Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 4 september 2014

LIVET GÅR INTE IHOP


Det fattas en bit..


Nej, livet är inget pussel.
Det går inte ihop! Alltid fattas det någon bit...

Detta inlägg lyfter fram en 2000 år gammal text, som kunde varit skriven igår, om hur vi gör det vi inte vill.
Och det vi vill, det gör vi inte...

Barnbarnens leksaker ligger brevid mitt Nya Testamente.
Här blandas Romarbrevet med pusselbitar. Janne Långben och Paulus. Fräsiga bilar och kaptitel 7:14-25.

Långben och Paulus.


Och jag fortsätter leva i livets paradox.

Jag är ingen anarkist. Lagen är vår vän som hjälper oss leva tillsammans.
Och Lagen i biblisk mening är även en biktspegel, som visar oss våra brister... och som driver oss till Kristus.

Prästens "elva" är symbolen för "Lag & Evangelium".

Lagen och Evangeliet.


Paulus skriver:

VI VET ATT LAGEN HÖR TILL DET ANDLIGA.

MEN SJÄLV ÄR JAG AV KÖTTSLIG NATUR, SÅLD TILL SLAV UNDER SYNDEN.
JAG FÖRSTÅR INTE MITT SÄTT ATT HANDLA.

DET JAG VILL, DET GÖR JAG INTE.
MEN DET JAG AVSKYR, DET GÖR JAG.

Rätt. Fast fel.


En lag utan andligt djup, blir bara bokstäver och hård fundamentalism.

Och en andlighet utan lag, blir bara drivande känslor och flummighet utan riktning.

Så är det för mig.


Varför är världen inte god?
Den borde ju kunna vara perfekt! Alla vill väl det goda?
Eller?

Nej, alla vill inte det goda. Du och jag vill inte det goda alltid.
Det är nåt illa som ligger där och skaver, längst in. Något som min bästa vilja inte rår på...

Det är nåt skit i systemet som ibland lockar fram de sämsta sidorna hos oss.

Fel. Fast rätt.


MEN OM JAG GÖR DET JAG INTE VILL, DÅ MEDGER JAG ATT LAGEN ÄR NÅGOT GOTT.

DÅ ÄR DET INTE LÄNGRE JAG SOM HANDLAR, UTAN SYNDEN SOM BOR I MIG.


Hm, där kom det där lilla ordet igen.
Synd.
Gruset i dojjan. Smolket i bägaren. Lusten att skada och slå...

Men det tillhör inte människan från början!
Det var inte så Gud hade tänkt.

En pervertion har smugit sig in i vår själ. En motsatsdjävul.

En trädblottare...


JAG VET ATT DET INTE BOR NÅGOT GOTT I MIG - DET VILL SÄGA I MIN KÖTTSLIGA NATUR.

VILJAN FINNS HOS MIG.
MEN INTE FÖRMÅGAN ATT GÖRA DET SOM ÄR GOTT.


- Jag skall hålla diet, men tar en kaka till.

- Jag skall vara miljövänlig, men kör bakom bussen med bilen, igen.

- Jag skall handla ekologiskt, men de besprutade bananerna är ju så billiga.

Giftigt billiga.


Nej, livet är inget pussel. Det går inte ihop!

DET GODA SOM JAG VILL, DET GÖR JAG INTE.

MEN DET ONDA, SOM JAG INTE VILL, DET GÖR JAG!


- Vi skall vara vänliga mot våra grannar, men tänker fördomsfulla tankar.

- Vi kan inte ta emot fler flyktingar, men jag hjälper invandrarfamiljen att gå till posten.

- Vi skall gå och rösta, men blir så förvirrade av all information att vi stannar hemma.

Förvirrande.


MEN OM JAG GÖR DET JAG INTE VILL, DÅ ÄR DET INTE LÄNGRE JAG SOM HANDLAR, UTAN SYNDEN SOM BOR I MIG.

Usch.
Jag vill inte att den där Synden ska bo i mig!

Men, hela nyhetsvärlden i massmedia bygger ju på att synden finns.
De tjänar pengar på den...

.. och fortsätter rapportera om alla hemskheter och brutaliteter, medan vi äter jordnötter och förfasar oss över hur grymma alla andra kan vara.

Framsidans baksida.


Paulus fortsätter sitt resonemang i Romarbrevet, skriver ca 50 e. Kr.

JAG HAR ALLTSÅ UPPTÄCKT ATT EFTERSOM DET ONDA FINNS HOS MIG, SÅ ÄR LAGEN NÅGOT GOTT FÖR MIG - SOM VILL GÖRA DET GODA - I MITT INRE BEJAKAR JAG JU GUDS LAG.


- Vi skall hedra far och mor, men anklagar dem för deras bristande stöd och närvaro i barndomen.

-  Vi skall inte döda, men slänger sårande kommentarer som knäcker den andres självkänsla.

- Vi lovar att älska varann i nöd och lust, men skiljer oss ändå.

Lås upp igen!


- Vi skall inte stjäla, men tar hem papper och pennor från kontoret i smyg.

- Vi skall inte framföra falska omdömen om vår nästa, men måste prata lite nyttigt skvaller ändå.

- Vi skall inte ha begär, men råkar stoppa på oss en tröja från REA-korgen utanför klädbutiken.

- Vi skall inte ha några andra gudar jämte Dig, Herre, men plockar gärna från det religiösa smörgåsbordet - och bär amuletter för säkerhets skull.

Ja, vi mediterar yoga eftersom kyrkan inte alltid vågar vara andlig och bjuda in till bönestunder.
Och Buddha-statyn i vardagsrummet är ju bara en snygg inredningsdetalj.

Aningslös inredningsdetalj?


JAG SER EN ANNAN LAG I MINA LEMMAR.
DEN LIGGER I STRID MED LAGEN I MITT FÖRNUFT, OCH GÖR MIG TILL FÅNGE HOS SYNDENS LAG, I MINA LEMMAR.

JAG ARMA MÄNNISKA, VEM SKALL BEFRIA MIG FRÅN DENNA DÖDENS KROPP?

 - - -

JAG TACKAR GUD, GENOM JESUS KRISTUS, VÅR HERRE.

Torkar syndens smuts.


- Käre, himmelske Far,
Jag ber för oss alla som lever livets paradox.
Du vet, Herre, att det inte går ihop... och vi plågas ofta av våra tillkortakommanden.

Tack för att Du har skapat oss så övermåttan underbart!
Men jag ber Dig nu, tag bort det onda som driver oss att gå emot både Din och vår egen vilja.

Förlåt oss den girighet som skadar världen. Ta bort skiten i mitt eget maskineri.

Herre, jag anar hur denna min "syndanöd" driver mig till Kristus...

Och den hemlösa, "gudlösa" andligheten längtar hem, till Dig.
Hjälp oss. Amen.

Com Hem.


Jo, nu kanske livet ändå kan börja gå ihop till en helhet.
När jag umgås med Jesus Kristus, omfamnar han min brustenhet och ger mig del av sin helhet.

Hel och helig.

Inte i kraft av egen prestation eller långa meditationer.
Bara i kraft av att våga vara omsluten av den Guds kärlek, som försonar allt.

Nu fick jag ihop det!


Kristus, du är min felande pusslebit!
Tack.

De varmaste hälsnngar från livspusslaren
Helene F Sturefelt,

- lekfull teolog med vuxen barnatro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar