Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 11 november 2013

WINNERBÄCKS Hosianna och FRÄLSARKRANS-LJUS


Lars Winnerbäcks senaste CD.

Kan man använda Lasse Winnerbäcks texter i en gudstjänst?

Jo, han bjuder in till det själv, tänker jag, då han gett sin senaste CD titelnamnet "Hosianna".

Med resepekt och värme använde vi hans ord på "Musik med Längtan" - en gudstjänst för ovana.
Ett 30-tal personer trotsade söndagens hällregn och fick en fin stund i Fredrikskyrkan.

Jag delar med mig av ord och ljus.
 
Kvällsöppet.

För två veckor sedan gav Winnerbäck en konsert på Telenor Arena här i Karlskrona.
Jag köpte CD´n och läser i hans texthäfte att han liksom presenterar sig själv så här:

"SA JAG ATT JAG HAR MIN FÖRTRÖSTAN I JESUS OCH DEN HELIGE ANDEN?"

Vi lät denna kväll ha temat "Den ömsinta kärleken".

Jag vet inte vad Lasse W tänkte när han skrev sina texter, men varje konstnär låter ju betraktaren själv tolka och bli påverkad av texten.

Så här han skriver om ormarna i templet...

"SER DU ORMARNA SOM FYLLER TRÄDEN,
SER DU VAD DE GJORT MED TEMPLET?
HÖR DU KNASTRET OCH KACKLET FRÅN TERMITERNA?
DET ÄR DIT VI SKA, DIT VI SKA..."

... och då tänker jag på det bibliska uttrycket att även vår kropp är som ett tempel.

Den ömsinta kärleken rymmer den ömtåliga kroppen, känsligheten och behovet av tid att få utveckla trofasta relationer och ett samliv i trohet.

En röd Kärlekspärla.

Vår tid har frikopplat sexualiteten från troheten. Unga människor får alltför ofta rådet att "göra det som en kompisgrej" eller bara "som en erfarenhet".
Detta är vad jag läser och hör.

Och menar att vi behöver tala mycket mer om känslor, trygghet och längtan!

Eller som det stod i den gamla engelska romantiska sången "Sally Gardens":
- Take love easy. Take life easy.

Ta det försiktigt med kärleken. Försiktigt med livet.
Men mannen i sången lyssnade inte till hennes vädjan:

- But I being young and foolish with her, did not agree.. and now I am full of tears.

Hela Frälsarkransen. Lysande.

Winnerbäck fångar in det hotade mänskovärdet i några rader:

"JAG KAN MINNAS VEM JAG VAR EN GÅNG,
INNAN JAG BLEV VEM SOM HELST...

I DINA ÖGON EN GÅNG, FRÅN ETT ANNAT HÅLL."

Och jag associerade till ett ord i Psaltaren 139:

DINA ÖGON SÅG MIG, GUD,
INNAN JAG FORMADES I DET FÖRDOLDA.

Jagpärlan. Inte vem som helst.

Sedan gjorde vi en "så mycket bättre"-variant (?) av låten "Hosianna".
Kantorn satt vid flygeln och la kompet med lätt hand... medan jag reciterade texten:

"VAD GÖR VI NU,
VARFÖR SA DU INGENTING,
VARFÖR LÄT DU MIG GÅ VILSE?

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ STOCKHOLM (Karlskrona..)
ALLA LEVER SAMMA LIV.

HAR VÅRA HJÄRTAN SLUMRAT TILL I DEN HÄR HELIGA TYSTA KYRKAN? HOSIANNA.

Och så smög han in melodislingan från adventspsalmen 105 - Hosianna Davids son...!

Musikaliskt skickligt! Teologiskt intressant.
Ett möte mellan nutid och dåtid som fick oss att tänka efter.

Hosianna är egentligen ett rop på Hjälp, inte ett hurrar-rop.
Och i vår heliga, tysta kyrka fylldes rummet alltmer av Guds helighet. Ett rop som besvarades.

Ökenpärlan. Stå ut i dåliga tider...

Böneljusen var tända.
Frälsarkransens pärlor har vi inte bara som armband, utan också i form av stora, runda klotljus.

Vi lyfte böneljuset ett efter ett. Matz Arnström bad, med värme.
Nu ska dessa lysande bönepärlor få tala:


GUDSPÄRLAN

Gud, du är ljus och jag vill lysa av din kärlek!
Tack för att Du inte tvivlar på oss, förlåt oss när vi tvivlar på dig.

Gudspärlan flämtar.

TYSNTADSPÄRLA

I tystnaden talar Du. Hjälp mig att våga vara i den stillheten.

JAGPÄRLAN

Tack att vi är som ”ögonstenar” för dig, Gud.
I ditt perspektiv kan vi aldrig bli ”vem som helst”… Hjälp mig respektera mitt eget liv.

DOP-PÄRLAN

Hjälp mig ta mitt dop på allvar! Jesus, jag är döpt till dig och din kärlek har tvättat bort syndens fläckar, tack, tack!

Dopets pärla. Jag överlåter mig till Dig.

ÖKENPÄRLAN

Ibland blir det öken i våra relationer. Inget fungerar. Öknen får känslolivet att torka och tankemönster att knastra livlöst.
Visa oss vägen igenom!

GLÄDJENS BEKYMMERSLÖSHETSPÄRLA

Tack för himmel blå och vattnet som är blått! Hjälp oss bevara naturen ren! Jag övar mig i att ta emot glädje och inte göra mig onödiga bekymmer.

Mer glädje! Bekymmerlöshetens Pärla.


KÄRLEKSPÄRLA 1

Jesus, din kärlek var så stor att du gav dig själv på ett kors… som försoning för världens alla djävla synder… Hjälp mig ta emot din blodröda, självutgivande kärlek!

KÄRLEKSPÄRLA 2

Med den andra röda kärlekspärlan ber vi för all mänsklig kärlek. Vi är så ömtåliga. Vi behöver Tid, Trygghet, Trohet och Trofasthet…

Kärlekspärlorna. Ta emot. Sedan ge.


TRE HEMLIGHETSPÄRLOR

Bara Du, Gud känner mina innersta hemligheter, både de nattsvarta och de vitskimrande… Tack för att Du känner min hemliga längtan, min hemliga tro, min hemliga kärlek.


DÖDENS PÄRLA

Den svarta nattens pärla är också dödens pärla.
Tack för mörkret som skyddar de ofrivilliga pilgrimerna, som flyr för sitt liv…

Vi ber att höstens mökrer inte skall leda till depression utan istället vila.
Vi ber för alla som i natt lever sin sista stund. Ge dem en ”salig hädanfärd”…

Dödens pärla. Mörkret slukar ljuset.


UPPSTÅNDELSENS PÄRLA

Så gryr morgonens ljus, där på Andra Sidan. Långfredagen övergår till Påskdagens jubel. Korset har gjort sitt, nu vänder livet åter!

Kropp, själ och ande återförenas i ett tillstånd som bara Du, Gud, vet.


Den sista TYSTNADSPÄRLAN

Tack att jag får vila i din blick, i din tystnad, i din stillhet, tills allt blir fullkomnat. Du är ljus och jag får lysa av din kärlek.

Tystnadspärla. Viktig!


Gudstjänsten "för ovana" avslutades med Evert Taubes "Nocturne" - Sov på min arm - som blev som en inbjudan från Gud själv. Att få vila hos Gud.

Och åter igen lyckades kantorn smyga in psalmslingan med Hosianna... Det var så ömsint, så finstämt och innerligt!

Tystnaden som följde av andäktig, mäktig.

Det var för stort för att applådera sönder...

Tack Gud för Hosianna.

Glada och tacksamma hälsningar från
Helene F Sturefelt, som vill nu vara "Hos Anna" som ett barn sa... ; )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar