Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 25 juli 2012

VAXHJÄRTA o HIMMELSK FÖDELSEDAG

Nu ska vi fira! Vadstena Klosterkyrka.

Tänk att ha en himmelsk födelsedag...
Heliga Birgittas dödsdag den 23 juli 1373 firas varje år.

När ett helgon eller martyr dör i salig tro på vår Frälsare, så är det inte en sorgedag utan just en himmelsk födelsedag!
Det är vackert.
Och så kan det vara för oss alla.

SSB´s högtidsprocession.

I måndags var det fest i Vadstena. Mer än 300 personer var tillresta för att fira denna högtidsdag.

Från dansbandsfestivalen i Dalarna, till helgonfest i Östergötland...
Det gäller att ha lite ställtid i bilen så att kontrasterna inte blir för stora!

Följ med nu och se när de tänder upp Klosterkyrkan... smygtitta på processionen... och sen vill jag dela Bo Branders predikan om Vaxhjärtat.

Levande ljus och himmelsk födelsedag.

Birgitta var ett naturbarn till att älska Gud:

- hon såg jungfru Maria i kyrkan med en krona i handen: "Vill du ha den, Birgitta?" "Ja!".
- hon såg Jesus på korset i fastetid och hans lidande plågade henne: "Vem har gjort dig detta?" "Människornas ondska" svarade Jesus.

I denna förtvivlan växte kärleken till Kristus.
Men hennes Gudskärlek var inte tillräcklig, berättade Bo Brander. Den behövde Andens glöd.
Det gör också vi.

Ljus möter ljus.

Och jag lät tankarna svepa över de mäktiga valven och tänkte på hur det är ställt med vår svenska kyrka idag.
På en semestervecka genom landet har jag hunnit läsa många predikoturer och annonser om sommarkyrka och sommarkonserter.

Det lockas med kyrkkaffe och sagostund för barnen, det är tipspromenader och "kända artister" som dragplåster, med tipsrunda... Grädde till våfflorna. Bara så du vet.

Förtvivlad konstaterar jag att min egen kyrka inte tror på sitt eget budskap...

Heliga Birgittas relikskrin.
Men, vem där?!

Var finns stoltheten över en god predikan? En kväll med lovsång och tillbedjan? Eller en stund typ "fråga prästen"? Utan kaffe och grädde!

Snälla Svenska kyrkan, var finns smärtan över Jesu syndadöd på korset?
Var finns längtan efter befrielse från den egna bortvändheten från Gud?
När talar vi om Mission?
När utbildar vi våra kyrkvärdar till att bli missionärer hemma vid Vägkyrkans andakter?

Döda uppstår!?!

Nä, till kyrkan kan jag inte gå med min andliga längtan... Fy skäms Kyrkan!
Jag känner att heliga Birigttas anda fräser i mig av vrede över sveket och fegheten.

Inte skäms väl bagaren för bullen? Eller korvgubben för korven?
Jesus, förlåt oss för att vi skäms för dig och evangeliet!
Vaddå "sagor för barnen"? Läser man inte Barnens Bibel längre?

I Leksand tar man tron på allvar.

I Heliga Birigttas himmelska Uppenbarelser talas det ofta om människans HJÄRTA.

Å ena sidan är det hårt:
- det är det som söker njutning och vinningslystnad, det är det onda hjärtat som är hårt och bortvänt.

Å andra sidan är hjärtat mjukt.
- det hjärta som är vänt mot Gud är som vax.

Bo Brander predikade lätt och ledigt och tog oss i tanken med till Ulvåsa (där min man var kyrkoherde för några år sedan), som nu bara är ruiner, men som på 1300-talet blomstrade med blommor och bin.

Smältande kärlek, blommor och bin.

Ulvåsas biodlingar gav honung och bivax.
Vax är formbart. Ur den enkla vardagen hämtades bilder för att förklara hur det är ställt med vår insida.

Guds helige Ande kan forma ett vaxhjärta och liksom tryckas in i det.
Då är människan nära Gud och värmen ökar, liksom kärleken till medmänniskan.

Bo Brander jämförde med gamla tiders etiketter på medicinburkar:
- vita etiketter för invärtes bruk,
- röda etiketter för utvärtes bruk.

Nattvardens sakrament har vit etikett - för själens invärtes bruk!
Eller:
- inte lägger man väl Loosek utanpå navlen om man har ont i magen, nej ät upp den så medicinen kommer djupt in i kroppen!

Där är du ju!

Han korrigerade sig och fortsatte:
- Egentligen är det inte Anden som "trycks in i oss" utan tvärtom! Det är vaxhjärtat som trycks mot sigillet, mot Anden.
På så sätt kommer man allt djupare in i Gud.

Heliga Birgittas lovsång är ren och klar. Denna Gudskontakt ger livet dess djupaste mening.

Och denna lovsång är rotad i vår smärta.
Lovsången sjungs samtidigt som vi längtar efter befrielse.
Trots att vi plågas av gråa dagar i dunkel  där såren inte vill läka... så sjunger vi vår framtidssång idag, till Jesus Kristus, som led och dog och uppstod för vår skull, himlafaren och ännu väntad i sin återkomst.

I wish you were here.

Redan nu. Men ännu icke.
Det kristna hoppet.

Och då är vi långt borta från vår tids fegiskyrka som lockar med profana artister och sagostunder... med grädde till det hembakta.

En sådan mager tro leder inte till någon "himmelsk födelsedag".
Då återstår bara kakorna...

Jan Börjesson vid Klosterkyrkans orgel.

Men i Vadstena Klosterkyrka brusade sången stark, från både nunnor och vanliga...
Orgelns styrka tilltog och jag trevade efter öronpropparna...
I himmelen finns ingen tinnitus, bara salighet!

I HIMMELEN, I HIMMELEN, DÄR HERREN GUD SJÄLV BOR,
HUR HÄRLIG BLIVER SÄLLHETEN, HUR OUTSÄGLIGT STOR,
DÄR ANSIKTE MOT ANSIKTE JAG EVIGT, EVIGT GUD FÅR SE,
SE HERREN SEBAOT.
                                                    Sv Ps 169

Korsmärkta hälsningar,
Helene Sturefelt

4 kommentarer:

  1. Man blir kallad att komma till Vadstena. Så känner jag ;) Vadstena Klosterområde, så nära himlen man kan komma här på jorden. Den heliga Andens omfamnar oss med sin kärlek, vila och trygghet.
    Underbart att du fick vara med och fira hennes himelse födelsedag.

    Guds välsignelse till dig!

    SvaraRadera
  2. Helene,

    i din vånda påminns jag om A.W.Tozer. Läste honom mycket på 70-talet.
    Och ett citat av honom som lever kvar är:

    - För miljontals kristna är Gud ingen verklighet, bara en teori. De går sin väg genom livet och försöker att älska ett ideal och vara lojala mot en princip!

    Måtte jag ej höra dit!!

    SvaraRadera
  3. Hej käre vän!
    Det ligger mycket i vad du säger.
    Gud som teori är en början, men sedan behöver tron växa.
    Min erfarenhet är att när man blir "frälst" då upprättas en personlig relation med en personlig Gud - och i sammanbrottet faller alla principer...
    Kvar står Ren Kärlek, med ett bultande hjärta, med smak av det Livets Bröd som Jesus utgav sig åt, för vår skull.

    Testa Gud!
    Pröva hans Sanningshalt och hans förmåga till läkande och försoning. Våga hoppa...
    De bästa hälsingar!
    HS

    SvaraRadera
  4. Jo då Helene, "i Honom är det jag lever, rör mig och är till".
    Tror att Han alltid varit en självklarhet för mig. Ett Livsfundament som ej blir bräckligare med åren, det kan jag intyga!

    SvaraRadera