Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 25 mars 2022

EN CONTAINER med HOPP

Blå, blåare, blått. Med hopp.


Blå, blåare, blått - med hopp.
Vi lever under samma himmel, men en handfull despoter river sönder vår tillvaro.

"Den som inte vill ha makt, är lämplig att just hantera makt.
Den som vill ha makt, är ofta mycket olämplig och blir förblindad".

Jag vill skriva om hopp mitt i krigets kaos. 
Under min dagliga cykeltur kom jag förbi en blå container med rostiga kedjor. Jag ställde mig i solen och värmde mig lite mot väggen.
Plötsligt såg jag symboliken...

En container... under himmelen... och kedjorna... samt havet.
Frihet contra bundenheten.

Vad rymmer denna container?


En container med förtryck? Kedjor som binder - vem?

Ukrainas president Zelensky är skådespelaren som plötsligt fann sig vara i en ledarroll som vi alla följer med största respekt.
Han är en "icke-levnadsbröds-politiker" som struntar i vad andra tycker om honom. Han sitter i vanliga kläder i en vanlig stol... och talar allvar och sanning, utan blick mot sig själv.

Zelensky är Putins totala motsats, och därför också vårt hopp om fred.
Honom skall vi fortsätta stärka och styrka! Och han riktade sitt villkorslösa tack till Sveriges regering och till enskilda aktörer för stöd i kriget mot Ryssland i Ukraina.

En container med hopp! Och med kedjor som vill binda den invaderande ondskan!

Bind ondskan.


Jag tänkte på Abraham och lyfte blicken mot himlen. Så gjorde även han för mer än tre tusen år sedan. Han sökte hjälp, ledning, tydlighet. 
Och Herren talade.

DÄR ALLT HOPP VAR UTE HÖLL ABRAHAM FAST VID HOPPET OCH TRODDE...
Romarbrevet 4:18.

Abraham fick löfte från Gud att han skulle bli far till många folk. Men inte på grund av meriter, prestation eller status, utan endast för att Gud ville det...

Det är inte ens "meritokrati" som jag läser om på ledarsidan i Sydöstran. 

Meriter eller börd?


Bland oss människor i samhället är meritokrati en bra "sorteringsmekanism" som åsidosätter börd och fint släktnamn, rikedom och betalningsförmåga. Istället skall landet styras av de som har bäst meriter av "förtjänstfullhet". 
(Tack Stig-Björn Ljunggren för intressant genomgång!)

- Tanken är att människors samhällsposition skall komma ur deras förmåga, inte ur deras ursprung.

Detta utvecklades av militären under första världskriget, läser jag, för att få "rätt man på rätt plats".

Är det detta vi skönjer i Ukraina, där folket försvarar sin frihet med högsta insats, medan de ryska soldaterna är lurade ut i en "specialinsats" där döden väntar... ?!
Gode Gud, lyft hem dessa förvirrade soldater och hjälp dem att resa sig upp mot sin grymme diktator!

Kedjor av lögner.

En container med död.

Gode Gud hjälp oss.


Vad händer om vi ger upp hoppet om liv och frihet?

Vi går under...
Det spelar ingen roll om vi har mat och husrum om själen är tömd på hopp. Då är själva livsmeningen dödad, och utan den kan vi inte leva.

Organisationen MedieMission, med säte i Finland, har sedan lång tid förberett en stor missionssatsning i Ukraina, för att via radio och TV-kanaler sända ut det goda budskapet om hopp och frihet i Jesus Kristus.
Läs mer här: www.mediemission.se

MedieMissions kampanj i Ukraina!


När själen nås av budet att Gud är trofast och ger oss kraft att stå upp mot det onda, då väcks själen till liv igen!
I evangeliet räcks också budet om fredliga lösningar, om försoning och så småningom förlåtelse, och uppbyggnad.

President Zelensky är av judisk börd. Då vet han i hjärtat vad Psaltaren är full av:

ENDAST HOS GUD SÖKER MIN SJÄL SIN RO,
FRÅN HONOM KOMMER MIN RÄDDNING.

ENDAST HAN ÄR MIN KLIPPA OCH MIN FRÄLSNING, MIN BORG,
JAG SKALL EJ VACKLA.

HUR LÄNGE VILL NI RASA MOT DENNE MAN,
TILLSAMMANS SLÅ HONOM NED
SOM OM HAN VORE EN LUTANDE VÄGG, EN SÖNDERBRÄCKT MUR?!
Psaltaren 62:2-4.

En container med Guds Ord!
Lastbilar med Biblar!
MedieMissionen och många fler organisationer kommer med hopp som styrker folket!
Välsignelser och beskydd till er, Hannu Haukka!

Bibeltraktat, 2014.


Och ur min bokhylla ramlade en bönekort från Svenska Bibelsällskapet, med ett särtryck i vattentåligt papper från 2014... för redan då pågick kriget i Krim, men det har vi inte riktigt varit medvetna om.
Det står på följande vis:

HERREN TÄCKER DIG MED SINA VINGAR,
UNDER DEM FINNER DU TILLFLYKT,
GUDS TROFASTHET ÄR EN SKÖLD.
DU BEHÖVER INTE FRUKTA NATTENS FASOR...
Psaltaren 91.

Hopp till Ukrainska soldater i Krim.


Låt oss tillsammans fortsätta bedja intensivt för fred!
Dessutom behöver vi be för generalerna på båda sidor, där det finns kristna bröder som inte alls vill bekämpa varandra... Måtte himmelen vara blå över er så att ni kan stå för godhet och sanning!

Jag ber också att diktator P's närmsta män skall dra sig undan, så att han till slut står där ensam...

... avklädd och med byxorna nere, precis som i "kejsarens nya kläder".

Put-in har inte tillräckliga meriter för sitt ledarskap. Han är inte byxad att axla en så svår roll. Put-in är Put-out. Propagandan har tagit honom och låst inom i en bur av metall där desinformationen blir värre och värre.

Han behärskar dock ondskans härskartekniker till fullo:

1. Osynliggörande av den andre.
2. Förlöjligande.
3. Undanhållande av information.
4. Dubbelbestraffning.
5. Påförande av skuld och skam.

Detta är en beskrivning av helvetets förgårdar. 

Ryskt vansinne i Ukraina.


Åter igen lyfter jag mina ögon upp mot himlen och umgås en stund med Abraham och vår himmelske Fader.

ABRAHAM SVIKTADE INTE I TRON DÅ HAN TÄNKTE PÅ ATT HANS EGEN KROPP VAR UTAN LIVSKRAFT...

INFÖR GUDS LÖFTE TVIVLADE HAN INTE I OTRO, UTAN FICK KRAFT GENOM TRON.
Romarbrevet 4:19-20.

Kedjor av tvivel och otro kunde inte hålla fast honom. Han anade himlastegen. Abraham är en föregångsman i TRO och tillit!

Det är himmelens förgårdar!




Nu skall jag grädda våfflor, ty det är den 25 mars idag - jungfru Marie Bebådelses Dag, då ängeln Gabriel kom till henne med bud om att honom skulle bli havande genom helig Ande! Det är så stort att det krävs både nykokt körsbärssylt och massor av vispgrädde!

Det skickar jag även i form av kollekt via MedieMissionen, som har folk på plats i Ukraina:
Swisch: 123 45 488 22.
PlusGiro: 90 0307-0.

En container med hopp!

Det är vår skyldighet att hjälpa varandra med hoppet.
Och runt omkring oss Är Gud. Jag öppnar mitt hjärta och låter mig fyllas... Du också?

Hoppet öppnar livet.



Blåa hälsningar,

Helene Sture Abrahamsdotter Containerfelt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar