Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 12 juli 2015

EFTERFÖLJELSE - äktenskap eller falskskap


Efterföljare?



Hur många bloggar följer du?
Eller, om du själv är bloggare - hur många följare har du?

Ju fler, desto bättre.
Men det säger inget om kvaliteten på det du följer, bara att det väcker intresse, alltifrån nageldesigners till kakrecept.

Och så Sturellas smala fotoblogg förstås, med kristen tro som grund...

Bloggverkstad.


Det är lätt att vara en följare, man bara klickar och så är det klart. Det kräver ingenting av dig och du syns inte.

Men det är annorlunda i trons värld.
Efterföljelse och att vara en Följare är inte samma sak. Hur då?

Och jag leker med orden äkten-skap och falsk-skap...

Idag har Mjällby församling och Listerkyrkan EFS firat gudstjänst tillsammans.
Mitt inlägg är en återgivning av en mycket god predikan.

Låt detta bli din digitala söndagsvila med andlig vägledning.
Kyrkkaffet kan du ta redan nu...

Vi följer tillsammans.


Temat är alltså Efterföljelse, inte förföljelse... och inte heller att bara vara en följare.

Det är 6:e söndagen i Trefaldighet och Bibeltexterna är hämtade från 3 Mosebok 19:1-2, 113-18, 1 Petrusbrevet 1:13-316 och Matteus evangelium 5:20-26.

Att följa Jesus idag är att ge sig ut på en fantastisk livsvandring!
Vi kan tycka att Jesus levde för länge sedan och inte har något intresse av vad vi gör, men så är det inte.

Allt vi säger i vrede och våra dåliga val ligger där väl synliga i solen för honom.
Herren ser.
Han ser dem vi sårat - eller blivit sårade av - och vi försöker kanske gömma undan det.
Men det går inte att göra ogjort.

Vi följde vårt eget hämndbegär, eller vår rädsla att stå upp för våra behov.
Jag citerar några meningar ur evangeliets skarpa ord:

Gräv på djupet.


JESUS SA:

- NI HAR HÖRT ATT DET BLEV SAGT TILL FÄDERNA:
DU SKALL INTE DRÄPA; DEN SOM DRÄPER UNDGÅR INTE SIN DOM.

MEN JAG SÄGER ER:
DEN SOM BLIR VRED PÅ SIN BRODER UNDGÅR INTE SIN DOM...

... INTE HELLER DEN SOM OKVÄDAR ELLER FÖRBANNAR HONOM.

/.../ SKYNDA DIG ATT KOMMA ÖVERENS MED DIN MOTPART MEDAN NI ÄNNU ÄR PÅ VÄG, SÅ ATT DU INTE ÖVERLÄMNAS OCH SÄTTS I FÄNGELSE.

SANNERLIGEN , DU SLIPPER INTE UT FÖRRÄN DU BETALT SISTA ÖRET.

Okväda inte...


Tänk om vi hade en tidsmaskin så vi kunde vrida tiden tillbaka och rätta till det som blivit fel!

Jag lät blicken svepa runt furuplankorna i kyrktaket och tänkte.

Eller är det så att alla våra misstag är "nödvändiga" för att vi ska växa och utvecklas?

Istället för att förfölja våra egna fel och anklaga oss själva för vårt oförstånd, kanske vi ska se på oss själva med ömhet?
Som en mor...

.. med en helighet som är barmhärtighet...

Bibelns ord står på den svages sida och tillrättavisar "den starke":
- Döm inte, förbanna inte, bli inte arg, hämnas inte.

Dessa starka känslor känns som ett fängelse...

Fängelse.


Petrus säger om Gud och vår position som lydnadens barn:

NI SKALL VARA HELIGA, TY JAG ÄR HELIG.

Det här är bara för mycket... Alldeles omöjligt!
Och det står likadant i 3 Mosebok.

Men lagens bud var inte tänkta som ett regelverk i luften. Grunden är  k ä r l e k e n  - till Gud, sin medmänniska och sig själv.
Utan denna kärlek, blir lagen bara hård och känslokall, och det var inte så Herren hade tänkt det.

Det är detta som Jesus går tillrätta med. Ögontjänarna. De till det yttre korrekta "följarna" men med svärta inuti.
Falskspelarna.

Och de missar hela poängen!

Ögontjänare, eller?


Min blick letade sig ned mot altaret, blommorna och ljusen.

Jag tänkte på alla som gift sig i sommar. Jag såg alla gråa nackar framför mig i bänkraden, en del par om par, andra ensamma.

Kärleken i äktenskapet är ett underbart sätt att ära Gud och leva i efterföljelse!

Men de som tömmer sitt äktenskap på hjälpsamhet och ömhet, de håller fast endast vid skalet.
Man kan hamna i ett läge där man tror att det är själva den yttre sammanhållningen som är viktig, allt medan relationer tynar bort och makarna blir allt mer ledsna och grälsjuka.

Sådana tomma relationer ärar inte Gud.

Det finns väl inget man blir så illa berörd av som ett grälande äkta par, som tjuvsticker varann med anklagande ord...

Grälsjuka.


Motsatsen är intressant:

Människor som inte lever i äktenskapets form, men som visar varandra stor tillgivenhet och ansvar.

Där uppfylls kärlekens lag.

Liksom det provocerande i att ha modet att bryta upp från den relation som sviker och förstör den andres självkänsla.

Det heter ju äkten-skap, inte falsk-skap...
Våra relationer ska inte vara ett spel för galleriet - i församlingen - vilket det alltför ofta är...

BRYT UPP OCH HÅLL ER VAKNA...

Den dåliga relationen får inte fortsätta.



Tillbaka till predikan.

Att försöka följa Jesus utan kärlek leder ingen vart.
Och rädsla för ett Guds straff är ingen god grund att bygga sin tro eller sitt liv på.

Vi kan inte bli heliga och rättfärdiga utan Kristus.

Han talar om våra negativa begär som ett fängelse.
Det är insidan han vill åt.

- You are in the jail of your own misery and your heart is breaking.
You must pay to be free, but what shall you pay with?

Mercy. Nåd.

Det finns inget som löser de onda knutarna mer än Guds nåd.

Svälj din stolhet och ditt motstånd och försona dig med din medmänniska, så långt det beror på dig.

Inget kan bli ogjort, men Herren läser ditt hjärta.
Han är helig och du får gå i hans efterföljelse med Guds helighet lysande över dig.

Det kommer en domens dag, med det är inte våra domar det handlar om!

Men det äkta får grönt ljus!


Att vara kristen är inte att bli en följare genom ett enkelt "klick", osynlig bakom en skärm.

Nej, vi är efterföljare, där vår livsstil är synlig inför både våra grannar och inför Gud.

Och honom som vi följer är inte en spektakulär bloggare som behöver så många "likes" som möjligt.
Nej, Jesus är oberoende av vårt "gilla" eller inte...

Sanningen går inte alltid majoritetens väg.

Huvudled - för vad?


Vi som följer Jesus är Kristi kropp på jorden, vi är hans heliga kyrka, hans älskade barn.
Världen kan tyckas vara full av hat, men vi som är troende förenas i kärleken från Gud.

Guds rike kan tyckas långt bort, men det är inte längre bort än vad Herren är till dig.


Tänk inte att Gud inte ser allt det hemska som sker, eller att Han inte skulle bry sig om att du har blivit sårad.
Det gör Han!

Det kan vara så att du sitter där i ditt känslomässiga fängelse och får ansvara för vad du gjort och sagt.
Samvetskvalen gnager och tär.
Men Jesus är med dig.

Ta ditt ansvar. Och minns att ingen av oss kan sona alla synder själv... Därtill räcker inte livet...

Jesus har betalt vår skuld på korset - det är ju detta som är så stort!

Så fortsätt vara en efterföljare till Jesus och res dig upp!
Han vill inte ha dig liggande kvar på knä.

Res dig upp och gå!


Och jag tänker på hur viktigt det är att vi accepterar våra livsval och inte ifrågasätter dem.
Det försonande sinnelaget får gälla både bakåt och framåt.

Solveig ledde oss i en fin bön:

I ljuset från Ditt ansikte...
Jag vet inte hur jag skall be. Endast Du vet mina djupaste behov.

Du, Gud, älskar mig mer än vad jag är kapabel till att älska mig själv.

Hjälp mig att se mina grundläggande behov som fallit i glömska, in i skuggan.

Jag vågar varken be om kors, eller krona...

Jag vill bara dröja kvar vid Ditt ansiktes ljus.
Mitt hjärta är öppet för Dig.

Jag har ingen annan önskan än att följa Din vilja.
Lär mig att bedja, gör mig till en bedjare. Amen.

Ljus över fängelset.


Till sist.

Det var mycket intressant att höra våra syriska vänners kommentarer till predikan.

De har sett alltför mycket av falsk följsamhet i sin kultur och i sin religion.

- Jesus put the law back to Love! This is the life!

Ja, det är Kärleken som är Livet.
Punkt.

Tack för att du var med mig.
Guds frid till alla i sommar-Sverige!

Helene Sture Fransson, som fotograferade i Helsingborgs bussterminal och fängelset Hvita Briggen i Karlskrona.

Och du, vilket är värst:
- att vara en äkta falskspelare,
- eller en falsk äktenskapslevare...? Nä, det där blev inte bra... Gräv ned det.

Gräv ned.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar