Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 7 maj 2015

KÄRLEKENS REP, El Baion och profeten HOSEA

Kärleksfullt.


- Carmencita, min kärlek är varm! Den är helt som din sydländska charm.
- Jag vill dansa med dig än en gång, El Baion, El Baion, El Baion!

Åter igen har Ucke Fellows varit ute på turné.
Stunden före gick jag in i kyrkan och styrkte mig med veckans bibelord, idag från profeten Hosea.

Nu vill jag föra samman de olika kärlekarna - Eros och Agape - och se vad som händer!

Förankra kärleken.


Du har väl läst föregående inlägg om "Erotisk Teologi" utifrån Mechtild av Magdeburgs trostankar?
Att gå upp i kärlekens enhet är djupt förankrat i Guds Ord.

Följ med till Slottsgården i Sölvesborg!
Och ta fram din Bibel och slå upp Hoseas bok, en bit före Nya Testamentet, kapitel 11:1-4:

HERRENS ORD KOM TILL HOSEA:

NÄR ISRAEL VAR UNG FICK JAG HONOM KÄR,
OCH FRÅN EGYPTEN KALLADE JAG MIN SON.

MEN JU MER JAG KALLAR PÅ DEM,
DESTO MER GÅR DE BORT IFRÅN MIG...


Ge mig en ny kar(l).


... ÄNDÅ VAR DET JAG SOM TOG DEM I MINA ARMAR,
MEN DE FÖRSTOD INTE ATT JAG BOTADE DEM.

MED TROFASTHETENS BAND DROG JAG DEM,
MED KÄRLEKENS REP.
                                              (Ur Bibel 2000).

Vem är kärlekens initiativtagare?
Vem är kärlekens subjekt? Och objekt - föremålet för de varma känslorna?

I Mac Gillers låt "El Baion" från 1950-talets schlagerbar var nog kärleken ömsesidig:

- Om de gamla oss inte förstår, har de glömt att i ungdomens vår, vill man dansa och sjunga en sång, El Baion, El Baion, El Baion!

De gamla på Slottsgårdens äldreboende lät blicken dra sig inåt minnenas bank, och jag såg hur de mindes sin första dans, och kyss...

Minnenas Folk.


Med min röda ukulele i famn bad jag också varma böner för vår sittande publik, att de skulle minnas att de även är omslutna av Guds glödande kärlek!

När det gäller Agape - den gudomliga kärleken - så är det Gud som är initiativtagare.

VI ÄLSKAR, DÄRFÖR ATT GUD FÖRST HAR ÄLSKAT OSS.
1 Johannes brev kap 4:19

Vi människor är objektet för Guds kärlek.
Vår uppgift är att svara an på denna Guds kärleks längtan efter gemenskap med oss.
Gud, den Förste Sökaren...

I den äldre översättningen står det så här:

MED LENA BAND DROG JAG DEM,
KÄRLEKENS BAND,

JAG LÄTTADE OKET ÖVER DERAS HALSAR,
JAG SÄNKTE MIG NED TILL DEM OCH GAV DEM FÖDA.


Kärleksrep. Lena band.


Profeten Hosea var Nordrikets sista profet (Israel var delat) och han talar starka ord, ca 2300 år tillbaka i tiden.
Men inte bara talade, Hosea levde ut det budskap som Gud ville ge till sitt folk.

Han fick nämligen befallningen att ta en trolös kvinna till hustru.
Med henne fick han tre barn, vars namn symboliserade att folket var förkastat, på grund av sin lockelse till girighet och avgudadyrkan.

Detta äktenskap blir en enda stor liknelse...

DE OFFRAR ÅT BAALSGUDARNA
OCH TÄNDER OFFERELDAR ÅT BELÄTENA...


Vad offrar du?


Detta är den ena sidan av profetens förkunnelse.

Den andra halvan är Herrens trofasthet och kärlek. Gud kan bara inte överge sitt folk.
De får visserligen ta konsekvenserna av sina handlingar, men Gud vill föra dem tillbaka, något annat alternativ finns inte.

MEN HUR SKA JAG KUNNA PRISGE DIG,
OCH LÅTA DIG FARA...

MITT HJÄRTA VÄNDER SIG I MIG,
ALL MIN BARMHÄRTIGHET VAKNAR!

Gud håller dig!


Gud är ingen Låt-Gå-förälder.
Det är allvar.
Synden vill förleda oss, men med kärlekens rep drar Herren oss tillbaka.

Vi hör ihop!
Sammanklistrade med hjärtats längtan efter helhet och meningsfullhet.

Sakramenten limmar ihop oss, med vatten och vin, blod och eld...
Dop och Nattvard.

Allt medan körsbärsträden överdådigt pudrar oss med vitrosa blomsterblad, såsom den "brud" varje människa är inför Kristus, brudgummen...

Trotsa inte trossen.


Ukulelegruppen fortsatte sjunga sin glada sång:

- När vi se'n under stjärnornas ljus, går och lyssnar på nattvindens sus, hör vi ekot från gränder och prång, El Baion, El Baion, El Baion....

Vad rörde sig bak´ de trötta ögonlocken på vår åldrade publik?
Kanske inte enbart positiva minnen.

Svunnen kärlek.
Sviken relation.
Brustna förhoppningar...?

- Vackra drömmar är fyllda av hopp, när vi vandra mot kärlekens topp, klockor ringer sitt dingeli-dong, El Baion, El Baion, El Baion...

Drömhatt.


Gick drömmarna i uppfyllelse? Eller i kras?

Trolöshet.
Mot huvudman.

Mot Gud. Mot sin andra hälft i äktenskapet.
Mot livet självt... ja, djupast sett trolös mot sig själv.

Det är en tuff läxa att läsa.
Profetord och schlagertext.

Hoseas ord visar hur innerligt människa och Gud hör ihop, som ett evigt äktenskap, osynligt genom galaxer och nebulosor.

Detta är ett bärande budskap genom hela Bibeln.
Inte levnadsregler och uppförandekoder! Nej.

Utan ett kärleksrop om samhörighet.

JAG VILL INTE LÅTA DIG KÄNNA MIN VREDES GLÖD.
TY JAG ÄR GUD, OCH INTE EN MÄNNISKA.
HELIG ÄR JAG BLAND ER...


Gud, mitt livbälte.


Hoseas eget namn betyder "frälsning" och är en förebild till Kristus, såsom allt annat i Gamla Testamentet.

Herren gick in under folkets nöd.
Han lät Hosea ta sin trolösa hustru tillbaka.

Det finns hopp!
Förändring, och inte stillastående.

Gud är en levande Gud.
En älskande Gud, med rep, band, snören och trossar i alla dess storlekar!


- Och den kärlek som tändes idag, och som växer med pulsarnas slag, skall jag sjunga och le dagen lång, El Baion, El Baion, El Baion...

Bo Skogh håller takten.


Käre himmelske Far,
så bind mig då tätt till Dig med kärlekens band.

Du är den Ende som känner mig helt och fullt.
Dig vill jag tillhöra, från ungdomens rosa skimmer till ålderns mogna höst, i evighet! Amen.

Mac Gilles låt tonar ut:

- När en gång vi är gamla och grå, ska vi leva på minnen ändå, och ibland ska vi sjunga vår sång, El Baion, El Baion, El Baion...

Vem var det? Vilket tjat! Eller vilken charmör?
Någon som vet? Jag var inte född då.

- Om vi ungdomen inte förstår, om vi buttra och muttrande går, ska vi dansa ännu en gång...

Min Gudstro. På Trossö i Karlskrona.


Och jag tänker att Herren Gud lyfter upp mig i sina armar, snurrar mig ett varv och sätter sedan ned mig på jorden igen, lyckligt yr av hans himmelska omfamning.

Applåderna klingar ut, vi reser oss upp och bugar med stråhattarna i hand.

Den jordiska kärleken uttrycktes i 50 minuters spel och sång.
Men den himmelska kärleken, Agape, har vi alltid med oss i hjärtat.

Vackert så, denna den 7 maj 2015, då Andra Världskrigets fredsdag varat i 70 år...

Underhållningsarbetare.


Musikaliska repslagarhälsningar från Sölvesborg med foto-illustrationer från Borgmästarkajen i Karlskrona,

Helene Sture Bindefelt... eller Helene Repstump Snörfelt...
eller Hosea Helena Uckefelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar