Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 18 december 2015

MINDRE JUL - INTE MER Adolphson & Falk

Rockigare jul.



Jag hoppar mellan radions kanaler alltmedan julbrödet jäser.

Klassisk musik på P2 går inte ihop med mina recept, lokalradion är bättre men jag fastnade på Radio Rix Megapol, som utlovar 100% julmusik hela december.

Detta får både lussebullar och hyacinter att känna sig utkonkurrerade.

- För det var inte sant, nej det var inte sant för dessförinnan kommer adventsfastan...

Efter en halvtimme är hjärnan full och julgröten bränd.
Det här går inte!
Tyst!!


Juliacint...


Men jag älskar satiren i Adolphson &  Falks "Mer jul" där vår tids överdrifter blir tydliga.
Undrar vad som händer om jag ändrar lite i texten och smyger in några magra och miljömedvetna pilgrimsord här och där?

Det blir en svårtknäckt nöt att finna mat som ej är söt och lättare dopp i grytan.
Enklare glim och grötigare rim men Gina Darwani är i rutan.
Jag vill ha mycket mindre säck, alls ingen knäck och magrare fläsk från grisen...

Men vi låter Adophson & Falk få ta det ifrån början:

"Jag är en lugn person med takt och ton, måttfull och balanserad
Jag är tyst och still och det ska mycket till innan jag blir exalterad
Men jag har en last som håller mig fast i ett järngrepp varje vinter
När året är slut och snön ligger djup och slädarnas medar slinter

Jag vill ha mer jul, ge mig mer jul
Jag vill ha mer jul, ge mig mer jul

Glittrigare glim.


Tusen stjärnor som tindrar
Glitter så långt jag ser
Av juleljus som glimmar vill jag ha mer
Av juleljus som glimmar vill jag ha mer"

Smogen stjärnorna hindrar
Dimma så långt jag ser (öh?)
Varuhusens ljus tar över mer och mer
Profiten är det som glimmar...

"En show glöms bort om den bara visar opp effekter som man knappast anar
Så ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar
Jag vill ha snötyngda hus, tusentals ljus, kulörta kulor i drivor
Bjällerklang som ackompanjemang på alla julens skivor

Jag vill ha mer jul, ge mig mer jul..."

Mer snurr på hjulen.


Bedövad av allt brus, hör ej skogens sus, effekterna har gått i baklås.
Klimatet är för varmt, mitt hjärta det är armt och varför ska jag äta saftsås?
Jag vill ha sol-panelshus, smartare ljus, och grönare el i stugan.
Bössornas klang som ackompanjemang till tiggarens frusna fruga.

"Ge mig en svårknäckt nöt, sötare gröt, djupare dopp i grytan
Glittrigare glim och grötigare rim och mer Arne Weise i rutan
Jag vill ha rymligare säck, segare knäck, fetare fläsk från grisen
Krimsigare krams, längre långdans och raskare räv på isen.  

Jag vill ha mer jul... Mer, mer, mer, mer...."


Mer. Högre. Större!


Jag vill ha djupare tro, med julens ro då nätterna är så korta
Mer analys, vid kaffets mys ty rävens is är borta.

Mindre jul, jag vill ha mindre jul...

Mindre trams och kortare dans runt det som nu är guldkalv
Vettiga beslut, mod som håller ut och inte så många jordskalv
Mindre profit på varje bit av det som vi kallar Jorden
Färre krig, mer innerlig-t delande mat på borden.

Mer fred, mer fred, mer fred...

Mer luft, mer vatten, mer mark som kan gå att odla
Mer skog, fler hav och mänskor som trots allt är goda...

Mer liv, mindre kiv och feta rättvisa löner
Mer skratt, mer fnatt och tro på att Gud hör böner...


Mer rättvisa.


Tack Adolphson & Falk för inspiration!

Hyacinterna har rest sig igen och det var inte så illa ställt med gröten.

Men vad händer när den kommersiella radion även tar över våra älskade psalmer och kör dem om och om igen?

Jag vill inte höra "O helga natt" i tid och otid!
Den tillhör juldagens höjdpunkt! Inget annat.

Om ändå folk kunde falla neder och glatt hälsa sin frihet - från kommers och hets - och ta emot Jesus på riktigt, i sina hjärtan.

Då skulle vi inte mana på våra barn till att bli hysteriska konsumenter - med tomtens hjälp - utan tvärtom lunga sig lite, och vara nöjda.

Modern julkrubba.


Tänk om vi skulle fråga Tomten vad Han önskar sig?
- Snälla barn som inte är så förtvivlat giriga!

Och Tomten skulle också titta strängt på de vuxna och be dem se över sitt dåliga samvete.. och inte översätta det i julklappar...

Även en tomte kan bli stressad och utmattad.
Vad händer om han skulle säga NEJ?

- Jag tyar inte mer...

Då skulle vi tvingas omprioritera hela den feta, överdrivna julen-hjulen... och kanske komma lite mer ödmjuka till Jesusbarnet i stallet... och slippa sitta ångerfulla på julbönen... och tyst be om förlåtelse för vårt deltagande i hetsen.


Spring!


Och tänk om alla grisar sprang och gömde sig?

Vad ska vi vikinga-kristna ha i mitten då på julbordet?

En liten groda kanske.

Mindre jul. Mindre hjul. Mer frid till er alla.

Helene Fransson Hök,
- adventsfirare som njuter lagom av pyntet i Sweden Rocks hemstad.

Mer kärlek.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar