Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 11 april 2022

SOMNAR, SVETTAS BLOD...

Dödens trötta.

De var så dödens trötta. Det som skulle vara en glädje hade förbytts till en alltmer tilltagande ångest.
Det osyrade brödets högtid blev till "sista natten med gänget".
Jesus hade sett så innerligt på dem, men talat de största allvarsord.

Hur kunde en vanlig bägare med vin plötsligt liknas vid blodet i ett förbund?
Hur kunde det vanliga kvällsmatsbrödet ändras och bli som hans kropp, som bröts i två delar?

Sömnen kom krypande, fastän de visste att de inte fick somna.

Precis som på samhällskunskapen på högstadiet, när solen lyste utanför och klockan var tre.

Somna inte!

Så reste sig Jesus upp och gick ut ur staden. Lärjungarna följde efter, upp till Olivberget.

Upp till Olivberget, Jerusalem.


Jag har också varit där, på turistresa. Den asfalterade backen upp är så brant att mina hälsenor tog stryk och värkte i flera veckor.
Det var det "korset" jag fick bära efter vårt besök i Getsemane... 

Smärtan var på riktigt.

Och jag var faktiskt tacksam.

Men det som nu låg framför Jesus var inte bara en hånfull och vidrig plåga där kroppen skulle blöda av pisk, nej även den själsliga och andliga plågan skulle bli total.

Och de tolv vännerna fattade ingenting.

NÄR JESUS KOM DIT, SADE HAN:
- BED ATT NI INTE UTSÄTTS FÖR PRÖVNING.

SJÄLV DROG HAN SIG UNDAN IFRÅN DEM, UNGEFÄR ETT STENKAST.
Lukas 22:39.

Påskris. Piskris.


Prövning? Vad menade Jesus med det?
Vad var det för prövning de inte fick utsättas för? Vilken frestelse låg på lur här?

När man blir nervös kan man reagera på olika sätt. Man kan bli stum, vilja fly, man kan börja storskratta, man kan bli arg - och jättetrött.
De visste att Jesus hade lärt dem att bedja Fader Vår, där bönen om att inte utsättas för prövning är en viktig del.

Men när man inte vet vad man ska se upp för, då blir man överraskad.

Av sömnen...

Pressen var så hård och ovissheten så total att när lärjungarna försökte vaka och bedja, då överrumplades de av en trötthet från avgrunden.
Och somnade.

Getsemane, med uråldriga olivträd.


Jesus stod ett stenkast bort. Han föll ned på knä och bad:

FADER, OM DU VILL DET, SÅ TA BORT DENNA BÄGARE FRÅN MIG.
MEN LÅT DIN VILJA SKE, INTE MIN.
Lukas 22:42.

Jag tänkte på den branta backen vid Getsemane. Innan den blev asfalterad måste den ha varit mycket svår att klättra uppför.
Bergsklättrare länkar ju ofta ihop sig för att hjälpa varandra upp. Om någon slinter, kan de andra stå fasta och bistå med balans. 
Men det kan lika gärna bli så att den som faller drar de andra med sig i fallet.

Var det så Jesus tänkte nu? 
Det gällde att inte dra med sig lärjungarna i "fallet"... Han visste ju att förrädarna väntade, att han skulle bli gripen, ställd inför rätta och lida döden på korset. 
Det var hans gudomliga kallelse.

Trångt och brandt.


Jesus visste också att när en upprorsmakare blev gripen blev dennes anhängare också gripna, plågade och dödade tillsammans med honom. Det fick inte ske med hans lärjungar!!
Det var livsviktigt - dödsviktigt - att ingenting hände med Petrus och de andra!

Det var ju de som skulle föra hela frälsningsberättelsen vidare, ut i hela världen!

Jesus skulle falla, men han fick inte dra dem med sig.

Detta var ingen vanlig bergsklättring.

- Bed att ni inte utsätts för prövning!
- Tag denna kalk ifrån mig!
- Men låt din vilja ske, inte min.

Till trädgårdsgraven.


EN ÄNGEL FRÅN HIMLEN VISADE SIG FÖR HONOM OCH GAV HONOM KRAFT.

I SIN ÅNGEST BAD HAN ALLT IVRIGARE, OCH SVETTEN DROPPADE SOM BLOD NED PÅ MARKEN.
Lukas 22:44.

Kanske hoppades han att det skulle ske som hände då Abraham var beredd att offra sin son Isak - en bagge fick bli offret istället, och sonen räddades.
Fanns det inte en bagge som kunde träda in för honom där i Getsemane?

Nej, Johannes Döparen hade tidigt utropat om honom:

- Se där är Guds Lamm!

Lukas, som återger händelsen, ger en medicinsk detalj, som bekräftats av den moderna forskningen: Jesus svettades blod... 
Den som upplever enorm stress och skräck kan faktiskt svettas blod.

Jesu blod...


När jag gick till nattvarden på Palmsöndagen, så råkade det droppa vin från oblaten som prästen räckte mig. För säkerhetsskulle håller jag alltid handen under, och nu föll vindroppen rakt ned i min handflata.
För ett ögonblick låg den där som en röd blodsdroppe...

Som den dyrbaraste gåva kupade jag handen över nattvardsvinsdroppen och satte mig i kyrkbänken. 
När jag öppnade handen rann "blodet"...

... och jag tog handen till munnen och tog vara på den.

Omskakad.

Klarvaken. 

- För dig utgiven...

Vindroppen. Blodsdroppen.


Jesus reste sig upp från den bön som måste ha varit världshistoriens svåraste - att oskyldig bära världens alla synder och försona dem med sitt liv - - - 

NÄR HAN STEG UPP FRÅN BÖNEN OCH KOM TILLBAKA TILL LÄRJUNGARNA, FANN HAN ATT DE HADE SOMNAT, TYNGDA AV SORG.
Lukas 22:45.

Sorgen hade knäckt dem. De orkade inte hålla sig vakna. Känslorna var för starka.
De kunde inte hålla emot.

Jag förstår dem.

Men Jesus hade behövt deras stöd! Helt ensam skulle han nu gå den sista biten, och då ville han inte veta att de låg och SOV!!

OCH JESUS SADE TILL DEM:
- HUR KAN NI SOVA?! STIG UPP OCH BED ATT NI INTE UTSÄTTS FÖR PRÖVNING!
Lukas 22:46.

Strax därefter kom Judas, en av de tolv, med översteprästerna, romerska officerare och några tempelvakter och visade dem vem som var Jesus, så att de kunde gripa honom.

DETTA ÄR ER STUND. NU HAR MÖRKRET MAKTEN.
Lukas 22:53.

Nu tar mörkret över.


Det är mycket speciellt att gå in i Stilla Veckan, och läsa dessa händelser, när ett våldsamt krig härjar i Ukraina. 
Både de ryska och de ukrainska soldaterna tillhör med största sannolikhet den ortodoxa kyrkan, där Lukas evangelium också läses.
Sannerligen jag säger: det ryska folkets ledare har fallit i förbannelse!! Han kunde inte motstå frestelsen att försöka "återta gammalt land" från ett folk som lever i demokratisk frihet, utan att hota sin granne.

Jag tycker mig höra hur Jesus riktar nu orden till Mr Putte:
- Detta är er stund. Nu har mörkret kommit! 
Men du är avslöjad på förhand av dina lögner. Motståndarna står eniga. Sanningen kommer att segra, och det går genom död, till liv - - -

Använd dina lögner och utropa den seger du inte har vunnit.
Fortsätt din desinformation och dra dig tillbaka som en låtsaskung, Mr Putte!
Men blodet från den ukrainska marken skall ropa och förfölja dig ända ned i din egen grav!

- Jag gav mitt liv för dig, men du svarade med att utrota andras liv. I ditt eget namn, dock.
Snart kommer dagen, nej natten, då du inte längre kan sova alls. 
Och sedan kommer stunden då du kommer att sova för evigt... till Domens Dag, då du och alla andra skall stå till svars för era gärningar.

Aulawaabel nr 5 talar.


Judas förrådde Jesus med en kyss - för pengar.
Putin förråder hela folket - för en lögn.

NÄR DE SOM VAR MED JESUS SÅG VAD SOM SKULLE HÄNDA, SADE DE:
- SKALL VI TA TILL VÅRA SVÄRD?

MEN DÅ SADE JESUS:
- NU RÄCKER DET.
Lukas 22:49.

Fjädrar! Inte svärd.

Nu räcker det!
Så fick Bibelordet läsas igen sida vid sida med tidningens nyhetsrapportering.

Käre himmelske Fader,
Förlåt oss när vi somnar och inte vågar vara vakna i världens natt.
Hjälp oss att orka bedja för fred och frälsning!
Herre, tack att Du kan bryta vapenmakten och stilla våldet.

Hjälp oss att falla på knä tillsammans med Dig och stå fasta i Ditt förbund.
Det räcker att Ditt blod har runnit... för oss alla.
Tack älskade Jesus för att Du kan befria oss från hat och hämnd.
Amen.

Måndag i Stilla veckan, 11 april 2022.

Svettiga hälsningar,
Helene F Sturefelt,

- som fotograferade i Örgryte Nya kyrka och ett påskris - piskris - utanför Rådhuset i Vadstena.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar