Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 12 oktober 2013

MARKNADSMÖTEN o SYLT


Sover jag? Eller är jag vaken?

Det är så skönt att somna.
Men är det lika kul att vakna?

Det beror på vad det är för en dag som väntar...

Stumhet, styvhet, förlamning och hälta kan förblinda en för livets möjligheter.

Men idag var det en bra dag!

Marknad i Holmsjö, min gamla hemtrakt.
Jag packade väskorna med min hemkokta fläderbärssylt och äppelchutney. Några böcker och vykort.
Och så morgonbön innan avfärd:

Jesus följer oss, osynlig.
Mjällby kyrka. Psalm 251.

NU ÄR JAG ALLTID HOS DIG,
DU HÅLLER MIG VID HANDEN.

DU GUD LEDER MIG EFTER DIN VILJA,
DU FÖR MIG PÅ HÄRLIGHETENS VÄG.

ÄGER JAG DIG I HIMLEN
ÖNSKAR JAG INGENTING PÅ JORDEN.

MIN KROPP OCH MITT MOD MÅ SVIKA
MEN JAG HAR GUD, HAN ÄR MIN KLIPPA FÖR EVIGT.
                                                            Psaltaren 73:23-26

Käre Gud, välsigna mina syltburkar! De är mitt tack till Dig för din underbara skapelse.
Nu vill jag dela med mig till marknadsströvarna.
Låt varje möte bli välsignat. Amen.

Höstmarknad i Holmsjö.

Solen fick lönnlöven att brinna av gulaste guld. Åh, så grannt!

De flesta marknadsknallar hade redan plockat upp när jag kom. Men jag är morgontrött och tänker respektera mitt behov av vila.

Granne med sockervadds-spinnaren och marina keramikprodukter fann jag mig snabbt tillrätta.

Snart var vårt stånd fyllt av Fairtradeprodukter, Hembygdsföreningens skrifter och Sillhövda församlings utbud av frälsarkransar och biblar.

Elias säljer Fairtrade.

Det dröjde inte länge förrän den första fläderbärssyltburken var såld!
Vilken känsla det är. Att se sitt eget arbete omsättas till glädje och uppskattning - det stärker självkänslan.

Inte alla visste vad det var för en läskig svart sylt i burken... Men danska och tyska flanörer visste!
- Hyllebär!
Ja, så sa de i Skåne också, där jag lärde mig detta.
 

Rättvismärkt choklad och sylt.

Det är verkligen mycket roligt att möta kända församlingsbor.
Konfirmanderna har blivit föräldrar, barn har vuxit upp, äldre har blivit gamla...

Och jag hoppas att varje möte oss emellan har kunnat bli till välsignelse, ja en liten bit på hjärtats längtan till Gud.

Eller som det står i en keltisk bönbok:

KÄRE FADER -
VAR EN KLAR LÅGA FRAMFÖR MIG,
VAR EN LEDSTJÄRNA OVANFÖR MIG,
VAR EN JÄMN STIG UNDER MIG,

VAR EN TRYGG HERDE BAKOM MIG:
- IDAG OCH FÖR EVIG TID.
                                             St Columba.


Nordiska smycken.

Ett spännande möte var tjejerna med nordiska smycken IVALDES.

Som knalle är det inte så lätt att själv hinna gå runt och titta. Men mot slutet fick jag ett härligt möte där denna Sara berättade om sin hobby;
- Att göra smycken av töjbara små järnringar.

Vilka fina ringsmycken! Länkar och kedjor vackert formade, med tåladmod och inspiration.
Mest imponerande var förstås brynjan, flera kilo tung...

Vilket arbete!

Och hela Sara var en medeltida uppenbarelse i sin ylledräkt, "ringbälte" och röda hår!
Gå in och stötta henne på hemsidan:
www.ivaldes.se

När jag frågade hur gammal hon var, fick vi rätta till åldern:
- 520 år...
Hon såg verkligen ut att komma från forntiden! Väl bevarad, dock...; )

Så möttes vikingatid, asatro och keltisk andlighet på Holmsjö marknad, till en doft av sockervadd och stekt sill.

Silla-burgare...

Och vi anar spår på våra kyrkogårdar, med influenser från andra kulturer.

I förrgår såg jag denna mäktiga gravsten med det keltiska solkorset:


Från död till liv.

Jag önskar att fler ville och vågade ta vara på det som växer runt omkring oss.

Eller de som har trädgårdar med fruktträd som de inte orkar bry sig om - kan man inte ordna en "ring-tjänst" så att andra kan få komma och plocka och njuta?
Många av våra invandrare här i bostadsområdet intill längtar efter detta.

Kvällens aftonbön ber jag i tacksamhet med tacksägelsedagens profettext från Jeremia kap 31:3-6, till dig, kära läsare:

MED EVIG KÄRLEK ÄLSKAR JAG DIG,
DÄRFÖR HAR JAG SÅ LÄNGE VISAT DIG GODHET.

ÄN EN GÅNG SKALL JAG LÅTA DIG BLOMMA,
JA, DU SKALL BLOMSTRA IGEN, DU JUNGFRU ISRAEL.

ÄN EN GÅNG SKALL DU SMYCKAD MED BJÄLLROR TRÄDA UT I GLÄDJEDANSEN.

ÄN EN GÅNG SKALL DU PLANTERA VINGÅRDAR
PÅ SAMARIENS HÖJDER,
OCH DE SOM PLANTERAR SKALL SJÄLVA SKÖRDA FRUKTEN...

I löv you.

Tack för idag och godnatt.

Helene F Sturefelt,
- som bara orkar stå på marknader en gång om året - och då gärna med fingrarna i syltburken!


Vi ses.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar