Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 6 november 2012

NÅT FÖR DOM SOM VÄNTAR


Stilla väntan.

OLLE LJUNGSTRÖM på TV 4 succéprogram Så Mycket Bättre fick svenska folket att gråta...

Studion på Gotland förvandlades plötsligt till en liten mini-kyrka när Magnus Uggla framförde Olles låt "Jag och min far."

Jag låg i soffan och tittade på repriser under söndagen. Storfamiljen hade åkt hem och jag behövde avkoppling. Och påfyllning.
Började med radiogudstjänsten kl 11.

Uselt! Växjöfolket kör med Astrid Lindgren-teologi... Jag vill inte höra om Skalle-Per i Mattisborgen denna känsliga alllhelgonahelg!

Nåt för dom som väntar... jo, jag väntade i tio minuter på att få höra om Guds underbara Nåd och Kärlek, men inget kom.

Det kommer inget.
.
Därför var det så otippat att höra Magnus Uggla tolka den ytlige Olle Ljungströms påhittade text, och fylla den med egna, äkta sorgekänslor.

... Allt som blev kvar var en urna med stoft... Vi skall enas i jorden en dag, jag och min far...

- Jag har aldrig varit med om något sånt här! sa Olle förstummad, och alla artisterna grät stilla.
Sylvia Vrethammar torkade tårar runt mascaran och Miss Li fick gå ut för att samla sig.
Bra. Nu är det på riktigt.

Men det har jag! Många gånger.
När den kristna förkunnelsen är som bäst = ärligast, då öppnas hjärtat och Gud får plats.

Min enkla tes i detta inlägg är, att när något är Äkta, då är Gud där.
Gud rör vid oss när sanningen äntligen får komma fram, när alla positioner släpper och det sant mänskliga får plats.

Gör som Gud - bli människa... !

Och jag måste konstatera ilsket att ett underhållningsprogram var Så Mycket Bättre än den gudstjänst som skulle förmedla Tro och Hopp...

Jo! Jag ser nåt.


Tack och lov finns Gud överallt - i konsten, i musiken, i teatern - men varför förenklar vi Guds ord till ett billigt evangelium?
Det frälser ingen!

Dagens kyrka hade inte överlevt det första decenniet med så svag förkunnelse!

Skärpning, vänner och predikanter!
Har ni inte varit med om Livet, på riktigt?

Läkare som inte varit sjuka är dåliga på att bota.
Präster som inte kämpat med Gud är dåliga på att se Guds närvaro.

Elin Grelsson skriver skarpt, om du vill läsa mer:
http://elingrelsson.se/2012/10/19/fa-lyckas-berora-med-sin-predikan/

Ytliga rötter. Fallet är nära.

Tillbaka till Olle Ljungström.

Han gör ett väldigt slarvigt intryck på mig och jag googlar runt för att bilda mig en uppfattning.
Kära nån... förlåt mig... som om man skulle kunna komma en människa nära genom massmedias bild... Gör inte det med mig. Inte med någon!

Olle ritade i sitt kladdblock:
- Jag älskar raggare. Och Gud.

Gör du?! Då har vi något gemensamt.

Olle har ett kors runt halsen.
- Varför? Talade du om Tro eller klippte TV bort det? Hur blev du fri från drogerna?
Det hade sannerligen varit mycket intressantare att höra!

En del bär ett kors runt halsen för att ge sken av oskyldighet...
Andra bär korset för att visa i vems skugga man vill leva.

En kyrka som döljer smärtan på korset, behövs inte.
En präst som undviker syndens djävligheter kan aldrig peka på frälsningen.
Då kan man sitta där i kyrkbänken och vänta och vänta...

Nu får Olle komma till tals i sin låt NÅT FÖR DOM SOM VÄNTAR.
Där finns ett stycke sanning, som berör...

Din närvaro berör mig.


I ditt bröst
Finns en kuslig maskin
Den har en röst
Och slukar dyrbar bensin

Den producerar hopp
Och kastrerar drömmar ibland
När den säger stopp
Så känner du just ingenting

Vi som krossas
Krossar och går på
Små späda barn
Med hjärtan som elefanter

Refr.

  Gud, uppfinn nåt nytt
  Som gör det lätt
  Att hålla ut
  Nåt för dom som väntar
  Dom som orkar vänta mer


[ From: http://www.metrolyrics.com/nat-for-dom-som-vantar-lyrics-olle-ljungstrom.html ]


Mitt hjärtas röst
Kan nog va ostämt ibland
Instängd i ett bröst
En ambassad som saknar sitt land

Men, för blommor hjärtan ängar
Makalösa stränder
För ensamrätten rätt i
Christer Sjögrens händer

Och vi som krossas
Krossar och går på
Små späda barn
Med hjärtan som elefanter

  Gud, uppfinn nåt nytt
  Som gör det lätt
  Att hålla ut
  Nåt för dom som väntar
  Dom som orkar vänta mer.

Vi orkar vänta!


Helene predikar över Olles text:

Ja! Gud har uppfunnit något nytt!
Men inte genom Christer Sjögrens händer... ibland slinter poesin ner i dumhetens dike.
Snarare genom det förbund som börjar med fader Abraham.

Varje människa kan både "producera hopp och kastrera drömmar".
Vitt OCH svart.
Se din styrka. Se din svaghet. Och bekänn dina misstag.

Genom alla tider har Gud talat genom människor.
Profeten Jesaja lämnade dessa ord vidare - ta ett djupt andetag innan du läser detta, och sätt Tro till orden. Det är då de blir levande.

SÅ SÄGER HERREN:

- JAG BÖNHÖR DIG NÄR NÅDENS TID ÄR INNE.
JAG HJÄLPER DIG PÅ RÄDDNINGENS DAG.
JAG SKYDDAR DIG
OCH GENOM DIG INGÅR JAG ETT FÖRBUND MED MITT FOLK.

Till dig som bär ett kors runt halsen:
- Sätt Tro till Ordet. Lita på att avsändaren nu rör vid dig.
Till tårar. Till befriande skratt.

TILL DE FÅNGNA SÄGER JAG:
- GÅ UT!
OCH TILL DEM SOM SITTER I MÖRKRET:
- KOM FRAM!
DE SKALL FINNA BETE LÄNGS VÄGARNA OCH KALA HÖJDER SKALL BLI BETESMARK.
                                                                          Jesaja 49:8-10.

Guds Ord är mat för själen, ja det är absolut Något för dem som Väntar!

Helene Sturefelt,
- som fotograferade Djurkälla strand vid Vättern, och som snart ska gå på café och spana efter Gustav II Adolf-bakelse...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar