Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 1 maj 2015

SYRISK VALBORG och 1 MAJ

Våren exploderar.


Hur ska man förklara vad Valborgsmässofirande är för asylsökanden från de varma arabländerna?
Våren finns ju inte som årstid på samma sätt där.

Men Rania och Ranim gav svar på tal:
- Hejdå vinter, välkommen vår!

Och även de förundras över körsbärsträdens explositionsartade skönhet och den knallgula forsythian mot blå himmel.

Integration; språkcafé i kyrkan.


På kvällen samlades folket på kajen vid innerhamnen. Sölvesborgs körsällskap sjöng in våren med alla de älskade melodierna.

- Vintern rasat ut bland våra fjällar - ja, det finns höga bergskedjor i Syrien också.
- Glad såsom fågeln i morgonstunden - ja, vi har bitvis samma fåglar hos oss.
- Sköna maj välkommen - nej, det är inte så märkvärdigt...

Detta är en av de få högtider som jag - och vi som kyrka - inte bär något ansvar för.
En stor känsla av välbehag och frihet infinner sig så fort den första tonen klingar!

Sölvesborgs körsällskap.


Inom mig blandas som vanligt både schlagers och psalmer... "Ta mig till havet" och "Likt vårdagssol i morgonglöd"...

Jag stod redan vid havet.. och såg en båt i mörkret glida fram med eld ombord.
Vad skulle nu hända?

På en flotte ute i vattnet var en stor hög med ris staplat.
Båten närmade sig och tände eld på högen...

LIKT VÅRDAGSSOL I MORGONGLÖD
GICK JESUS FRAM UR NATT OCH DÖD
TILL LIV FÖRUTAN LIKE... Psalm 198:1

Flott med brinnande eldflotte.


Det var spektakulärt att se "vattnet brinna"... Varma ångor från brasan dansade ut på havsytan likt älvor.
Det sprakade och gnistrade.

Folk sträckte upp sina händer för att fotografera med sina smartomobiler. Så man säkert skulle veta att man varit där. På riktigt.

Ibland ser kameraögat mer än det egna.

Ljusflammorna tog sig en annan skepnad för min del.
Är det någon som kommer gående?

På Vattnet?!

Jesus går på vattnet?!


Jag kippade efter andan när jag tittade på mina bilder när jag kom hem.

Det "andliga ögat" kan se tecken och hälsningar i det alldeles naturliga skeendena.

Jesus kommer med Love & Light. Ja, sannerligen! Amen.

DÄRFÖR SÅ LÄNGE VÄRLDEN STÅR
DET EFTER VINTER KOMMER VÅR
OCKSÅ I ANDENS RIKE.

Körsbärsblom bakom St Nicolai kyrka.


Många av våra syriska vänner såg vår glädje när vi avslutade firandet med ett hurrar-rop för våren, och med den svenska nationalsången.

Vi gladde oss tillsammans.

Men sedan small det till... av fyrverkeripjäserna - Pang!

Barn och flyktingar tycker inte självklart om dessa smällar. Inte jag heller.

- Everyday in Damaskus it's sounds like this, boom, boom...

Hjärtat bultade av längtan efter både en arabisk vår värd namnet, och vår i Andens rike, där ingen ska ta vår kristna frihet ifrån oss!

Krigiska eller fredliga smällar?


SOM FÅGLARS KÖR I LUND OCH MARK
BESJUNGER VÅREN BLID OCH STARK
OCH LIVETS ALLA UNDER.

VI MÅ BESJUNGA MED VARANN
HANS LIV SOM DÖDEN ÖVERVANN... Psalm 198:2


Dagen efter, idag 1 maj, hände något annat tidigt på morgonen, som med flyktingens ögon inte är alldeles roligt...

Marscherande, taktfasta fötter trampade förbi utanför på gatan.
Kl 07!!
Trummors rytm väckte sovande vårfirare...
Jag vaknade med ett ryck och undrade:

Är det soldater? Militärparad? Krigsvarning?

Nej, det var bara den fina musikorkestern som håller liv i sina traditioner...

Det är nyttigt att få sina perspektiv ifrågasatta.
Och att få somna om igen! I trygghet.

Magnolia-prakt.


Nu faller ett vackert vårregn över bygden och tillåter oss att vara inne och vila.
Inget hårt trädgårdsarbete här inte!

Och ingen demonstration heller för den delen.

Bara en mediationspromenad, med böner om fred och samförstånd i hela Mellanöstern.

Ber om fred.


SNART ALLA ÄNGAR STÅ I SKRUD
OCH SKOGEN KLÄDER SIG SOM BRUD
NÄR LIVETS KRAFTER BLOMMA.

SÅ KOMME VÅR I JESU NAMN
I FOLKENS LIV, I KYRKANS FAMN
TILL ALLA SJÄLARS FROMMA.

Och för att riktigt betona integrationen - inte bara med språkcafé i kyrkan och högtidsfirande - vill jag bjuda på en syrisk dadelkaka, ett experiment från gårdagen:

Testa!


                        SYRISK DADELKAKA

20 st dadlar kärnas ur och mixas med 2 dl kallt kaffe.
2 ägg blandas i smeten.
Blanda 2 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 2 msk kakao, 1 dl strösocker (mer behövs inte!) och 1 dl havregryn samt en nypa salt.
Smält 100 gram smör och rör i.

Grädda i 175 grader, ca 45 min. Njut!

Ljusgröna körsbärshälsningar från en glad fågel i lunden,
Helene Sture Valborgsfelt,

- vårfirare och språkstödjare.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar