Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 5 april 2022

GOLGATA UTAN LUSTGAS

Getsemane. Vägen igenom.


EN GRAVID KVINNAS SAMTAL MED JESUS KRISTUS, I PASSIONSTID.

Jag våndas inför smärtan, Herre,
  precis som Du gjorde.
  - Om det är möjligt:
     Låt mig slippa denna födslokalk!

Det nya livet föds inte smärtfritt.
  Du hade ingen lustgas till lindring.
  - Men kunde glädjen över det nya livet
    hjälpa Dig igenom?

När Du gick Din tunga väg
   upp till Golgata,
   - då började förlossningsvärkarna
     och Ditt onda tilltog.

Kunde Du då le i kärleksglädje
  över Gudslivet som väntade Dig?
  - Kände Du hur det nya sparkade 
     inom Dig?

Kyrkan i Getsemane.


FÄST DINA ÖGON PÅ JESUS
SE IN I VERKLIGHETEN SJÄLV... sjunger vi.

Se in i verkligheten, inte vekligheten... Att ge sitt liv är inte att vara vek.

En del ser Jesus som en förlorare.
Gick omkring och gav förlåtelse, utan att slåss.
Blev dödad. Gav sitt liv. En vekling!

Säger den som är rädd för smärta och svaghet.

Men den kärlek som Jesus visar är det som hjärtat längtar efter.
En upprättande kärlek, en som inte är feg, ja han är den som går rakt igenom folkets ifrågasättande och förakt.

Och den gravida kvinnan fortsätter sitt samtal med Honom.
Inuti tränger det väntande barnet på.
Smärtan är där.

Hon skriver:

Golgataklippan.


Fäst ditt sinne vid andningen.
  Våga slappna av, mitt i det onda.
   - Fäst ditt hjärta vid den trofaste Guden.
     Ditt svåra skall inte alltid bestå.

Du, liksom jag, kom till en punkt
   då natten var total.
   - Min Gud, har Du övergivit mig?
     Paniken var nära.

Du fick ingen lustgas.
  Men andra gjorde sig lustiga över Dig.
  -  Golgata kulle reste sig över staden.
      Ett dödens monument.

Golgata idag - inga kors kvar.


Bara lite till, lite till.....!
   Sedan gav Du upp andan - - -
   - Vad det då det skvalpade till och Herren Gud 
      fångade upp dig, och la Dig på sitt bröst?

Ett stilla regn föll från himlen,
  tårar från salig Gud,
  - som besegrat döden med sitt liv.

Kampen är över
  och barnet ligger vått och varmt
   - på min mage, under mitt hjärta.

Vi kom igenom passagen!
  Det hårda vidgades och blev mjukt.
  - Livet har ingen annan väg att gå.
     Inte för Gud heller.

Exit. Utgång i Getsemane.


Jag tar din hand i passionstid
  och tröstar oss med att det snart är över.
  - Vi gläds åt den skapande smärtan.
     Livet föds ur våra blödande kroppar.


JESUS FÖR VÄRLDEN GIVIT SITT LIV.
TAG MIG DÅ UPP SOM DITT BARN... sjunger vi.

Plötsligt blir jag barnet som Jesus föder.
Jesus blir det barn som jag föder...

Det blöder och blodet rinner.
Från dina händer, fötter och uppstungna hjärta.
Från mitt sköte, där moderkakan lossnar.

Underbara kvinna! Blodet, livet!


Den nyförlösta kvinnan skriver:

Mödrar i världen
  ger av sitt liv
  - till barnen, som blir till.

Jesu kropp och blod 
  för dig utgivna
  - för att anden skall få leva.

Moderns kropp och blod
  med barnet förbundet.
  - Liv av liv,
    pulserande av nattvardens vin.

Och när jag står inför döden en gång,
  låt mig då få behålla denna visdom;
  - genom död till liv.

Som att komma hem från en lång resa.

Nattvardsvinet - förbundsblodet.


En gravid kvinnas samtal med Jesus Kristus är skriven den 24 mars 1991, tio dagar innan jag skulle föda mitt andra barn.
Det var tungt att vänta, smärtan var stor, men när det väl satte igång, var förlossningsarbetet över på tre timmar.
Medan Jesus hängde på korset i nio timmar...

Att tänka på Honom, Guds son på korset, gav mig en oerhörd andlig styrka medan värkarna pågick.
Jag hade ingen annan smärtlindring än massage längs korsryggen (!!) och hårda nyp i överarmen, för att avleda smärtan.
Sedan kom han, vårt älskade barn, storasysterns lillebror... med namnet Elias - "Min Gud är min Gud" - - -

I djupaste tacksamhet.

Helene F Sturefelt.

- förlossningsarbetare med texter och bilder, från Israel och från Kristianstad...

Fantastiska kyrkan i Getsemane!


Och ett tillägg, en bibeltext som läses denna vecka, från Hebréerbrevet 9:

MEN NU HAR KRISTUS TRÄTT FRAM SOM ÖVERSTEPRÄST 
FÖR DET GODA. SOM SKALL KOMMA.

OCH MED SITT EGET BLOD, 
INTE MED BLOD AV BOCKAR OCH KALVAR, 
HAR HAN EN GÅNG FÖR ALLA TRÄTT IN I HELGEDOMEN 
OCH VUNNIT BEFRIELSE FÖR OSS, FÖR EVIGT!
Hebr 9:11-13.

Det är så stort!
Och just nu sammanfaller vår kristna fasta med den muslimska.
Därför blir denna bibeltext också min bön för alla som tar ramadan på allvar.
Guds frid till oss alla.

Stjärndörren i Heliga Trefaldighets kyrka.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar