Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 17 november 2015

DENNA VÄRLDENS HÄRSKARE


Går solen ned eller upp?


- Fader vår... Ske din vilja, såsom i himmelen, så ock på jorden...

Vi lever i skuggan av terrorattentatet i Paris. Hela vår del av världen är skakad, och igår hålls en tyst minut för de oskyldiga offer som sköts ned.

Hur ska vi förstå det som händer?
Alla måste skapa sig någon form av mening för att inte gå under mentalt.

Är det ett utslag av Guds vilja? Är Gud ond eller god?
Hur rädd ska man vara?

Hel stång men halv flagga..


Jag vill låta detta inlägg närma sig de stora frågorna, utan att kunna ge ett uttömmande svar.

I lokalbladet läser jag till frukosten:
- Är du rädd för att ett liknande terrordåd skulle kunna ske i Sverige? Påverkas ditt liv när något sådant här sker?

En i den tillfrågade panelen - Stig-Björn Ljunggren - svarar klokt:

- Ja, det kommer att hända i Sverige. Det är ett tredje världskrig som pågår där ute, men det saknar fronter.
Nej, den här sortens attentat går inte att förutse. Det finns två sätt att förhålla sig till terrorism:

* leva på knä,
* eller dö ståendes upp...

Står upp!


Denna världens härskare är förblindade.

Vi lever i en tid där vi kastat bort de stora berättelserna, myterna och tolkningsmodellerna som tidigare generationer hade tillgång till.
Jag är oerhört tacksam för den fostran jag fått in i Bibelns historiska perspektiv.

Där ser jag godheten beskriven som tillvarons grund.

Men jag läser också om konsekvenserna av människans fria vilja, då Gud i sin kärlek inte kunde tvinga godheten på någon.
Ondskans möjlighet i en perverterad egoism.

Denna kamp mellan gott och ont upprepas genom alla tider och sekler. Varje människa är indragen i den. Ingen av oss kommer undan.
Vi måste ta ställning.

Nedskräpning.


Ordet "satan" betyder "motståndare" på hebreiska, även "åklagare".

Du har säkert läst Jobs bok i Gamla Testamentet. Där uppträder en gestalt bland änglarna som har denna beteckning. (Job 1:6 ff).
Gud tillåter Åklagaren att pröva och testa den fromme Job genom olyckor, som kan locka honom att förneka Gud.

Detta är livets ständiga drama.
Om vi inte accepterar dessa villkor, får vi mycket svårt att förstå tillvarons händelser.

Varför vira in bron i toapapper?


När vi i vår tekniskt skickliga värld tar bort orden för de djupa insikterna om "Gud och djävul", då tror vi att vi har tagit bort själva företeelsen... Vips, borta!

Men likväl fortsätter tillvaron att var fylld av den mest förunderliga godhet och hjälpsamhet, samtidigt som bomber faller.

Jag behöver en modell att  förstå hur "denna världens härskare" fungerar.
Gud tillåter det ondas existens just för att låta oss använda vår fria vilja... till att välja det goda.

Här är den tuffa berättelsen då Jesus själv prövas av djävulen:

DJÄVULEN FÖRDE JESUS HÖGT UPP OCH LÄT HONOM SE ALLA RIKEN I VÄRLDEN, OCH SADE TILL HONOM:

- JAG SKALL GE DIG ALL DENNA MAKT OCH HÄRLIGHET, TY DEN HAR LAGTS I MINA HÄNDER OCH JAG KAN GE DEN TILL VEM JAG VILL.

OM DU BARA FALLER NED OCH TILLBER MIG, SKALL ALLT DETTA BLI DITT.


Ett högt berg?


Läs hela dramat i Lukas evangelium, kapitel 4.

Jesus faller inte ned och tillber satan.
Han vill inte leva på knä för ondskan, han står hellre upprätt, och dör... för att låna Stig-Björns lätt profetiska uttalande.

Dessutom lever Jesus i ett ännu större löfte:

ÅT MIG HAR GETTS ALL MAKT I HIMMELEN OCH PÅ JORDEN!
GÅ DÄRFÖR UT OCH GÖR ALLA FOLK TILL LÄRJUNGAR... Matt 28:18.

Djävulen hade inget att komma med... Han är den ständiga 2:an... En riktig "looser".

Guds sköna skapelse.


Men det finns många jordiska makthavare som kittlas av drömmen att bli nr 1 och få makt över alla riken på jorden.
Just nu är Syrien i brännpunkt för "fredsbevarande attacker" från tre väderstreck - Ryssland i öster, USA i väster och Frankrike i norr.

Gud bevare oss alla!

Jag skjuter in en tidningskommentar till:

- IS har tagit på sig dåden i Paris, självmordsattacken i Beirut och flygplanskraschen i egyptiska Sinai.
Samtidigt bombas IS regelbundet från luften nu och har tryckts tillbaka.

Att genomföra attacker utanför de områden där IS är aktiva kan var ett sätt för dem att försöka behålla trovärdighet och relevans, skriver Sofia Eriksson, TT, och citerar:

- Det går inte bra för IS, varken i Irak, Syrien eller Libyen. Livet är besvärligt i kalifatet, och det är nödvändigt att visa anhängarna att man behåller momentum, säger Charlie Winter, brittisk säkerhetsanalytiker.

Denna världens härskare är förblindade av sitt eget hat.

Avbruten svan-vinge...


Jesus förklarar för sina lärjungar hur han har mött ondskan många gånger:

JAG HAR SETT SATAN SLUNGAS NED FRÅN HIMLEN SOM EN BLIXT.

Paulus förklarar i 2 Korinterbrevet kap 4:4:

TY DENNA VÄRLDENS GUD HAR FÖRBLINDAT FÖRSTÅNDET HOS DEM SOM INTE TROR,
SÅ ATT DE INTE SER LJUSET FRÅN EVANGELIET OM HÄRLIGHETEN FRÅN KRISTUS.

Bländad. Förblindad.


Hur ska jag, lilla människa, orka hålla emot anstormningen av allt ont?
Min kraft är alldeles för liten och min vilja otillräcklig...

Bibelns berättelser ber mig att lyfta blicken högre, mot de möjligheter som finns hos Gud:

VISHET FÖRKUNNAR VI DE ANDLIGT FULLVUXNA, MEN INTE EN VISHET SOM HÖR TILL DENNA VÄRLDEN.

DET ÄR GUDS HEMLIGHETSFULLA VISHET SOM VAR FÖRDOLD, MEN SOM REDAN FÖRE TIDENS BÖRJAN VAR BESTÄMD ATT LEDA OSS TILL HÄRLIGHET.

DEN KÄNDE INGEN AV DENNA VÄRLDENS MAKTER TILL.
OM DE HADE KÄNT TILL DEN, SKULLE DE INTE HA KORSFÄST HÄRLIGHETENS HERRE...
1 Korinterbrevet kap 2:-8

Målet med tillvaron är alltså att leva i "härlighet"!
Men inte den härlighet som världen känner till, i form av makt och konsumtion... utan i gemenskap med Gud.

Härlighet, Ryssberget.


Gud kan tillåta den onda Åklagaren härja, men inte att vinna.
Satan kan inte tillåta någonting... och när han ändå gör det genom att driva Jesus i döden, blir han en ännu större förlorare...

För Jesus dödades inte, han gav frivilligt sitt liv, vilket är en väldig skillnad!
Detta orsakade satans undergång, som nu bara rytande kan slå vilt omkring sig, i sina dödsryckningar...


Nåja, är detta bara vacker teologi eller har det någon praktisk betydelse?

Ja, för mig har det en avgörande betydelse!

* Jag är inte rädd och inte förvånad. Jag vet att allt detta onda ska hända.
* Jag vet att Gud är med och håller allt i sin hand.
* Jag har ett hopp om att slutet är början till det nya liv, som kommer efter denna tidsålders kollaps.

Inte förvånad.


Alla krig har ett slut, så även detta i Mellanöstern.

Och även om det skulle vara början på ett Tredje världskrig, så måste vi tillsammans välja det goda, inte att förtvivla, resignera eller hämnas.

Det goda innebär gränssättning för att vi ska klara av det.
Under tiden måste vi be för varandra och be för den värld som brinner av det sjuka hatet.

- Ske Din vilja...

Så ber vi i bönen Fader Vår därför att Guds vilja inte sker. Det är ett rop.

En man tog miste och trodde att bönen var ett påstående... och drog därmed slutsatsen att Gud var ond, eftersom så mycket ont sker...

Han saknade både språkförståelse och kunskap.

Fågelsnara.


Käre himmelske Far,

Fader vår... din vilja sker inte alltid på jorden... 
Därför fortsätter vi ropa till Dig för att vi själva ska förstå hurdan Din vilja är.

Hjälp oss att inte förlora oss i missmod eller rädsla.
Tack för att Du Jesus har beskrivit ondskan OCH besegrat den.

Fyll våra hjärtan med den frälsande kärlek som renar varje människa från den svarta synden.
Tag emot alla oskyldiga offer i din himmel.

Helige Ande, styr och led statsministrar och presidenter i deras beslut och agerande, för fred och frihet. Amen.

En ny soluppgång skall gry.


Luther sa:
- Om världen går under imorgon så skall jag idag plantera mitt äppelträd.
- Om bönen: Om du vill stå upprätt, fall då ned på knä.

Och i Paris gick musiker ut på gatorna och spelade...

Med musiken som ett fredligt vapen.
Med pennan som vapen, utan ammunition.
Med hoppet som livets vapen.

De bästa hälsningar från bibelläsaren och bloggaren
Helene Frihet Sturefred,

- som fotograferade fantastiska Ljungaviksbron i Sölvesborg.

Ljungaviksbron.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar