Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 7 juli 2012

STATUS QUIZ på KILLEBOM

Festival-kraft. Vinst varje gång...


Det man själv inte kan uttrycka, kan musiken förlösa.
Känslor, spänningar, tankar och uttryck.

Blekinges många festivaler avlöser varandra och här kommer ett oväntat möte med ett oväntat band, eller har de stavat fel?
Status Quiz.

Är det frågesport, eller?

Fyra glada, svenska boogierockare förvaltar de brittiska rockarnas shufflecomp så att karusellerna på Killebom nästan stannade...

Ialla fall stannade jag, och lyssnade, benen började spritta och jag var för blyg för att ge mig upp framför scen och släppa loss...

ROLL OVER LAY DOWN - CAROLINE - A REASON FOR LIVING - ja, tack Gode Gud att det finns en mening med varje dag - AND IT´S BETTER NOW...


Status Quiz på Killebom igår i Sölvesborg.

Med 120 miljoner sålda album inger Status Quo respekt.
Hur detta roliga coverband Status Quiz har det med sin försäljning vet inte jag, men ölen sålde bra... Glassen ännu bättre.

- Det är inte så svårt att bli känd, sa Francis Rossi, konsten är att hålla sig kvar...

Undrar vad jag kommer att säga när jag är 64 år?
Gud, släpp mig aldrig!

Håller er kvar! Håll i er.

Tänk, en dag på jobbet med favoriterna Status Quo:

BACKWATER - JUST TAKE ME - BREAK THE RULES - ja, ibland måste man göra fel, för att göra rätt... - DRIFTING AWAY - och jag tar fram munspelet och stänger alla dörrar och tutar och låtsas...

Med fantasins hjälp kan man bli betydligt gladare - på riktigt - en LP-skiva senare!

Tonårsidoler... än idag...


År 2005 firade Status Quo 40-års jubileum... THE PARTY AIN´T OVER YET!
Och i texten står det:
"Let the devil do his job, but don´t take any debts..."

Och jag tänker på hur djävulen är den som kan driva en människa antingen rakt i fördärvet, eller rakt i armarna på Jesus Kristus!
Därför är jag mer än tacksam att man i dopet säger:

- Gud, befria NN från mörkrets makt, skriv hans/hennes namn i din bok, och bevara honom/henne i ditt ljus, nu och alltid.

Det gäller både prinsessor och busar, dig och mig!
En slags föregripande exorsism.

Förminska inte mörkrets makt.
Förminska inte heller Guds frälsande kraft!

"Din högra hand leder mig". Psalt 139:10


I´M IN THE ARMY NOW - ja, frälsningsarmén - ALL THAT COUNTS IS LOVE - FAMILIAR BLUES och OVERDOSE...

Overdose är en provocerande titel som jag ogillar... Men texten tar en annan vändning:

http://www.youtube.com/watch?v=azYW4kyVQ5s


Överdos av musik?

- I´ve had a overdose of life, I´m overloaded of life...

Jag har fått en överdos av livet... Jag är överbelastad av livet...
Skriver de om mig? Om oss? Om alla utmattade, överbelastade, uttröttade, överkörda av kravbördan, utförsäkrade...

Alla ni politiker på Almedalsveckan, ta och lyssna lite på brittisk hårdrock!
- Hear me!

Lite mindre gammaldags teknik.


ICE IN THE SUN - PAPER PLANE - RAIN - WHAT EVER YOU WANT... ett lugnt liv till alla, med lagom mycket sol och regn så inte potatisen ruttnar - ALL STAND UP, NEVER SAY NEVER - jo! - RHYTHM OF LIFE..

Tillståndet är inte status quo, det är inte oförändrat - nej, det har gått för långt!
Yttre miljö skövlas, liksom inre miljö.

Nu hör jag festivalens tuff tuff tåg komma plingandes... Om ni i coverbandet Status Quiz behöver en frågesportsledare eller sladddraggaree, så hör av er!

Status Quiz med peruker:
Jarmo Miettinen, Johan Öhrnell
Mike Laakso och Lennart Rydén.


Eller så ses vi på HASSLÖ festivalen fredagen den 13 juli, då stora Status Quo kommer!!

På jakt efter det fjärde ackordet...

Reklam på Sweden Rock.

Jag ska bättra på min tinnitus - tycker det tjuter för lite... fast det beror nog på all HEAVY TRAFFIC runt omkring. IS THERE A BETTER WAY? Ja.

Men först kyrkan. Taizémässan mättar min hungriga själ, och Guds tystnad omsluter mig med en närvaro långt bortom alla tre-stegs-boogie-ackord.

Ber att vi alla ska få leva bevarade i Guds ljus.

Hårdrockshälsningar,
Helene Sturefelt,
- som även gillar dansband till lördagens städning!

Not in the army now.

4 kommentarer:

  1. Tack för denna trevliga läsning! :) Mvh Micke Laakso i Status Quiz (från Värmland).

    SvaraRadera
  2. Hej Micke!
    Lyckliga Värmland som har er i sin närhet!
    Fortsätt rocka - till glädje!
    Guds välsignelse till er alla.
    Helene S

    SvaraRadera
  3. Härligt utlägg om två härliga band Quo och Quiz! :-)

    SvaraRadera
  4. Tack detsamma, goe männisch! :)
    /Micke

    SvaraRadera