Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 25 maj 2022

BORG, BORGEN, FÖRBORGAT

Borgruinen, Sölvesborg.

Ande. Andakt. Andlighet.

Borg. Borgen. Förborgat.

Calling. Context. Confidence. Consciousness.

Kallelse. Kontext. Självförtroende. Medvetenhet.

Nej, det är ingen lek med bokstäver och ord, som man skulle kunna tro. Det är bara jag som försöker samla mina tankar.

Följ med till borgruinen vid Sölvesborgs slott, där det idag var en "pås-öppning" av fynd från utgrävningen 1942 vid denna borg. Vad fann man som varit förborgat i 82 år?

Slottslängorna, arkeologisk "pås-öpping".

Jag skall låta bilderna tala, medan jag sorterar alla känslor.

Varje morgon börjar med att jag vaknar sakta. Jag sitter i sängen och dricker en flaska vatten och funderar på nattens drömmar. När jag sedan listat ut vilken dag det är (inte självklart när man lever i hjärnstressens utmattningsskugga) lyssnar jag på en kort predikan av Steven Furtick.

Påfylld till kropp och själ är det dags för frukost. Det är dagens andra andakt - inte bara "mat i munnen" utan en måltid, fylld av närvaro, tillsammans med psalmbok och lokaltidningen.
Mitt hem är mitt skydd, min borg, min fristad mot omvärlden. 

En borg, ett skydd, ett hem.

Livet borde vara gott och enkelt att leva, men det är ju inte det. Det är en ständig kamp mot negativa händelser och en ständig bön mot världens galenskap. Det är som om en osynlig fiende går runt och försöker förstöra livet inifrån...

Pastor Steven Furtick sa: (hans predikan finns på DuTuben, 11 maj).

- Gud kan aldrig ångra sin kallelse till dig. Oavsett vad Herren har kallat dig till, så står Han fast vid sin kallelse. Men så kommer tvivlet och missmodet... Varifrån?!

Detta är det första ordet på C - Calling - kallelse.

Guds fiende vill inte att du skall vara nära Gud. Den onde gör allt för att få dig på fall, med små osynliga knep, som får dig att må dåligt.

Fienden börjar med att beröva dig ditt sammanhang och din kontext. Du tappar bort din grupp, lämnar din församling, säger upp bekantskapen, blir utstött... eller hur det nu kan gå till.
Du är utanför.

Det är det andra ordet på C - context - kontext, sammanhang.

Bokstaven C.


Steven Furtick fortsätter:
- Om inte detta skulle gå, så kan Guds fiende knäcka ditt självförtroende så att du tänker "det är ingen idé att fortsätta" - och så förstör fienden din kallelse inifrån.

Det är ingen idé att vara engagerad ideellt, att vara kyrkvärd, sjunga i kören, vara med i bönegruppen, predika, göra radioprogram, sitta och bloggtexta... det är ändå ingen som bryr sig, lyssnar eller läser.

I-or har tappat svansen. 

Missmodet är i botten. Självförtroendet likaså, och även självkänslan får sig en knäck.

Detta är det tredje ordet på C - Confidence - självförtroende.

..."som förstör oss"...


Hur ska man klara av att avslöja dessa inre mentala attacker? Det är som själsliga virus, som tar död på den inre glöden.

Steven Furtick predikar och säger:
- Genom att stärka din medvetenhet om detta, kan du bli varse denna djävulska taktik. Den är gömd och förborgad för vårt medvetande (eftersom vi har "tagit bort" ondskan...).

Det är när du mår dåligt som du behöver dessa redskap.

Detta är det fjärde ordet på C - Consciousness - medvetenhet.

Behöver ett försvar.

Nu tar vi bokstaven B:

Herren är min borg.

Jesus har gått i borgen för mig.

Fram tills nu har Guds hemligheter varit förborgade för oss.

Kommer du ihåg den gamla Luther-psalmen 237? Friska ord som skrevs redan 1523 och översattes av Olaus Petri:

VÅR GUD ÄR OSS EN VÄLDIG BORG, HAN ÄR VÅRT VAPEN TRYGGA.

PÅ HONOM I ALL NÖD OCH SORG, VÅRT HOPP VI VILJE BYGGA.

MÖRKRETS FURSTE STIGER NED, HOTANDE OCH VRED,
HAN RUSTAR SIG FÖRVISST, MEN VÅLD OCH ARGAN LIST.

LIKVÄL VI OSS EJ FRUKTE.
Sv Ps 237.

En jordisk borg. I Sölvesborg.


Ju mer jag umgås med Herren, desto mer kan jag erfara att Gud är min borg.
Ju mer jag läser om Jesus Kristus, desto mer kan jag ana hur mäktigt det är att han gick i borgen för oss då han gav sitt liv på Golgata - ett syndaoffer!
Ju mer jag läser i Uppenbarelseboken, desto mer ser jag att Guds förborgade hemligheter går i dagen nu, en efter en...

Jag har ju utlovat att skriva med om tidens slut och dess vedermödor och hopp - det kommer, men är tungt och kräver noggrannhet i formuleringarna.

Bibelordet talar om det som varit förborgat på följande sätt.
Profeten Daniel skriver:

HERREN LÅTER TIDER OCH STUNDER SKIFTA.
HAN AVSÄTTER KUNGAR OCH TILLSÄTTER KUNGAR,
HAN GER ÅT DE VISA DERAS VIHSET OCH ÅT DE FÖRSTÅNDIGA DERAS FÖRSTÅND.

HERREN UPPENBARAR DET SOM ÄR DJUPT OCH FÖRBORGAT,
HAN VET VAD SOM ÄR I MÖRKRET,
OCH HOS HONOM BOR LJUSET.
Daniel kapitel 2:21-22.

Arkeologiska utgrävningar.


Sölvesborgs Borg var under den östdanska tiden en försvarsanläggning. Denna kungliga borg hade stor strategisk betydelse.
Intill Sölveviken reser sig en mäktig fyrsidig platå, där borgen byggdes för att den forne danske kungen skulle ha kontroll över Blekinge.

Det finns spår ända från 1200-talet!

Nu är ruinen klottersanerad.

Där vi promenerar bland ankor och gräsänder vilar den fördolda historien av militärmakt och strid mellan Danmark och Sverige.

Där ungdomar klottrar graffitti, där har borgen en gång varit en stort tegeltorn, omgivet av vallgravar med sädesmagasin, fähus och bostäder. 
Dessa skyddades i sin tur av palissader och ännu en vallgrav, står det på informationsskylten.

Översiktsbild.

Det är spännande med arkeologi. Jag bor i en trakt som med sina fynd nu kan ändra historieskrivningen vad gäller äldre bosättningar.
Stenläggningar som är rester av en gammal kvarn vid den numer torrlagda sjön Vesan, visar vid modern datering att den kan vara från 1000-talets slut!

Så är det.

När tiden är den rätta, då kommer sanningen upp i dagen.

Det gäller både gamla borgar och själens innandömen.

Vad fanns då i de där påsarna som öppnades idag? Arkeolog Mikael Henriksson med flera plockade fram den ena rostiga saken efter den andra... De fann spikar, och spikar och spikar... Sen gick jag.

Jag måste andas!

Arkeologen hittar spikar.


Ande. Andas. Andakt och andlighet. Och Arkeologi!

Borg. Borgen. Förborgat.

Calling. Context. Confidence. Consciousness. Kallelse. Kontext. Självförtroende och medvetenhet.

Dessa ord tar jag med mig i min växt och mognad som människa och kristen.
Och njuter av utsikten mot den nutida Sölvesborgsbron.

Sölvesborgsbron skymtas mellan ekars djupa grönska.


Förborgade hälsningar,

Helene F Sturefelt, 

- borgerlig fotograf...
- med tack till projektledare Marcus Bernhardsson, historiker och projektledare.
- Lyssna till Steven Furtick på YouTube!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar