Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 16 mars 2022

POROSJENKO - RÅ STYRKA Psaltaren 31

Ukrainas ex-president Porosjenko.

Nu gör jag det igen - fotograferar en intervju på SVT för att säkert få med all information.
Allvaret är så fruktansvärt stort och tiden känns så kort.
Putins krig mot Ukraina bygger på propaganda, desinformation och påhittade fiender. Den ryske presidenten anses inte vara vid sina sinnes fulla bruk, dessutom förlamad av maktbegär (se förra inlägget).

Här talar Ukrainas ex-president Porosjenko allvar om hur Putin bör bemötas - han förstår bara ett enda språk och det är RÅ STYRKA. 
Låt oss ge honom det då!

Ett enda språk: rå styrka.


Jag fogar in Psaltaren 31 mellan bilderna, den bibeltext som ukrainska kristna just nu ber varje dag, varje timme... Låt oss bedja med dem!
Bön gör skillnad, jag vet det av egen erfarenhet. Där man vet att "nu orkar jag inte mer", "nu bryter ihop" där kan man plötsligt vara helt ko-lugn, helt utan egen förtjänst. Då vet jag att många ber för mig - och jag är buren över stora svårigheter.

Det gäller nu vårt grannfolk också. Låt oss bära dem i bön när bomberna faller över dem!

Och glöm inte att Gudsgemenskapen bär ända in i döden, ända in i himmelriket.
Alternativet är tomhet. Och ångest från helvetet.

Cecilia Grape intervjuar Porosjenko.



TY VÄL SADE JAG I MIN ÅNGEST:
- JAG ÄR BORTDRIVEN FRÅN DINA ÖGON.
ÄNDÅ HÖRDE DU MINA BÖNERS LJUD NÄR JAG ROPADE TILL DIG.
Psaltaren 31:23.

Det yttre är kaos och katastrof.
Men det inre kan ändå ha full kontakt med Herren i nöden.

Intervjun som nu följer är från den 14 mars 2022.


Bostadshus i Kiev.

- Vad är er reaktion på det? frågar Cecilia Grape.
Ukrainas ex-president svarar att det har ju skett varje dag under dessa 19 dagar.
 

19 långa dagar.


- Mer än 1300 ukrainska soldater och mer än 1000 civila har dödats under dessa 19 dagar.

Det kan inte få fortsätta!

JAG ÄR BORTGLÖMD UR HJÄRTAT, SOM OM JAG VORE DÖD.
JAG HAR BLIVIT SOM ETT SÖNDERSLAGET KÄRL...
Psaltaren 31:13


1300 soldater har dödats...


... av en dåre, av Putin som är en galen angripare.
Porojensko skräder inte orden. Han vet vad han talar om. Han har "hanterat" Putin under sina år som president och hela tiden markerat Ukrainas demokratiska självbestämmande.

Putin - en galen angripare.


 JAG HÖR MIG FÖRTALAS AV MÅNGA, DET ÄR SKRÄCK FRÅN ALLA SIDOR.
DE RÅDSLÅR MED VARANDRA MOT MIG OCH STÄMPLAR FÖR ATT TA MITT LIV.
Psaltaren 31:14

Tänk om Putin får denna vers uppläst för sig av sin vapenbroder; patriarken Kirill i ryska-ortodoxa kyrkan? Han har själv iscensatt påhittade fiender och sätter igång ett anfallskrig som det inte finns någon täckning för.
Om Putin skulle be denna bön, skulle Gud svara honom med ett kraftig Rött ljus - STOPP!

MÅ LÖGNAKTIGA LÄPPAR FÖRSTUMMAS, DE SOM TALAR FRÄCKT MOT DEN RÄTTFÄRDIGE.
Psalt 31:19.

Cyniskt krig.


- Det är en vansinnigt, opåkallat cyniskt krig, som inte bara är riktat mot Ukraina utan mot hela världen.
Putins krig - och Kirills - är ett krig mot våra gemensamma värderingar.

Västerlandet tillåter fritt tänkande, fria åsikter och ett fritt liv.
Det tåler inte dessa två ryska herrar, som skall utrota alla pride-parader vilket är orsaken för denna kyrka att stödja kriget (intervju i tidningen DAGEN)

Ohelig allians!!

 

Gemensamma värderingar.


Det är en stor svårighet att tänka kring hur NATO skall förhålla sig till kriget i Ukraina.
Det finns oerhörda risker att konflikten går över styr.

Men frågan är om det ändå inte är det enda möjliga?


Polska MiG-plan.


Förvärra, vad?



Inte konflikt! Krig!!

Vi vågar knappt nämna det som händer vid sitt rätta namn.
Porosjenko tillrättavisar den svenska reportern.

- Det är inte konflikt. Det är KRIG!!
Ett storskaligt, förödande, blodigt krig, som innebär en humanitär katastrof. Värre kan det inte bli.


Porosjenkos mål är tydligt.
- Om Ukraina vinner blir det fred.

Annars...
Ukraina vinner = fred.

... annars... Det är detta vi knappt vågar se, eftersom vi inte alls är vana vid propaganda, lögner, desiformation och maktgalenskap.

- Men om Ukraina förlorar då kommer Putin att gå vidare och fler länder drabbas.

Fler drabbas.


Global katastrof.

Porosjenko är ärlig när han säger:
- Vi har uttömt våra reserver.

Och han ber om mer hjälp.

Vapenhjälp till att försvara demokratin.


Reserverna slut.


Fler vapen.


Svenska granatgevär.


Stoppar stridsvagnarna.

Många kristna i vårt land gjorde vapenfri militärtjänstgöring när de begav sig. Anledningen är mycket behjärtansvärd - att inte döda.
Men allt ställs nu på sin spets. 

Teorierna faller. Många inser att vi kanske måste försvara oss med vapen - precis som Ukraina måste - när kriget kommer.
Många har inte ens gjort militärtjänstgöring, men nu aktiveras det allmänna försvaret där alla har en skyldighet att bidraga till samhällets försvar.

Den unga svenska generationen måste nu vakna upp ur sin individualistiska dröm att "du kan bli vad du vill" när vi alla istället Måste ställa oss frågan vad vi kan bidraga med och vad våra Skyldigheter är.

Tack Sverige.

Porosjenko bekräftar vår nya självbild - att vi hjälper till vid en militär insats med våra vapen...

Och jag kan inte låta bli att åter igen jämföra med sandlådan...
Vi är fostrade med "dagis-budet" att inte ge igen när någon är dum, utan kunna "leka med alla".
Men alla vet att ibland måste det till en riktigt fet smäll för att bråket skall upphöra.

Man måste sätta sig i respekt. 

Med våld.

Det går inte att radera ut den ondskans psykologi.
Jaha, du slog hårdare... då backar jag... för att rädda mitt eget skinn.

Men Putin driver oss in i ett alldeles livsfarligt alternativ. Han tänker nämligen inte backa.


Direkt konfrontation?


Tredje världskrig?

Vad svarar Porojenkso på det??
- Inte alls. För det första skulle utökat militärt försvar utföras av ukrainska soldater, inte amerikanska. 

För det andra behöver vi bara de polska planen. Vi har egna piloter.

För det tredje håller Putin aldrig sina "löften". Vi måste agera.


Inte alls.


Ukrainska piloter.


De polska planen.


Inte era soldater.

 - Vi vill bara ha en chans att överleva...

Och det sker inte utan väpnat motstånd. Hur ogärna vi än vill accepetera detta, så är det det som gäller.
Putin förstår bara ett språk - rå styrka.

Vill överleva.


HERRE, LÅT MIG INTE KOMMA PÅ SKAM, TY JAG ÅKALLAR DIG.

LÅT DE OGUDAKTIGA KOMMA PÅ SKAM OCH BLI TYSTADE I DÖDSRIKET!
Psalt 31:18

MÅ LÖGNAKTIGA LÅPPAR FÖRSTUMMAS, DE SOM TALAR MED HÖGMOD OCH FÖRAKT.

Varning.


Motåtgärder.

Nej, statsminister Magdalena Andersson behåller Sverige neutralt. Vi skall inte gå med i NATO, dock fortsätta samarbetet. Storbritannien sträckte ut sin hand till oss igår (15 mars) i ett utökat samarbete. Allianserna rör på sig.

På denna fråga svarar Porosjenko:

- Putin varnar inte Sverige och inte Ukraina, inte FN eller Nato. Han varnar hela världen.

Putin varnar.


Rådande situationen.


Inte vetorätt.

- Ge inte Rysslandes president vetorätt gällande er egen framtid!!

Det är ju galet att det ens är möjligt!

- Vi bör hejda honom med gemensamma krafter och enighet.

Gemensamma krafter.

Putin följer inga normala mönster för sitt beteende. Vad är hans mål egentligen?

Porosjenko har ju träffat honom mångar gånger.


Putins mål?


Putin är tokig.

Ukrainas ex-president menar att Putin har blivit tokig. Han är en galen man med kärnvapen.

Putin lever helt i sin egen värld. Och ingen i hans underrättelsetjänst får lov att säga honom sanningen, hörde vi igår på nyheterna. Det passar inte in i hans världsbild och två av dem blev avsatta.

Kritik mot underrättelsetjänsten.


Detta kanske är bra? Putin tystar sina egna rådgivare som generat står och stammar som skolpojkar.
Hm... låt dem säga "det går så bra så, vi kan dra oss tillbaka nu..." Då kan dessa underrättelsepersoner medverka till fred och Putin blir lurad av sina egna lögner.

Vi ber med ukrainarna:

ÖVERLÄMNA MIG INTE I MINA FIENDERS HAND!
Psalt 31:9.

Galen, med kärnvapen.


Putin går inte att lita på.

Putin njuter av att möta all världens ledare som gör allt för att finna diplomatiska lösningar.
Med butter min låter han dem prata och sedan gör han precis som han vill. 

Utrotningen fortsätter.


Inget eld-upphör.


Ingen flyktingkorridor.


Diplomatik?

Som sagt, det finns inget land i världen som önskar fred mer än Ukraina.

Men Putin spelar bara ett spel och låtsats lyssna.

Han skiter fullständigt i det, på ren fulsvenska. Och vi kan inte tro det, för så beter man sig inte. Så beter sig inte en vuxen!
Men Putin är inte vuxen. Han är ett försmått barn, fostrad i Lenin och Stalins anda där Sovjetunionen skall vara och förbli stort. Störst.


Önskar fred.


Vill vara demokratiska.


Avskyr Sovjet.

Ukraina avskyr tanken på att återvända till Sovjetunionen och dess förtryck. De vill fortsätta vara ett demokratiskt land, och absolut inte hjälpa Putin skapa det ryska imperiet "Sovjetunionen 2.0".

Det skall inte heller vi hjälpa till med.

Vi måste förstå att Putin vill krossa väst, hela vägen till....

Sovjet 2.0 ??


Krossa även Sverige.

Okänslig, empatilös, skadad - det finns inga ord som kan beskriva Putins galenskap. Vi måste lämna våra försök att försöka förstå... Nu gäller det att agera, och det ganska snart. Inte dra ut detta i svensk långbänk.

Jag vill inte tänka det, men tvingas ändå göra det. Ett enda hårt slag, och sedan är markeringen gjord.

Dessutom tvingar de ekonomiska sanktionerna Ryssland ned på knä nu när de skall betala sina utlandsskulder och inte längre har tillgång till dollar... Ett oblodigt slag önskas!

Låt honom inte.


Fler sanktioner.


Hjälp oss.

Detta är vår svåra läxa.

- Genom att investera i Ukrainas försvar skyddar ni era egna medborgare.

Gode Gud hjälpe oss alla!!


Investera.


Skydda er.

Stoppa Putin här! Då stannar han i Ryssland. Annars går han vidare.


Stoppa Putin.


Krigsförbrytartribunalen.

Tack Mr Porosjenko.



Jag är helt skakad av allt detta. Samtidigt söker jag febrilt mellan alla åsikter i det stora informationsflödet efter det som är sant.

Och sanningen är sällan medhårs.

Jag är redo att göra min del av samhällets stora plikt. Är du?

Och vad som än händer tänker jag aldrig ge upp min kommunikation och bön till Herren! En död själ i en levanade kropp kan inte agera... inte heller överleva.

ÄLSKA HERREN NI HANS FROMMA.
HERREN BEVARAR DE TROGNA, MEN HAN VEDERGÄLLER I FULLT MÅTT DEN SOM ÖVAR HÖGMOD.

VAR FRIMODIGA OCH OFÖRFÄRADE I ERA HJÄRTAN, ALLA NI SOM SÄTTER ERT HOPP TILL HERREN!
Psalt 31:24.

Våra gemensamma färger.


Ur djupet ropar vi. Tillsammans!

Helene F Sturefelt.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar