Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 16 november 2012

KÄRLEKENS HORMONER


Kärlekens kemi.

Kärlekens kemi styr valet av partner.
Lagom till helgens mys med katten/ kompisen/ mannen/ hustrun ... kommer här lite biologi-teologi.

Jag bläddrade i en tidning DU & JAG - bilaga i DAGEN - och hittade en mycket spännande artikel om kärlekens hormoner. Den är i sin tur hämtad ur Modern Psykologi nr 1/10.
Nåväl.

Antropologen och biologen Helen Fischer har studerat kärleken och hjärnans kemi. Hon märkte att vissa människor alltid blev kära i sin kopia, andra i sin motsats.
Fischers slutsats är att vårt val av partner styrs av vilken signalsubstans som hjärnan domineras av:
- östrogen, testosteron, dopamin eller serotonin.

Det här är spännande!
Jag citerar hennes resultat - och bildsätter som vanligt efter eget huvud...
Och jag använder det lilla ordet "hen"...

Du är så vacker!


ÖSTROGEN människan:

Den som domineras av östrogen är relationsexpert.

Hen är skicklig på att känna in andra och känna av situationer.
Söker de djupa relationerna.
Ö-människan ser helheten före delarna, är intuitiv och kreativ, men kan ha lite svårt att komma till skott.

Följ ditt hjärta.


TESTOSTERON människan:

Den som domineras av testosteron är beslutsam och tävlingsinriktad.

Hen sätter upp mål och uppnår dem.
T-människan är logisk och analytisk.
Kan vara en smula okänslig i sociala sammanhang.
Gillar detaljer, maskiner och att lösa problem.

Beslutsam...

DOPAMIN människan:

Dopamin gör den här gruppen äventyrslysten.

Fulla av energi söker de ständigt efter nya saker, nya människor, nya idéer.
Hen är impulsstyrd.
D-människan blir därmed lätt distraherad och har svårt med rutiner och vardag.
De är kul typer men inte helt lätt att leva med.

Kul, men inte lätt att leva med!


SERONTONIN människan:

Serotonin lugnar ned och det märks på den här individen.
Hen vill gärna bo på landet eller i förorten, och vill vara en del av omgivningen.
Familjen är i centrum.

S-människan tar det lugnt, övertrasserar inte sitt konto och planerar gärna i förväg.

Serotonin-gungan.


Känner du igen någonstans?
Här kan man få nycklar till förståelse för både sig själv och sin släkt. Och sina vänner!
Det handlar inte om manligt eller kvinnligt, utan om en hormoniell skala.

Jag ser en kemisk uppbrytning av könsroller - tack!

Här kan man få kombinationer av alltifrån den "manhaftiga kvinnan i slalombacken" och "hemma-mannen som syr långstygns-tavlor" till "den tysta pantertanten som sköter företagets ekonomi" och "den känslosamma dansören" som får andra att smälta...

Näsa för äventyr.

Helen Fischer säger:
- Om du vet vilken sort du är, så vet du också vilka du passar ihop med.
Dopamin och Serotonin söker sin kopia, medan Östrogen och Testosteron söker sin motsats!

Nu fortsätter vi dela in varandra i hormonlådorna...

Vilken fråga gillar dessa typer bäst att svara på?

Östrogen-m:       Hur känns det?
Testosteron-m:   Vad tänker du?
Dopamin-m:       Vad gör du?
Serotonin-m:      Vilka är dina vänner?

Dopamin-anfall över hammocken.


Ö-människan älskar helst herr eller fru Testosteron.
T- människan älskar helst sin motsats, herr eller fru Östrogen.

D-människan älskar helst en annan lika nyfiken, entusiastisk risktagare.
S- människan älskar helst andra som också vill vara hemma i tryggheten.

Nej, jag har inte skrivit fel:
Alltså, Östrogen och Testosteron dras till sin motsats.
Dopamin och Serotonin dras till sin like och kopia.

Jag gillar mig. I dig.


Ett fysiskt tips från kocken:
Lukta din partner i armhålan på morgonen! - - - Din näsa vet...
Den äkta kropps-lukten är underbar när man har rätt person bredvid sig!

Det betyder att man inte ska spraya ned sig när man går på dejt... för ty då deodorantar man bort sin egen doft.
Och det finns relationsexperter som menar att det är alla deodoranter som gör att vi väljer fel parter i så stor utsträckning!

Du luktar glass...
Hur länge håller det här?


Nu gör vi lite bio-teologi av dessa fyra hormoner.
Jag gör ett djärvt försök att gissa hur det stod till med de fyra evangelisterna!

Detta som kommer nu, är högst ovetenskapligt, men bygger på ett stort mått av intuition...


MATTEUS - är analytisk och kan detaljer i judisk lag. Han skriver målinriktat till de skriftlärda och judekristna.
Min tanke: Matteus var en testosteron-människa.


MARKUS - är korthuggen i sin text, driver berättelsen framåt med äventyrliga faror beskrivna.
Min tanke: Markus var en dopamin-människa.



LUKAS - var en lugn läkare av hednisk härkomst. Han hade inte träffat Jesus utan intervjuar människor, särskilt om deras tillfrisknande i mötet med Jesus.
Min tanke: Lukas drevs av serotonin.


JOHANNES - har ett flygperspektiv och skriv sist av de fyra. Han fokuserar på relationer och ger några mycket skickliga personporträtt i det andliga sökandet efter sanningen.
Min tanke: Johannes var en östrogen-människa!


Nu har jag säkert väckt din nyfikenhet, kära läsare!
Var så god att studera detta vidare. Det kan nämligen var precis tvärtom...

Den ende som hade alla hormoner i balans är väl Jesus själv.... : )

Ty så älskade Gud HELA världen.

Så, nu kommer en fantastisk slutsats i form av mitt hormon-credo!
Min Trosbekännelse:

JESUS KRISTUS är:

1. Relationsexpert - "Vad vill du jag skall göra för dig?"
2. Beslutsam och uppnår sitt mål - att frälsa världen!
3. Söker orädd ständigt nya miljöer och människor för att mission ska nå ut.
4. Ger lugn i oroliga tider "Min frid ger jag er".

Trevlig helg!
Och glöm inte att gå i kyrkan och ge Gud ditt hjärtas lovsång!

Helene Sturefelt
- en östosteron-stinn serodopatonin vitamin.

1 kommentar:

  1. Rolig och intressant läsning, det var bara några rader som jag kände igen.
    Att vi väljer vår parter efter lukten, resten var nytt. Speciellt att applicera detta på apostlarna.

    SvaraRadera