Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 17 december 2015

OM JESUS VAR KVINNA - Annika Norlin

Blekingeflickan.


Hennes ansikte var starkt med bestämda drag. Ja, nästan som en man, fast med rött läppstift.
   Snygg.
      Säker.

Norrländska Annika Norlin gästade Jills Veranda igår. TV-programmet visade en djup själ som skriver modern country.
Med feministisk attityd.

Det här är intressant!

Hur skulle det gå när en svensk feminist, vegetarian dessutom, mötte det manliga köttätande patriarkatet i Nashville?!
Jag satt rak i ryggen i soffan, fullt koncentrerad på det som utspelades på skärmen.

Klä på statyerna.


Annika Norlin har skrivit en fantastisk låt om hur det skulle vara ifall hon var Jesus... - inte så banalt som Thomas di Levas "Everyone is Jesus" - hon har en större infallsvinkel.

Jag skall strax göra en översättning till dig.

Fotona är från Karlskrona där feminister tröttnade på att alla kvinnliga statyer var nakna, medan männen var påklädda.
Kanske lika bra det.

Hör ni vad jag säger?!


- Hur skriver du dina låtar? frågade Jill, Sveriges countrydrottning.
- Jag "övertänker allt" sa Annika, allt jag ser processas genom mina tankar.
Sedan skriver jag. Berättelserna jag hör formar sig till sånger. Jag kan inte leva utan att skriva.

- Att skriva är mitt sätt att leva.

Mitt också. En själsfrände. Jag skriver, alltså finns jag, säger filosofinnan i Sölvesborg...

Därför ger jag henne uppmärksamhet i min blogg för att lyfta fram ett viktigt perspektiv.
Hoppas min översättning från engelskan inte tappar nerven, annars får du själv googla upp hennes original.

Här kommer "I was Jesus" - Jag var Jesus:

Se Kristus i den du möter.


                  JAG VAR JESUS - av Annika Norlin.

DET VAR DEN ANDRA VÅRDAGEN
OCH SOLSTRÅLARNA ÄLSKADE MED FÖNSTREN PÅ ALLA HUSEN.

OCH JAG VAR JESUS
OCH JAG BESTÄMDE ATT KOMMA TILL JORDEN
I EN KVINNAS SKEPNAD DENNA GÅNG.

JAG VAR JESUS
OCH JAG GICK UT I HAVET OCH DROG UPP TVÅ FISKAR
OCH FÖRVANDLADE DEM TILL MILJONER

JAG TOG TVÅ BRÖDSKIVOR OCH MATADE ETT HELT FOLK MED DEM.

OCH JAG SA:
- TROR NI MIG NU?

- SORRY, SA DE, VI FOKUSERADE PÅ DIN VITA DRESS DÅ DU BÖJDE DIG FRAM FÖR ATT PLOCKA UPP FISKARNA.

JAG BLEV BITTER FÖR EN STUND
MEN BESLÖT ATT FÖRSÖKA IGEN.

Försöker igen. I Jämshög.


OCH JAG VAR GANDHI
OCH JAG ÅTERVÄNDE TILL JORDEN
SOM KVINNA DENNA GÅNG.

FLODEN GANGES FICK MIN VISION ATT KLARNA
OCH JAG VAR KVINNA IGEN.

JAG BÖRJADE MIN TYSTA VÄNSKAPLIGA REVOLUTION
OCH DE SA:

- ÅH! EN TYST OCH VÄNSKAPLIG KVINNA!
SUPERGULLIGT!

OCH JAG FÖRSÖKTE ÖVERTALA DEM ATT DET INTE HANDLADE OM PERSONLIGHETEN

DET ÄR ETT VAL
OCH EN TRO

- KAN NI GE MIG FÖRTROENDE OCH FÖLJA MIG NU?

DE SA:
- TALA HÖGRE! VI KAN INTE HÖRA DIG EFTERSOM VI SKRIKER SÅ HÖGT.

DU SER TREVLIG UT
OCH DU ÄTER INTE.

Kommer som kvinna.


JAG VAR MARTIN LUTHER KING
OCH JAG KOM TILLBAKA TILL JORDEN
SOM EN KVINNA DENNA GÅNG.

JAG VAR BÅDE SVART
OCH KVINNA

OCH HADE TVÅ STRIDER ATT UTKÄMPA.

JAG BRÄNDE UT MIG
SÅ VAR DET INTE MER MED DET.

Kvinna och alltid naken. Två strider.


OCH JAG VAR JESUS
OCH ÅTERVÄNDE TILL JORDEN PÅ PÅSKDAGEN

OCH JAG SA:
- JAG VILL INTE ÅKA TILLBAKA TILL JORDEN.

MODER SA:
- ÅH, JESUS! FRAM TILL NU HAR DU BETALT FÖR ADAMS SYNDER.
SNART BÖRJAR DET ROLIGA.

OCH SEDAN GAV HON MIG ETT DATUM DÅ DET SKULLE SKE.

Slut på Annika Norlins fantastiska sång.

När börjar det roliga?


En del frågar sig varför Jesus bara valde ut män till sina lärjungar.
Anledningen är just denna att man inte lyssnade på kvinnor. Han visste det.

Jesus protesterade tyst mot det genom att ständigt prata med kvinnor, upprätta kvinnor och låta kvinnor vara en del av gemenskapen.

Han lyfte fram kvinnors tro och tillit, han accepterade deras kärlek och lät sig smörjas av dyrbar olja som en förberedelse till sin begravning - eftersom han inte fick någon smörjning.

Ty han hann uppstå innan kvinnorna kom fram till graven...

Och det var kvinnorna som blev de första vittnena till livets seger över döden.
Det är kvinnorna som genom alla sekel har fört berättelsen vidare om hur Jesus på korset satt punkt för allt våld.

I hans fotspår vandrade Ghandi, Martin Luhter King, heliga Birgitta och Bonhoeffer.
I Jesu anda verkar Lars Adaktusson, Carola och Marcus Birro.

Och Annika Norlin, känner jag.

Himlen gråter.


Mot alla våldsideologier går vi nu in i den sista adventsveckan, för att möta en Moder med sitt sårbara Barn.

Det är så Levande Gud väljer att närma sig oss.
Allt enligt Bibelns vittnesbörd.

Tack käre himmelske Far - du livets gudomliga moder - att Du inte skrämmer oss.
Tack Jesus för din ödmjukhet - som lockar fram det bästa hos oss.
Hjälp oss Helige Ande att bereda plats för alla kvinnor och barn - ty det är de som kan rädda världen.

Och en bön till, käre Herre, fräls alla de män som tror att förtryck av kvinnan är deras rätt.
Hjälp de goda männen av vara bättre föredömen. Amen.

En kvinnlig Jesus? Krista?


Kvinnliga hälsningar från Helene Sture Feministfelt,

- som fotograferade i Jämshög och Hoglands park i Karlskrona,
- som diggar Annika Norlin och Jill Jonsson, och som nu skall sjunga psalm 103 - Bered en väg för... Människosonen, som jag älskar!

P. S. Man ska inte fotografera under gudstjänsten. Men ibland sköter det sig själv, liksom, av misstag då man letar efter kollektpengar.
Och man blir överraskad!

... av den supergulliga vänskapliga kärleksrevoltören som inte hörs...

Vems krona? Inte Karls ialla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar