Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 14 augusti 2013

HEDINS och ÄNGLARNA


Hedins igår, 13-08-13.

Det var sista dansen i Bredasjön.
Nio tisdagar har många hundratals samlats till motionsdans i Holmsjö. Den gamla trädansbanan är åttio år gammal och har sett artister som Jokkmokks-Jocke och Lillbabs.

Ikväll stod Conny Hedins orkester på den lilla scenen.
Över 200 hundra människor och kvinniskor trängdes på den lilla rotundan vid sjön.

Märkligt egentligen att dansrotationen går motsols... Skönt när man är vänsterhänt, det svänger rätt med mina molekyler!

Det svänger i Holmsjö.

När vi som ung prästfamilj flyttade till Sillhövda prästgård då startades samtidigt dessa motionsdanser av SAIK, Sillhövda idrottsförening.
Vi är inte så många i byn så samarbete "över gränserna" är naturligt.
Därför kom det sig så att vi ofta var på plats vid dansbanan, dansade, fikade och välsignade publiken i augusti.

Flera hade åkt hit just för att få höra den magiska avslutningen!

Men innan jag berättar mer om just det, konstaterar jag att många av dagens dansbandstexter innehåller förvånansvärt ofta dessa ord:
- Himmel, ljus, altare och änglar.

Kvällssol vid Bredajön.

ETT LITET LJUS

En dag kallade himlen och min morfar gav sig av. De ord han sa till mormor var:
- Ett litet ljus skall jag tända så att du hittar hem...

Som f.d. församlingspräst är det mycket speciellt att få dansa till sådana texter, där jag kanske svänger om med änkemannen, som för några år sedan följde sin älskade till sista vilan...
Det blir en slags tyst själavård, och jag sväljer en klump i halsen.

Dans kan också vara själavård.

Eller vi som råkat ut för "kärleksolycka" men valt att inte ge upp.
Då blir det också lite speciellt att få dansa tillbaka glädjen med Arvingarnas låt:

DE ENSAMMANS PROMENAD

Hem till ett hus med tomma väggar, hem där frågor söker svar.
Det här é en sång
En sång till alla dem, som aldrig vill ge upp
Som vågar börja om på nytt igen.
Det faller ett regn och allting é så lugnt på vägen hem.
Här går fler än jag på de ensammans promenad.
 
Vi hjälper varann igenom.

Förra tisdagen var det + 26 grader och alla dansade med en handduk i hand för att torka svetten.
Men ikväll föll regnet och temperaturen föll mer än tio grader; + 13... Va´?!
Ja, nu är sommaren slut och går in i en lugnare och mer mogen fas.

En av eldsjälarna - Kerstin Holgersson - sa innan pausen:
- Stanna gärna kvar till slutet, då blir det en stämningsfull avslutning av vår präst och Hedins trumpet...

Jag dansar aldrig i prästskjorta så strax före sista dansen gick jag och klädde om. Övade lite på det jag skulle säga...

Övar. Allvar och glädje.

Precis när jag gick ut hörde jag ett danspar skoja med varann:
- Vi skulle ju gifta oss... men här finns ingen präst...

Gunnar Viklunds "Under ekars djupa grönska" spelades och där nämns att gå upp för altargången.
- Jodå, sa jag, jag är här! Har ni papprena klara? ; )
- Nej bevare oss väl, jag är gift! sa damen och vi skrattade.

Människa, lär dig dansa!

Så stod jag åter där på scenen, för vilken gång i ordningen minns jag inte, bland sommarklädda pensionärer och semesterfirande tyskar, och berättade:

- Den gamle torre kyrkofadern Augustinus sa en gång:

MÄNNISKA, LÄR DIG DANSA, ANNARS VET ÄNGLARNA I HIMLEN INTE VAD DE SKALL GÖRA MED DIG!

Mer skratt och applåder.

- Om du vill, lägg handen på ditt hjärta och tag emot Herrens välsignelse:

HERREN VÄLSIGNE ER OCH BEVARE ER,
HERREN LÅTE SITT ANSIKTE LYSA ÖVER ER OCH VARE ER NÅDIG,
HERREN VÄNDE SITT ANSIKTE TILL ER OCH GIVE ER FRID.

I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN!

Conny tog fram sin trumpet och spelade Amazing Grace...
Stämningen var förtätad och åter igen kom tåreklumpen, men denna gång i hjärtat, av kärlek till alla.

Alla kan vi vara Guds medarbetare!

Och nu väntar några dagars semester för egen del.
Då ska jag ligga och tom-glo på molnen och se hur de dansar förbi mig på himlen.
Några regnstänk ska falla och jag tror att det är Vår Herre som gråter glädjetårar med mig...

De allra snurrigaste hälsningar från "dans-prästen"
Helene F Sturefelt,

- som läser Predikaren att:

ALLTING HAR SIN TID;
GRÅTA HAR SIN TID OCH LE HAR SIN TID.
KLAGA HAR SIN TID OCH DANSA HAR SIN TID.

Allt hör ihop. I tur och ordning. Tur och retur.
Vi hörs!

Dans-start 17 juni 2014...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar