Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 7 augusti 2013

Ö HÄSTHOLMEN ANDAKT


25 kronor tur och retur.

Följ med ut i skärgården!
- Vi ska på gudstjänst i EFS kapellet på Östra Hästholmen. Vi vill gärna ha ert sällskap.

Goda vänner bjöd på kantarellsmörgås vid sommarstugan på Torhamnslandet. Skönt att lämna stadens buller.
Parkarbetarna har kommit tillbaka från semestern och börjar 07.30 med att trimma häckar...

En vägfärja som drogs med vajer under vattnet - livsfarligt - avgick varje kvart.
Från Gullberna Park via Yttre Park till Ytterön och östra Hästholmen.
Så skönt att stänga av den inre motorn och bara få följa med.

Också ett bibelord.

Jag blir så full av respekt när jag ser den karga livsmiljön och människors vilja att leva här.
Hälleberget går i dagen, huset är stadigt byggda.
Men var ligger kapellet? Det skulle ju vara här någonstans....

Missionshuset såg öde ut och det gick lätt att öppna. Men var är alla?
Unken varmluft strömmade ur det ovädrade gamla trähuset. Det måste vara fel...

Inte här idag... Missionshuset på Ö Hästholmen.

Strax runt svängen låg EFS kapellet där flaggan var i topp.
- Här är vi!

Ett trettiotal glada människor var samlade från de två "frikyrkoförsamlingarna".

TY LIKSOM VI HAR EN ENDA KROPP, MEN MÅNGA LEMMAR, ALLA MED OLIKA UPPGIFTER,
SÅ UTGÖR VI EN ENDA KROPP I KRISTUS...

Kyrka i skärgården.

Det var som att komma in i en tidsmaskin...
Ljuvlig folkmusik på fiol inledde. Man behöver inte vara turist från Kina för att förstå att det här är verkligen exotiskt.
Det räcker att man kommer från staun...

Jag blundade och njöt. Försökte få magknipet att släppa. Omgiven av vänner.
- Nu sjunger vi psalm 58!

HJÄRTAN ENIGT SAMMANSLUTNA...

Gammelmannens fromma händer.

Den gamla tramporgeln fick luft och fart.
Barnen sprang omkring och lekte kurragömma. Det fladdrade i gardinerna. Händerna var knäppta till andakt.

MEN VAR FÖR SIG ÄR VI LEMMAR FÖR VARANDRA.
VI HAR OLIKA GÅVOR, ALLT EFTER DEN NÅD VI HAR FÅTT.

Prästen predikade lätt och ledigt:

- Om en komponent saknas i datorn, då fungerar den inte.
Eller om en pusselbit fattas, då blir bilden inte hel.
Likaså i ett fotbollslag - om en spelare hellre går iväg och köper korv, då fungerar inte laget...

Hans liknelser var genialt enkla och vi lyssnade med ett leende på läpparna.

- Tag din gåva på allvar. Gör något av den. Ge vidare.

Det Du, Gud, välsignar blir alltid mer.

Var och en satt i sina tankar.
Jag funderade på den glädje jag har i att skriva, väva ihop världar och fotografera.
Den ligger som en glad och lustfylld botten när jag skriver predikan, griftetal och vigseltal.

Tänker på ungdomsdrömmarna att bli journalist eller radiopratare...
Här sitter jag och delar mina tankar till dig... och jag låter Romarbrevet kap 12 få ge nya perspektiv:

PROFETISK GÅVA... TJÄNANDETS GÅVA... UNDERVISNINGENS GÅVA...

TRÖSTENS GÅVA HOS DEN SOM TRÖSTAR OCH FÖRMANAR, GÅVAN ATT FRIKOSTIGT DELA MED SIG,
ATT VARA NITISK SOM LEDARE OCH MED GLATT HJÄRTA VISA BARMHÄRTIGHET.

Gud är kärleken.

Och jag tänker:

Kan man vara alltför profetisk?
Kan man tjäna andra för mycket så det blir överdrivet?
Kan undervisningen slå över?

Kan man trösta för mycket och för tidigt?
Jag lägger märke till att förmaning och tröst hör ihop.

Kan man vara alltför frikostig och dela med sig så mycket att andra inte orkar ta emot?

Kan man vara övernitisk som ledare?

Kan man visa för mycket barmhärtighet?

På detta sista är svaret enkelt: Nej och åter nej!
Denna värld behöver enormt mycket barmhärigthet för att kunna lämna felsteg och missförstånd bakom sig.
Konflikter löses upp med hjälp av barmhärtighet, ja detta är ett av de vackraste ord jag vet!

En barm med ett hjärta i.
Barm-hjärtig.

 Gudstjänsten liksom fortsätter ute.

Grilldoften från korvarna lade sig över östra Hästholmen. Samvaron efter gudstjänsten var hjärtlig och nya vänskapsband knöts.

- Vi kommer från Torsås! Vi känner din man.
- Jaha, då kanske ni träffar honom oftare än jag!

Livlina.

Tillbaka vid vägfärjan tittade jag på de starka vajrarna. Riktiga livlinor...
Skymningen sänkte sig över skärgården i ett ljus fyllt av andakt.

Det var vackert så det gjorde ont.

Andakts-vackert.

Till alla mina vänner/ läsare som bort långt bort: ta och hyr dig en sommarstuga i Blekinge och upplev Sveriges Trädgård!

Tack Jämjö pastorat i Torhamnslandet som bjöd oss på denna ljuva sommarkväll, med sång och ett levande Guds ord.

Helene F Sturefelt,
- andaktsfull turist i hembygden, och som letar efter en pusselbit...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar