Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 6 augusti 2013

KÄRLEKSSMÄRTA


Rosorna går in i nästa fas.

Trädgårdens rosor har gjort sitt.
Juli månads torka gör att mina fina klätterrosor inte orkar mer.

Men de har fylliga fröhus, fulla med nya möjligheter...

Och jag längtar till landet där rosor aldrig dör.

Det gäller att se möjligheterna.

6 augusit är en dag då många brudpar ingått äktenskap. Första helgen i augusti är perfekt för semesterlediga sommarsvenskar att genomföra sin stora dag.

Så även för mig.
Jag skulle skrivit "oss", men det blev inget silverbröllop i år.

Jag tänker ägna en stund åt kärlekens smärta, på många plan, men där Gud får sista ordet - Gud som är mäktig att vända nederlag till seger.

Det är så det känns.

Söndagens evangelietext från Matteus kap 18:18-22 hjälper mig:

JESUS SA:
- SANNERLIGEN, ALLT NI BINDER PÅ JORDEN, SKALL VARA BUNDET I HIMLEN,
OCH ALLT NI LÖSER PÅ JORDEN SKALL VARA LÖST I HIMMELEN.

Det är idag tio år sedan jag skrev på skilsmässopappren, mycket motvilligt, med en sorg som jag trodde aldrig skulle ta slut.

Att ha ett förhatligt S som civilstånd gjorde mig oerhört ont, men där min största smärta var hos barnen.
Jag bad Gud om kraft att förvandla detta S till en annan bokstav... om att få vara förlåten.

VIDARE SÄGER JAG ER:
- ALLT VAD TVÅ AV ER KOMMER ÖVERENS OM ATT BE OM HÄR PÅ JORDEN, DET SKALL DE FÅ AV MIN HIMMELSKE FADER.

Dagens skörd av erfarenheter.

Trötthet, graviditetshormoner, höga krav på arbetet och småbarnsår med otillräcklig vuxentid blev till slut för stora påfrestingar för äktenskapet.

Det fanns massor av god vilja, men kärleken fick aldrig fäste i relationen.

Rotlös relation. Rädsla att bli ensam kvar.
Kärlekssmärta.

Rosorna hade för länge sedan vissnat.
Om det ens var några rosor i buketten...

Nej, du var inte med min vän.

DÅ KOM PETRUS FRAM TILL JESUS OCH FRÅGADE:

- HUR MÅNGA GÅNGER SKALL MIN BRODER KUNNA GÖRA ORÄTT MOT MIG OCH ÄNDÅ FÅ FÖRLÅTELSE?

Det svåraste av allt: förlåta sig själv...

Jag gjorde fel mot mig själv. Ja, jag gjorde fel mot honom också, men den goda viljan var stark och ville liv och glädje.

Jag längtar till landet där rosor aldrig dör.

Ja, så var det en gång!

Många år av bön, i närheten av Jesus, gjorde att försoningen sakta landade i mitt sarjade hjärta.
Bokstaven S förvandlades till ett B:
- Befriad.

Med ett tack för tre underbara barn, nu vuxna och utflugna.

JESUS SVARADE:
- JAG SÄGER DIG; INTE SJU GÅNGER UTAN SJUTTIOSJU GÅNGER.

Kärlekslås... Vem kastade nyckeln?

Har du sett sådana här kärlekslås? De sitter ofta vid broar och där nyckel är bortslängd...
Det ger mig magknip.
Relationslås. Utan möjlighet till förändring?

Vid varje vigsel darrar jag vid orden:
- Det Gud har fogat samman, får människan alltså inte skilja åt".

Någon annan avsikt med äktenskapet kan vi inte ha!
Men...

Men, när slitningarna övergår till att en bryts ned, då är gränsen nådd och ett avslut är nödvändigt, i Jesu namn!
Förlåt, förlåt, förlåt, förlåt, förlåt, förlåt och förlåt igen. 7 x 77.

En, två, tre, fyra...

Ja, även efter den första tonårsförälskelsen som tog slut, kunde det kännas livsfarligt att över huvud taget våga närma sig kärleken - den kunde ju gå sönder...
Lika bra att vara ensam.

Men livet föser en milt framåt.
Jesus upprättar. Helig Ande skapar nya möjligheter och förvandlar nederlag till dyrköpta erfarenhetspärlor.

Tänk, ett land där rosor aldrig dör... och där pärleporten är gjord av tårar, i en kärlekssmärta som är korsmärkt av förtvivlan och obesvarad kärlek.

Det är en ros utsprugen...

Det är så varmt ute! + 26 grader idag med.
Svetten rinner längs ryggen och kinderna är salta. Säkert är det en del gamla tårar i det flödet.

Jag behöver denna dag till reflexion över vad som händer när man känner sig inlåst bakom staket, ja när livets karuseller stannar.
Att försöka förstå den andre, som ville gå.

Tider av öken och tystnad har varit nödvändigt. Och är fortfarande.

Det är väl märkligt, men när en ger upp, när jag minst anade det, sände Gud en ny kärlek i min väg.
I Vadstena.
Tack! 

Ny bukett med nya, friska rosor!

Nåja...

VÄGEN VALDE DIG OCH DU SKALL TACKA.

Dag Hammarskjölds ord blev mina.
Nu försöker vi lära oss att åldras tillsammans...

Min muskelstelhet med din diabetes, min stressdemens tillsammans med ditt hjärtflimmer.
Här gäller det att vila, vila och ta det lugnt, så vi håller länge.

Käre himmelske Far,
- hjälp oss ge akt på förändringar i tid så vi kan ta ut ny rikting.
- tack för din förlåtelse och nystart.
- välsigna alla mina vänner som denna dag ingått äktenskap, ge dem särskilt beskydd.

Jesus Kristus,
- du vet sannerligen hur rosornas taggar känns...
Tack för att du bär min smärta.
- Dina blodsdroppar samlas i nattvardskalken.
Tack för att vi alla får dricka ur föroningens bägare.

Helige Ande,
- hjälp oss att mäkla fred, både i de enskilda relationerna och i det stora bland nationer.
Amen.

Nystart.

6 augusti är också Hiroshimadagen, då USA släppte den första atombomben...
Gud bevare oss alla.

Rosodlaren Helene F Sturefelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar