläsning, stå-upp-komik och själavård.
De klipper ut tio minuter och lägger upp det, lätt-tillgängligt.

Nu handlar det om att inte gå före processen för att nå målet.

Tack, Herre, för Steven Furtick!


Bakgrunden är att gamle kung Saul jagar den unge David, som fått löfte av Gud att bli konung efter honom. Plötsligt kommer han i en situation där han skulle kunna döda Saul... men avstår. 
Istället skär han av en bit av kungens mantel...

- Don't cut the corners!
 
Problemet är inte vad du önskar dig, utan hur du fick det.
Det var inget fel med Davids önskan att bli kung. Gud gav ju honom det löftet.
Men David visste att Gud inte kunde "honor the promiss" - hedra löftet - om inte han hedrade processen.

Steven Furtick håller i sin predikan upp en bit av en svart mantelflik.

Händelsen är dramatisk. Du kan läsa i 1 Samuelsboken kapitel 24. Det är inte en berättelse, det är alltså en händelse som har hänt, på en plats som heter En Gedi. Jag har varit där och sett bergen, men vi missade Davids källa... Vi kom för sent, och fick köpa oss en ice-coffee istället. Vad är en kvart mot tretusen år??

Iskaffe i En-Gedi.


Nåväl. Jag fortsätter att återge Steven Furticks predikan.

- Vi får påminna oss om vem som kallades oss från början. Vi har alla varit som enkla herdepojkar, innan de stora uppdragen kom i vuxenlivet.

Om Gud gav mig löftet, är det mycket viktigt på vilket sätt jag kommer till dess uppfyllelse.

Det är inte bara viktigt att löftet uppfylls, utan Hur det uppfylls.

SE SJÄLV, HÄR ÄR FLIKEN AV DIN MANTEL I MIN HAND, MEN UTAN ATT DRÄPA DIG.
JAG HAR INTE FÖRBRUTIT MIG MOT DIG, FASTÄN DU FÖRSÖKER TA MITT LIV...
1 Sam 24:12

En-Gedi, i närheten av grottan.

Sättet som löftet uppfylls på bestämmer sedan vem jag är.

- Jag är inte den typen av härskare som tar mig rättigheter... Jag vill bli kung, men inte på det sättet. Jag är inte den sortens kung som går förbi lag och rätt bara för att få vad jag vill....

Vi skall göra det på Guds sätt.

Skillnad att göra Guds vilja på mitt sätt, eller att göra Guds vilja på Guds sätt....

Den här undervisningen är alldeles nödvändig i en tid där vi har för bråttom och tränger oss fram, i effektivitetens namn. Vi orkar inte vänta. Vi förbereder oss inte tillräckligt. Vi sneddar...
Med tacksamhet lyssnar jag vidare på Steven Furtick i hans megakyrka, någonstans i Amerikas förlovade land.

Att inte fuska.

- Jag sneddar inte.
Jag vill komma dit på rätt sätt.
Jag försökte få rätt resultat på fel sätt...

Pastor Steven tog ett aktuellt exempel:

- Jag kämpar med folk på Facebook och jag har högt tonläge, för jag vet att jag har rätt och de har fel.
Det finns stunder då jag vill läsa lusen av folk... och det kan jag! För jag är professionell på att hantera ord, ha ha!
I do words professonal,  it's my job!
I cut corners.... jag skriver, tar bort, skriver igen, tar bort kommentaren och sneddar hörnen för jag har fel attityd.

Man kan inte svara på kritik med samma kritiska attityd, eller möta hat med hat.. och tro att man kan förändra något. 

Mantelfliken. Not like this!

- Inte på det här sättet!

Som en avskuren mantelflik.


- Gud vill att vi skall vara försiktiga, det finns så mycket hat i världen och bigotteri, och ignorans men vi kan inte bekämpa okunnighet med ignorans, eller hat med hat, det måste till en högre nivå av kärlek!
Vi får inte sjunka till samma låga nivå som folk som gnatar, då har jag inget vunnit! 
Inget kan förändras på det sättet, säger Steven Furtick.

Not like this.

Jag måste respektera processen. Inte gå  före och försöka tvinga fram resultatet.

Pastor Furtick tog ett exempel från påskens händelser i Getsemane trädgård, då soldaterna kommer frö att gripa Jesus.

PETRUS HÖGG AV TJÄNARENS ÖRA.

Det är lätt att känna igen den känslan. Möta våld med våld. Skrika högst.
- Nej, jag stoppar tillbaka svärdet för det är inte så Guds rike går framåt. Inte genom att Petrus hugger av Malkolms öra. Tillbaka med svärdet!

The Kingdom of God is established with the cross!

Guds rike etableras genom korset - inte svärdet!

Guds rike kommer genom korset.


När Jesus skulle dö sa hans lärjungar:
- Nej, inte på det sättet. Not like this! Vi tar över. Vi ska få Guds rike att fungera!
Och Jesus sa:
- Nej, inte på det sättet! och höll ut sina armar på korset....

Du har rätt mantel, men på fel sätt.

Du har rätt önskan, men på fel sätt. Det du vill ha är från Gud. Men det är sättet du vill nå det på, som är fel. Det bestämmer om du kan fortsätta gå med det du förvärvat.

Stulet mål.

Det är Gud som uppfyller sina syften med mig. Inte jag själv!

Jag kan planera och göra upp strategier, men alla möjligheter som kommer är inte från Gud!

Jag vill ha det som Gud vill att jag skall ha, på det sätter som Gud vill, och När Gud vill!

Not like this. I don't cut corners. Och jag hämnas inte. David hejdade sig och skonade sin kung, Saul.

FRÅN DE OGUDAKTIGA KOMMER VAD OGUDAKTIGT ÄR.
DÄRFÖR SKALL MIN HAND INTE RÖRA DIG.
1 Sam 24:14

En-Gedi. Davids källa var stängd. Grottan likaså.


Steven Furtick tog ett exempel till, om uppfostran:

- Uppfostarn: jag försöker uppfostra mina barn genom att bete mig så som jag försöker fostra dem att inte bete sig... Skriker på dem för att få deras känslor under kontroll... Så fel.

Not like this!

- Man kan kontrollera sin omgivning med vrede, man kan argumentera genom att vara den som är mest högljudd. man kan manipulera folk och få dem att gå dit du vill genom att styra dem lismande.
Men hur känns det när du går?
Du blir ensam, du känner dig skyldig, och du har en mantelflik som du skurit av, när Gud hellre hade gett dig hela manteln - i sin rätta tid.

Not like this!

Jag respekterar processen så att löftet skall kunna uppfyllas.

Inte på det här sättet.


Om jag ärar processen så kommer Gud att kunna uppfylla löftet.
Gud är trofast och uppfyller sina löften. Är jag trofast i min väntan?

I don't cut cornes.

- Jag vill Guds vilja, på Guds sätt. 
Steven Furtick talade med eftertryck vad det innebär att vara kristen.

Om jag själv försöker nå löftet, då blir jag själv ansvarig för det... !!

- Men Skriften säger inte att jag själv skall uppfylla löftet, utan att det är Gud själv som uppfyller det, för mig, för oss. Byt plats på positionerna!
Det är kristen tro.

Du har försökt att göra allt själv, i din egen kraft, med ditt eget förnuft... Men det är Gud som vill uppfylla sitt syfte med dig.

Byt position. 


Vi är många som har varit i Davids position och frestats att gå före processen - döda Saul - och ta vad vi vill ha, utan väntan, utan tålamod.
Kan jag lita på Gud att resultatet blir bra? Kan jag ge Gud min lydnad så att Gud kan göra sitt jobb, med mig, för mig?
Kan jag låta Gud bestämma när tiden är inne, när rätta tiden kommer? Eller ska jag försöka manipulera min egen situation? I något som ser ut som Guds vilja... men inte är det.

Jag har bett för detta budskap... sa pastor Steven.

En vän sa till mig:
- Du behöver inte arbeta så mycket med dina predikningar...gudstjänster... lägg inte ned så mycket tid på det! Det är ändå ingen som märker skillnaden!
Då svarade jag:
- Men det gör jag - - -

Det är inte den sortens predikant jag vill vara... som sneddar hörnen... Jag är inte den personen som fuskar. Not like this!! 

Jag predikar med hela mitt hjärta! Jag måste! Jag kommer ju ihåg varifrån Gud kallade mig!
Jag är inte här för att vara fake, eller kontrollera situationer. Det gör Gud! Inte jag. Gud uppfyller sitt syfte för mig. 
Den enda gången Gud inte kan göra det, är om jag hindrar honom...

Hindrar jag Gud?


Jag tänkte på en situation med en kyrkoherde som var ganska slarvig. Kyrkoherden förberedde sig inte särskilt väl och improviserade mycket. Ofta blev det slarvigt.
Och kyrkoherden bedömde sin komminister efter sig själv, och konflikten var ett faktum.

När komministern redovisade åtta timmar för gudstjänstförberedelse, helt enligt schablonen, ville kyrkoherden inte erkänna det.
- Så lång tid tar det verkligen inte!
Och när komministern redovisade flera timmar för själavård kallade hon det fusk.
- Att stå och snacka skit vid konservburkarna i affären, bah!

Jag gråter ofta när Steven Furtick predikar - för orden kommer från Herren och träffar mig rakt i hjärtat!

Han fortsatte:
-Gud låter dig vara i processen just nu, något som du måste igenom i ditt liv.

Lyft handen, bekänn, ge upp, surrender, det gjorde David. Han kunde ha ändrat situationen med sitt svärd och dödat kungen Saul och tagit hans plats, men han gjorde inte det.
Han kunde ha forcerat situationen och drivit på, men det hade blivit på fel sätt.

- Har du fått ett löfte från Gud idag?
Jag skall aldrig lämna dig, säger herren. Stanna i processen! Det tog ytterligare fem år innan Saul dog naturligt och David fick bli kung, enligt Guds vilja. Och då var David redo.

Så är det även med oss.

Slarva inte.

Tacksamma hälsningar,

Helene F Sturefelt, predikosekreterare,
- DuTub-tittare och Israelresenär.
 
Jättepalmtak i En-Gido. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar