Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 25 mars 2015

DET GUDOMLIGA ÄR INGEN KRONA - Psalm 38


Ingen krona kvar.


Medan jag letar efter våffeljärnet nynnar jag på en psalm från morgonmässan.

Det är jungfru Marie Bebådelsedag - Vår Fru dagen - det som i i folkmun blivit förvanskat på ett trevligt sätt till "Våffeldagen".

Inte bara nynnar gör jag, jag sjunger från djupet av mitt hjärta, ty denna psalm 38 berättar så tydligt vad vår kristna tro har sitt fokus:

FÖR ATT DU INTE TOG DET GUDOMLIGA
DIG TILL EN KRONA
FÖR ATT DU VALDE SMÄLEK OCH FATTIGDOM
VET VI VEM GUD ÄR.

Valde att ramla av...


Det är väldigt, väldigt, väldigt många maktmänniskor som gärna sätter på sig en gloria, för att förhärliga sin plats i samhället.
Ofta är det män i diktaturer som har behov av att glänsa.

Ofta tycker sig dessa män vara sända från Gud själv... Jag nämner inga länder, det vet du lika bra som jag, var de ligger.

Det märkliga är att Jesus, som verkligen var sänd från Gud, inte tog sin gudomliga glans till en krona!

Han avstod ifrån den.

Varför?

Hm. Om ett kärnkraftverk vill umgås med en liten glödlampa, måste kraftverket transformera om sig till mycket svagare strömstyrka för att inte förgöra den lilla lampan.

Gud är kraftverket. Människan är glödlampan.

Gud ikläder sig människans skepnad och villkor, i form av Jesus, och lämnar glorian kvar bland molnen...

Försöker glorifiera mig ändå.


FÖR ATT DU LYDDE FRAM TILL DET YTTERSTA
DÖDEN PÅ KORSET
VET VI VAD SEGER, VET VI VAD VÄLDIGHET
VET VI VAD GUD ÄR.

Tänk om alla jordiska makthavare själva tog på sig de straff de utmäter åt andra.

Tänk om alla krigsherrar istället sa:
- Jag går i döden för hela mitt folk, så att ni kan gå fria...

Ja, då hade de varit värda en liten gloria vill jag säga!

Men nu är det inte så.
De självglorifierade mansmänniskorna använder sitt folk som sköldar mot fienden.

Igen gör Jesus tvärtemot.
Han går rakt in i det värsta scenariot.

Rakt in i döden.


FÖR ATT DU NEDSTEG HIT TILL DE PLÅGADE
HIT TILL DE DÖMDA
VET VI ATT INGEN ENSAMHET FINNES MER
VET VI VAR GUD ÄR.


Var är Gud?

Längst ned i botten. Djupast inne i dödsriket. I det yttersta av våld och mörker, med en kropp genomstungna av hatets spikar.

Ingen annan filosofi eller religion har ett så tydligt budskap om vem och vad och var Gud är!!

Detta ger mig ett oerhört hopp.
Inte minst när jag möter våra syriska flyktingar, som sett med egna ögon det vi bara anar på TV-skärmen.

I krig och kärlek är allt tillåtet.

Nej. Inte alls. Feltänkt.

I skuggan av ett liv.


Snarare:

I krig och kärlek har alla regler och normer upphört.
Det är kaos.

Hjälpa den som hjälpa kan. Trösta den som trösta kan.

- Fader förlåt dem, de vet inte vad de gör, sa Jesus och gav sitt liv.

Försoningsdöd.
Försoningsliv.

Kärlek läker krig.

Med musik som bästa vapen.

Vill trösta dig!


DÄRFÖR SKALL ALLA SARGADE, DÖENDE
ALLA DE DÖMDA
SÄGA MED ALLA HELIGA, SALIGA
- JESUS ÄR HERRE.

Bara en korsmärkt Gud kan vara närvarande på slagfältet, på sjukhusen och i den brustna tilliten.

Det blod som rinner när (svenska) vapen används och dödar mjuka kroppar, är samma blod som Jesus utgöt på Långfredagen som det sista offret.

Sluta hata. Sluta strida!

Inget mer blod. Det räcker nu.

Jesus is my Lord.

Den som vill tillhöra Jesus, tillhör den Helige.
Den som tar emot Jesus blir salig av hans gärning för oss - inte av sin egen förträfflighet.

Ja, jag har "sett" människor börja lysa av hans kärlek, inifrån och ut, som en gloria, given av Gud själv...

Guds ljus lyser igenom.



DÄRFÖR SKALL ALLA VÄRLDAR OCH VARELSER
ALLT SOM HAR VARIT 
ÄR OCH SKALL KOMMA, EN DAG BEKÄNNA DET;
- JESUS ÄR HERRE!

Den yttersta tiden är en dag närmare idag än igår.

Bland förhandlingsbord och oljefat pågår en andlig strid, som sedan blir synlig i de avtal och beslut man fattar.

Är girigheten styrande tillsammans med rädslan och Egot?
Eller var ser vi mänskosynen gå före ekonomismen?

Utsugen skapelse.


Jag har fortfarande inte hittat våffeljärnet....
Och ingen sylt har jag hemma heller. Vilken usel dag i välfärdslandet.

På Jungfru Marie Bebådelsedag vill jag dock rikta en viktigare uppmaning, adresserat till Europas alla utrikesministrar:

- Stöd Margot Wallström i hennes rakryggade hållning gentemot det förtryckande systemet i Mellanöstern!

Demokratier i alla länder; Gå samman!
Håll ihop!

Och alla vi kvinnor i krig som i fred - låt oss inrätta en kärleksstrejksdag varje vecka - för att världen (uttalas "mannen") skall se att oss förutan försvinner glädjen... och livet hotar att ta slut.

Fast det gör det kanske ändå, om inte vi upphör med all vapentillverkning.

Fattar du?!


Må Maria vara vår förebild i att bryta de normer som kväver livet.
Att få fred i Mellanöstern kan kännas lika omöjligt som att Maria blev havande genom Helig Ande...

Dock skedde det så!

Ty för Gud är ingenting omöjligt!
Detta är en bön att bedja, varje dag och natt. Den kan bli fred. Det ska bli fred! Det måste...

Fred.


Hur ska det gå med fikat idag?

Åh!
Men vispgrädde har jag ju hemma i kylskåpet!
Om jag vispar den riktigt hårt kan jag låtsas att jag äter glass. Till de våfflor jag bara får tänka på.
I solidaritet med dem som inga våfflor får.


Tack Jesus Kristus att du valde lägga din gudomliga krona åt sidan,
för att kunna komma oss riktigt nära.

Jag ber om den fred vi själva inte kan skapa.
Kom, gör ett under mitt ibland oss! 
Med din korsmärkta försoningskärlek.... Amen.


Samlade, psalmade och oglorifierade hälsningar från
Helene Sture Syltfelt,

- som fotograferat det allra sista av den ljuvliga tulpanbuketten från Genarp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar