Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 16 april 2024

DEN MJUKA FLICKAN - SOFT GIRL

Återupprätta den mjuka flickan.

Det går en stilla proteströrelse bland många unga tjejer idag mot vårt höghastighetssamhälle, där kvinnoidealet är karriär, pengar och utseende. Sociala medier driver fram deras längtan efter något annat, inte minst på "TikTok".

Där finns inte jag, men jag har lyssnat på radions P1 och hört flera viktiga intervjuer.

Den psykiska ohälsan kryper ned i åldrarna med sjuka - bokstavligt talat - ideal som skadar hälsan. 
Många unga tjejer upplever att de bara har ett värde om de presterar bra; i skolan, på jobbet och i relationer.
Till slut orkar man inte mer.

Är du tjej? Vilken typ?

- Det måste vara nog med att få vara sig själv.
- Jag vill bara ta det lugnt! Och jag ser ut som jag ser ut.
- Visst vill jag jobba, men inte dygnet runt för att göra karriär.

Äldre kvinnor förfasar sig och lägger sitt raster på "den mjuka flickan".
- Ska de kasta bort alla rättigheter som vi har slitit för?
- Att vara hemma är en kvinnofälla!

Men de led inte av psykisk ohälsa under sin kamp. Dagens "soft girl" (avskyr svengelskan) har en helt annan utgångspunkt. Trycket är för hårt. Den manliga karriärsstegen passar inte dem.

- Jag måste få erkänna att jag är feminin, sa en ung kvinna i radions intervju.
- Jag vill ha tillgång till min kvinnliga energi, och för mig handlar det om hjälpsamhet och omhändertagande.

Kvinna på sina egna villkor.

Till alla er mjuka flickor och softa kvinnor vill jag skicka en hälsning:
- jag står på er sida!
Priset vi betalar för detta omänskliga samhälle är alldeles för högt. När relationerna går sönder hela tiden, då är något mycket fel.

Berättelsen om Marta och Maria kan säga en hel del till er, till oss alla. Ta fram Bibeln och läs i Lukas evangelium kapitel 10 från vers 38.

MARTA arbetade hemma - nej, inte "hemifrån" vid datorn - utan med alla hushållsgöromål som skulle skötas.
MARIA tog det lugnt och ville den dagen hellre sitta vid Jesu fötter och lyssna till hans undervisning.

Ur "De yngstas Bibel".

Systrarna var inte överens om arbetsfördelningen. Den var skev. Men personligheterna var också väldigt olika.

Det handlar inte om karriär, inte om utseende och inte om prestation. 
Jesus ger en helt annan infallsvinkel på vardagsbekymret som dykt upp i hemmet i Betania.

- MARTA, MARTA, DU GÖR DIG BEKYMMMER OCH OROAR DIG FÖR SÅ MYCKET, FAST BARA EN SAK ÄR NÖDVÄNDIG...
Lukas 10:41.

När vi ockuperas av oro och bekymmer, som inte får sina lösningar, då saknas tid och kraft. Något måste bort - en arbetsuppgift eller en alltför ambitiös ambition. Vad är det som skall minskas ned?
Hur är det för dig?

Jesus vet att ett hem kräver sin skötsel, men inte hela tiden, inte 24/7 som vi säger.
Han svarar storasyster Marta milt med orden:

- MARIA HAR VALT DET SOM ÄR BÄST OCH DET SKALL INTE TAS IFRÅN HENNE.
Lukas 10:42.

Maria satte relationen först, och den är tredelad. Relationen till sig själv och sitt behov av andlig stimulans till sin mognad. Hoppas att hon hjälpte Marta med disken efteråt... ; ) så att hon vårdade även sin familjerelation!

Soft Jesus?

När jag söker Gud, då söker jag också mitt inre. Jag kan inte mogna utan Gud. 
Jo, visst, god psykologi kan vara alldeles nödvändig och mycket djupgående, men själva meningsfrågan besvaras bara hos Gud själv.

I radions P1 sades det på följande vis:
- Många av dessa unga soft-girls vill bara leva för att göra det som är roligt och som tillfredsställer dem själva. Det håller en tid, men sedan kan en tomhet träda in. 

- Lycka och mening är inte samma sak. Livet förväntar sig ett högre mål, där man bidrar till samhället på ett annat sätt, bortom lönearbete. Man behöver en uppgift som ger mening med livet.

Men tar dessa mjuka flickor egentligen något ansvar? Eller lever de på andra och satsar mest på att ha snygga naglar?
Det finns ett kritiskt perspektiv kring denna unga generation som bara är matad med underhållning och medhårstyckande. Eller att bli "kändis", för ingenting.

Tjejiga soft girlisar.

Jag återvänder till lillasyster Maria.

MARTA HADE EN SYSTER VID NAMN MARIA, SOM SATTE SIG VID HERRENS FÖTTER OCH LYSSNADE TILL HANS ORD.
Lukas 10:39.

Att lyssna. Vara tyst. Stänga av. 
Lyssna utåt, till rösterna i världen, och lyssna inåt, till det egna hjärtat.

Vad talade Jesus om? Vad var det som grep Maria så pass att hon glömde allt annat?

Det brukar ofta handla om vår identitet. Jesus talade så att Maria började förstå vem hon var.
Han talade om sin Fader, Gud vår Skapare, så att hon anade att hon hade en uppgift som var till just för henne.
Maria satt vid Jesu fötter - för att inte frestas att förhäva sig, utan att verkligen lyssna.

Att kunna lyssna.

Om det är det dagens mjuka flicka vill göra, då är jag med. Jag har heller aldrig velat bli indragen i detta vansinniga erkorrhjul, som jag hoppade av i bara farten. Jag har heller aldrig velat arbeta på männens arena eller på era villkor, ändå var det precis det som hände.

Jag blev en "hard girl".
Att tvingas arbeta för mycket, på bekostnad av närvaro hos barnen, det är den stora kvinnofällan!
Inte att vilja vara en moder, en mamma och vara hemma och vårda relationerna.

En annan gång kan vi jämföra relationer med en bank:
- Om man inte har satt in något på relationskontot, då finns det ingenting att ta ut...

Var är dörren till kvinnligheten?

Mjuka flickhälsningar från Helene Sture Softfelt med trubbiga trädgårdsnaglar, 

- som fotograferade affischer och reklamskyltar,
- och min egen symbolbild av moderskapet.

P.S. Tecknaren i De yngstas Bibel heter Dennas Davis. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar