Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 22 april 2024

KYSKHET - ÄR DET MÖJLIGT?

Kyskhet, oskuldsfullhet.

I förra inlägget skrev jag om de "mjuka flickorna" - soft girls - som inte vill deltaga i den hetsiga karriärjakten. 

Det finns en annan rörelse som är besläktad med detta, och det är protesten mot översexualiseringen.
Nu tänker jag låta dessa företeelser få möta det stora klosteridealet, nämligen att avsäga sig sexualiteten helt och hållet.

Min fråga är:
Kyskhet - är det möjligt?

Jag bildsätter med foton från en vandring på Stibyberget i Hällevik.

Oskuldsfullt vitt.

Jag börjar i vår svenska skola. Där har RFSU drivit på uppfattningen så långt att även mellanstadiebarn får höra att "det är bra att man prövar sig fram sexuellt".

Jag har sett skräcken i ögonen på unga flickor och pojkar som tror att de måste bli så intima att byxorna skall av... att själva påståendet är ett övergrepp i sig. 
Deras sexualitet har inte ens vaknat... Och så trycker vuxenvärlden på dem något som ett barn inte ens vet finns, och skall utsättas för.

Det finns inget som är så fult som när oskuldsfullheten bryts sönder.

Något brister i himlen.

Och själen sargas.

Något brister i himlen.

I början av högstadiet finns det killar och tjejer som nu har vaknat sexuellet, men som bestämt sig för att låta sitt intima liv få vara just privat, utan att andra skall lägga sig i det. 
En drivkraft är att grova sexualbrott sker inom hörhåll för dem, och porren smyger sig på från många håll. 

Att då söka efter en avhållsam livshållning är inte så svårt att förstå.

- Stopp! Min kropp!

Sexualiteten får vila. Den är inte aktiv.

Jag är inte aktiv.

Jag läser en upprörande artikel i lokaltidningen där Norrmalmspolisens prostitutionsgrupp berättar om kvinnor som undrar vad som hänt med Sverige - sexköparna har blivit våldsammare och respektlösare.
Grova övergrepp ökar.
Även tonårskillar är numera återkommande kunder i sexköpsärenden, berättar polisen.

Både de prostituerade och polis ser att köparna allt oftare är drog- och alkoholpåverkade. Det i kombination med "risig kvinnosyn" gör att gränsen för att bete sig våldsamt blir betydligt lägre.

Jag vill bara kräkas när jag läser detta. Men jag måste skriva det, annars förstår vi inte kraften i att allt fler söker sig till kyskheten.

Risigt.

Ordet "kyskhet" kommer från latinets castus. Det handlar mer än att bara avstå från något.
Det äldre indo-europeiska ordet betyder to cut, alltså på svenska att "skära/ klippa/ hugga av."
Därifrån kommer ordet "kastrera" - att klippa av fortplantningsförmågan.
Samma språkliga rot ger ordet careo som betyder "sakna."

Det skall naturligtvis inte förstås bokstavligt, utan det är själva sexualdriften som "klipps av".
För många skulle det vara en stor saknad, men inte för alla.

Jag läser om en norrman, Erik Varden, som blev trappistmunk och senare biskop för katolska kyrkan i Norge, i Trondheims katolska stift.
Det är tidningen Dagen som publicerar en mycket intressant intervju med denne man (5 april 2024).

Han berättar att kyskhet är ett ord som nästan blivit obrukbart i vår tid. Det förknippas med att man skulle vara frigid och rigid, och dessutom omgärdat av en mängd konflikter.

Castus - avbrutet, avhugget.

Intervjuaren, Malina Abrahamsson, frågar Erik Varden:

- Men vad handlar kyskhet om?
- Kyskhet är mer än att avstå från sexualitet. Det är snarare ett sätt att vara människa på. Kyskhet har med balans och integritet att göra.
- Hur då?
- Ytterst handlar kyskhet om att övervinna splittringen i sig själv, och uppleva frihet, svarar Erik Varden.

- Hur ser ett kyskt liv ut?
- Det handlar om att inte instrumentalisera andra människor, svarar denne trappistmunk och biskop, att inte använda andra för sina egna syften eller sin egen njutning.

Erik Varden fortsätter:
- Kyskhet är även att våga rannsaka sig själv, sina begär, sår och svagheter, och sedan att inordna sina drifter mot ett mål. På så sätt kan man bli helgjuten som människa och leva i jämvikt med sig själv.

Kvigor och kalvar. Låt oss vara!

Här backar jag tillbaka till de unga ute i samhället, de som inte vill få sin intimitet utfläkt och skändad.
Ingen vill bli utnyttjad och använd som ett njutningsmedel.
- Jo, om båda är med på det... lyder tidsandans svar.

Nej, det blir inte mer rätt för det!

Jag blir mycket glad över Erik Vardens förklaring att inte göra något i livet till instrument för sina egna behov
Kyskhet blir då ett slags anti-korruptionsmedel!

Korruption är ju att utnyttja sin makt för privata intressen. Där har Sverige rasat från en topplacering till att glida ned nedåt i skalan, sämst i Norden. 
Vi skulle behöva en kraftig kyskhetsrestaurering av vårt samhälle!

Det gäller även synen på naturen. 
Låt oss vara kyska i vårt användande av jordens resurser! Skogar, mineraler och vatten är inte instrument för att betjäna vår välfärd. Naturen finns till för sin egen skull.

Precis som en människa finns till för sin egen skull, eller en kvinna...

Instrumentalisera inte naturen.

Malina Abrahamsson frågar om kyskhet är något eftersträvansvärt och positivt.
- Är det så du har upplevt det i ditt eget liv?

Trappistmunken och biskopen för Trondheims katolska stift svarar glatt:
- Ja, i allra högsta grad. Jag har mött inte bara munkar och nunnor som inkarnerar ett kyskhetsideal. Även människor som är gifta eller lever i andra livsformer kan ta detta ideal till sig.

Jag, Helene, önskar att varje man skulle reflektera över sitt liv, sätta ord på sina begär och avslöja sina drifter. 
Jag önskar att varje man börjar fundera på vad målet är med mötet med kvinnan. 
Det är en stor syndabekännelse att erkänna allt det som man använt i syfte till egen njutning...

Livet är ett givande. Inte ett tagande.

Avstå. Inte utnyttja.

Kyskhet. Inte korruption. 

Rena motvi.

Så, kyskhet - är det möjligt?
Ja, absolut. Kyskheten är den väg vi behöver gå för att nyktra till från vårt destruktiva sätt att leva.

Men då måste vi komma bakom ordet så att vi förstår vad kyskhet betyder. Jag tror nämligen att de flesta håller med om att vi inte ska utnyttja varandra. 
Men så länge vi inte reflekterar över vår girighet eller avslöjar våra begär, då kommer det att fortsätta.

Det är också intressant att läsa om vad som händer i ett äktenskap där man avstår intimiteten under vissas perioder. Hur skall man då visa närhet? 
Kyskheten tränar upp nya förmågor att vara kärleksfull på. Det skall vi våga prata om. Kärleken har fem språk - minst!
Närheten är viktig, men det är inte säkert att den alltid är sexuell i ett äktenskap.

Paulus skrev om avhållsamheten i ett äktenskap att den var viktig i perioder. Kroppen behöver vara ifred när man tar extra tid till bön och att umgås med Herren.

AVHÅLL ER FRÅN VARANDRA OCH TA TID TILL BÖN. 
MEN SE DÄREFTER TILL ATT KOMMA TILLSAMMANS IGEN SÅ ATT NI INTE BLIR FRESTADE.
I vilket brev står detta skrivet?

Jag går vitsippans väg.

I takt med att den äldre generationen dör ut, tar en yngre uppväxande skara över, som inte är fostrad med begränsning och avhållsamhet. Jag är rädd för det gränslösa släktet som inte ser sexualiteten i sitt trygga sammanhang.

Därför är det sunt att tänka på ett nytt sätt kring begreppet kyskhet. Det finns en friskhet i ordet.
Det överhettade lugnar ned sig. 
Den unga människan får lugn och ro. Även den medelålders. Och fokus hamnar istället på att - göra gott... Vara vänlig och hjälpsam.

Det som är min egen erfarenhet från klosterlivet i Vadstena är mycket vackert!
Kyskheten är ett slags beskydd. De besöken är viktiga är för mig. 

På Stibyberget betade djuren lugnt.
Nu skall jag se hur nära jag vågar gå kvigorna och deras kalvar... 

Mor skyddar döttrar.


Backsippehälsningar från en skör blomma,

Helene Sture Vingfelt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar