Vår Gudsrelation har blivit avsexualiserad.
Jo, du läste rätt.
Vår Nordeuropeiska kristendom har gått miste om det erotiska språket kring att erfara Gud.
Att "bli ett" med varann...
Följ med till 1200-talet och möt en självständig människa som kämpade för kvinnlig frihet, mot kyrkliga hierarkier:
- Mechtild av Magdeburg.
Detta inlägg saxar citat och spännande uttryck från Radions P1 "Teologiska rummet", där filosofen Jonna Bornemark samtalar med teologen Ola Sigurdsson, under ledning av Peter Sandberg.
Du kan lyssna på programmet här i sin helhet:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=3109
Jag bildsätter med den sensuellt formade Ljungaviksbron i Sölvesborg.
Plötsligt ser jag mer...
Denna starka kvinna, Mechtild, levde i skarven mellan 1100- 1200-talen, då den etablerade kyrkan hade gått i stå och nya tiggarordnar tog form, med levande kristen tro.
Hon kämpade för kvinnans frihet, och rätten att få leva på olika sätt tillsammans.
Livet då var en smältdegel, liksom idag, och auktoriteter ifrågasattes.
Det religiösa intresset ökade, liksom antalet kloster som erbjöd kvinnorna bildade alternativ till äktenskap och barnafödande.
Mechtild tillhörde en grupp frisinnade, kyska avantgardister - BEGINER.
Dessa valde att stanna kvar i städerna istället, där de levde ett självständigt yrkesliv - men utanför den gängse familjebildningen.
Detta var ett nytt sätt att vara kvinna!
Mechthild hävdade rätten till en egen Gudsrelation.
Den skulle inte gå via kyrkans präster... som dessutom mest var intresserade av världslig rikedom vid den här tiden.
Beginerna var starkt kritiska mot det manliga prästerskapet, och patriarkatet över huvud taget.
Man kan tala om en tidig feminism redan på 1200-talet!
Dessa kvinnor sökte efter nya gemenskapsformer, intellektuellt liv och en djupare Gudserfarenhet.
Den institutionella kyrkan erbjöd inte tillräckligt mycket andlig näring.
Ja, så har det kanske alltid varit.. och är...
En "manlig Gud" med "manliga präster" skapar ju faktiskt ett "Homo-erotiskt" förhållande!
Den strukturen blev allt svårare att hantera... och gled allt längre bort från kvinnornas erfarenheter.
En tidig individualism börjar bli synlig.
Att "älska Gud" hör ihop med att också "älska sig själv".
Det var något nytt!
Att beskriva Gudsgemenskapen med vänskapens språk gjorde den store samtida teologen Thomas av Aquino.
Men det erotiska språket fanns redan hos Augustinus på 500-talet, och nu tog Mechtild upp det, och utvecklade det.
Grunden är i Höga Visan:
VAD DU ÄR SKÖN, MIN ÄLSKADE, VAD DU ÄR SKÖN!
Mechtild skriver:
"JAG SOM SÅ LITEN ÄR, SER PÅ JESUS, ÄTER OCH DRICKER HONOM,
OCH GÖR MED HONOM VAD JAG VILL!
DET KAN ÄNGLARNA INTE GÖRA!"
Det är den kroppsliga sinnligheten som gör det möjligt att bli Ett med Jesus.
Människan står över änglarna i det här fallet, för hon har en kropp. Det har inte de.
Augustinus sa om änglarna att:
- De kan inte vara kloka, för klokhet bygger på kroppens erfarenhet.
Mechtild påpekade att även Gud har en kropp, genom det som i kristendomen kallas för Inkarnationen = Gud kommen i köttet/ kroppen.
I Kristus tar Gud själv kroppslig gestalt och skapar en sorts jämlikhet med oss.
Den kroppslighet som Jesus har, uppfattades som androgyn:
- Jesus är både älskare..
- .. och den kvinnligt blödande och livgivande kroppen.
De smärtor Jesus genomled på korset jämförs med kvinnans födslosmärtor.
Detta blev en strategi att fylla kvinnokroppen med positiva associationer och att överskrida rollen manligt - kvinnligt.
Samtidigt stod Maria närmare de manliga teologernas erotiska beskrivningar av enheten med Gud...
Dessa Beginers sätt att tänka visar hur "kön" är mer en social funktion, än biologisk.
Alla kyskt levande män och kvinnor inom klosterrörelserna klev ju ur reproduktionscykeln, barnalstring var inte det centrala!
Det här liknar vår tids Queer-begrepp. Och vi befinner oss fortfarande på 1200-talet!
Ännu en erotiskt laddad text av Mechtild:
"DÅ TOG DEN HELIGE JOHANNES DET VITA LAMMET JESUS, MED DESS RÖDA SÅR,
OCH LADE DET MELLAN TÄNDERNA I HENNES MUN...
JESUSLAMMET SÖG PÅ HENNES HJÄRTA, OCH JU MER HAN SÖG, DESTO MER GAV HON SIG ÅT HONOM..."
Mechtild skrev en dialog mellan Själen och Kärleken, där kritik riktades mot de mekaniskt upprepade liturgierna i kyrkan, istället för att lära känna Gud:
- O VE, ÄR DET TÄNKBART ATT DU INTE KÄNNER HERREN,
VARS KÄRLEK VI PREDIKAR?
DU TÄNKER MER PÅ DIN KROPP, DENNA HUND, ÄN PÅ JESUS DIN SÖTE HERRE.
DÄRIGENOM VINNER DU INTE HANS ÄRA.
Frågan de ställde sig var:
- Vad ÄR det gudomliga? Och vad ÄR jag?
Det måste undersökas. Det är inget färdigt koncept. Men inte genom mekaniska böner.
Radiopratarna i P1's Teologiska Rummet gjorde en jämförelse med tennis:
- Man måste träna grundslagen om och om igen. Själva liturgin är såsom grundslagen.
Det är först därefter man kan börja spela tennis/ börja leva ut sin Gudsrelation!
Alltså, vi ska inte sätta det ena mot det andra, för själva Nattvarden var ingen "tom ritual" - den var den mest erotiska föreningen!
Äta Gud...
Den smältande oblaten är som en kyss på tungan...
Mechtild och de kvinnliga mystikerna ville inte bryta sig ur den etablerade kyrkan.
Deras erotiska teologi rymdes fortfarande inom väggarna, såsom de bildade kvinnor de var, men de tog ut svängarna till det yttersta.
Och visst fick de kritik.
Johannes Towler menade att känslor är bedrägliga. Sinnena är mänskliga och Gud är gudomlig, bortom våra känslor.
- Hur kan du veta att det är Gud du har mött? Det kanske är djävulen?
Mechtild försvarade sin erfarenhet av sinnenas pålitlighet.
Hennes väg till Gud var genom det intima språket och den kroppsliga erfarenheten.
När det talas om att "känna - och bli känd" - "känna Gud - och bli känd av Gud", så är vi mycket nära sexualiteten.
Att erfara - och erfaras av den andre.
Jonna Bornemark betonade hur kraftfullt detta är:
- I orgasmen exploderar strukturen och löses upp inifrån!
Mechtild använder sig av detta språk då hon beskriver sin Gudsrelation: att bli Ett. Gå upp i Allt. Förenas.
Uno Mystica.
Den totala föreningen.
Men det är inte slut där.
Mechtild kommer tillbaka efter orgasmen och behåller Gud hos sig, liksom man behåller sin älskade.
Ja, hon behåller denna Gudsförening i sig. Hela världen förändras.
Mechtild erfar världen mellan sig och Gud.
Nordeuropeisk kristendom har alltså gått miste om detta sätt att tala om Gud.
Sexualiteten har reducerats till att bara handla om fortplantning.
Nej!
Det är en bisak!
Den erotiska erfarenheten är minst lika viktig.
Sagt av en kvinna på 1200-talet...
Gudsrelationen har blivit avsexualiserad... och har därmed förlorat sin innersta gemenskap.
Programledaren Peter Sandberg avslutade Teologiska Rummet här.
Men jag får alla mina egna tankar bekräftade:
* En abstrakt och "könlös" Gud är ointressant (alltså inte man/ kvinna) och har mist sin kraft.
* En gudstjänst utan musik och språk som sätter igång pulsen, är utan "stake" och berör ingen.
* Att fastna i beskrivningar av Gud är också ointressant.
Det är den personliga erfarenheten som är värd något. Precis som när man blir kär.
* Jag sörjer att den smutsiga pornografiska industrin har berövat oss erotiken.
Hur ska vi göra för att erövra den tillbaka?
Kanske genom att läsa Höga Visan högt för varandra!
Inleda varje gudstjänst med teologisk erotik... för att hjälpa varandra se hur innerligt nära Gud vill vara i oss och med oss!
Och innan vi går och lägger oss.
AV SÖTMA DRYPER DINA LÄPPAR, MIN BRUD,
DIN TUNGA GÖMMER HONUNG OCH MJÖLK... H V 5:11.
VAKNA NORDANVIND!
SUNNANVIND KOM!
BLÅS GENOM MIN TRÄDGÅRD SÅ ATT DESS VÄLLUKTER FLÖDAR.
MÅ MIN VÄN KOMMA TILL SIN TRÄDGÅRD OCH NJUTA DESS HÄRLIGA FRUKTER! H V 5:16
Om Bibeln är så rosigt doftande behöver väl inte vi vara pryda?
Då är ju samlagsfamnen en underbar predikan och erfarenhet av den stora sammansmältningen, den mellan Gud och Människa!
Jag låter mig själv avsluta detta inlägg med ett citat ur min bok "Den långsamma kärleken":
"De låter Guds ord följa med ända in i den äktenskapliga föreningen.
- Pang! Varde ljus!
Universums Big Bang är en enda jättestor orgasm, där all världens energi slungas ut i kosmos stora livmoder.
- Bliv till!
Ja, jag vill bli till i dina armar! Älska mig hel, älska mig tillbaka ty jag var nära dödsriket.
Älska mig in i livet igen.
Jag omsluter dig liksom du omsluter mig.
I honom och Genom honom och Till honom tillhör all ära och härlighet.
I evighet!
Detta är äktenskapsteologi på sängkanten.
Det är vår skyldighet att älska.
För Guds skull."
Sammansmälta hälsningar från
Helene Sture Mechtfelt,
- teologisk bro-sensualist!
Djupt SUPERINTRESSANT om att förhållandena mellan könen FORTFARANDE!!! är så "....felvinklat"
SvaraRaderaKVINNAN SKAPAR S K A P A R!!! oss...
Stefan Lönn