Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 6 augusti 2013

SKÄRGÅRDSFESTEN med PSALM 25


Snurr framför kyrkan.

Karlskronas skärgårdsfest årgång 1 är avslutad och kommunen har städat upp. Artister och knallare dragit vidare.

Men vi är kvar och var och en gör sina analyser.
Hur blev det? Var det bra? Var det värt det?

En sak är säker; Blekinge är ett festivaltätt län! Hör här:

- Sweden Rock i Sölvesborg inleder i juni, sen kommer Lövmarknaden vid midsommar i Karlskrona.
Killebom, Tosia Bonnadan, Hasslöfestivalen, Karlshamns stolta Östersjöfestival, Operapelago som oväntat vinner allt mer mark, samt alla spelmansstämmor och allsångskvällar, ja det är Totasjö, Gnistan och Hanö... och tältmöteskvällar med halleluja och Amen.

Hur mycket orkar vi?

Spiderman och Jesus.

Och Gud tar inte semester. Särskilt inte när det är festival!
Guds folk mobiliserar och befolkar kyrkor och kapell, tält och torg.

Vi vill finnas nära, till samtal och tröst, en kopp kaffe och ett förlösande skratt.

Men helst inte inklämda bakom betalstaket, pustande karuseller och bajamajor.

Jesus renar från all synd... Helt rätt!

- Guds frid är av nåd, gratis utan festivalarmband...
- Lämna din skit och kom hit och sök sinnesro!
- När karusellerna tystnat så finns helig Andes närvaro evigt här.

Och på kvällen var det inträde till torget så att det verkade kosta penagar för att komma in i kyrkan... Inte alla hittade sidoingångarna som var öppna för alla:

Jo, det är öppet!

Det var med blandade känslor jag stod mellan åkattraktionerna och delade ut flygblad "Välkommen till Gospel ikväll" och "Mässa med bön och lovsång 21.30".

Det var svårt att hitta kyrkporten, kanske precis just så svårt som det faktiskt är att hitta Gud annars också... och meningen med sitt liv...

Kom in! Förbi chokladhjulet ja...

Nästa år vill jag hellre vara nere i Fiskhamnen med öppen gospelscen, eller varför inte i gröna Hoglands Park, mitt i folkvimlet hos Live Green?

Här kommer mina tankar om Karlskronas augustifest, men inte med gnällspiksanalyser, utan med hjälp av fina psalm 25 i psalmboken, "Högt i stjärnehimlen", bildsatt med egna foton.

Flera tusen hörde artister för miljön.
Hoglands Park.


HÖGT I STJÄRNEHIMLEN KAN VI DIG EJ FINNA,

MEN I MÄNSKOVIMLET ÄR DU BLAND OSS, GUD.


Att finna Gud i kicken?


INTE BORTOM HAVET, DÄR ÄR INTE SVARET,

MEN I ORDET TALAT HÄR TILL OSS IDAG.



Herre, tala till mig.



BARNET, BLOMMAN, VINDEN, HAND SOM SMEKER KINDEN,

LIKA NÄRA FINNS DU, FAST VI DIG EJ SER.



Gud, lever jag i en bubbla?


DU UR NÖD OCH PLÅGA, SER PÅ OSS OCH FRÅGAR:

SÄG MIG, VILL DU VARA MED MIG OCKSÅ DÄR?



Vill inte leva bakom sopsäckar...



JA, JAG VILL! DÄR DU ÄR FINNS DET LJUS OCH MENING,

DÄR ÄR VARJE MÄNSKA ÄLSKAD OCH FÖRSTÅDD.



Nej, inga biljetter till kyrkan.


Fotograf-predikant Helene F Sturefelt,
- som inte brukar fotografera "i tjänsten" men detta var ett undantag,

- som är glad för varje möte, men som önskar att respekten för det heliga mer skall få genomsyra denna Skärgårdsfest,

- och som tycker det är fantastiskt att man kan bygga en stad på 33 öar, men då vill jag ha ett seriöst tema också bland alla lakritsremmarm typ; "Rädda Österjön" eller "Plantera ett träd" eller "Allt vatten är heligt".

Avslutar med en ensam bild, som du själv får text-sätta:

- - -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar