Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 4 oktober 2013

FRANSISKUS o KANELBULLEN


Helige Fransiskus, glasfönster i Taizé.

Jag har namnsdag idag.
Det är den 4 oktober och den riktiga, gamla hederliga helgonalmanackan uppmärksammar FRANSISKUS denna dag, nej inte den nye påven med siffran I (ett) efter, utan Fransiskus som andades på 1100-talet i italienska Assisi.

Han levde ett rikemansliv men mötte Gud och blev omvänd.
Som ett resultat av Guds ingripande i hans liv, sålde han allt han ägde och blev Guds lille fattige Frans.
Det är en fantastisk historia att läsa!

Jag är mycket stolt över att också få heta Frans.
Fast med tillägget -sson, efter min makes farfar. Han vilar med sin hulda maka Hildur i Östergötland:

Franssons familjegrav, Ekebyborna.

Fransiskus skrev en bön som är mycket uppskattad, ja, jag använder den gärna vid begravningar.
Läs och bed med mig!

REDSKAP FÖR GUDS FRID.

O HERRE, GÖR MIG TILL ETT REDSKAP FÖR DIN FRID.

DÄR HAT FINNS, LÅT MIG FÅ FÖRA DIT KÄRLEK.
DÄR ONDSKA FINNS, LÅT MIG FÅ KOMMA MED FÖRLÅTELSE.

DÄR OENIGHET FINNS, LÅT MIG FÅ KOMMA MED ENIGHET.
DÄR TVIVEL FINNS, LÅT MIG FÅR KOMMA MED TRO.

DÄR OSANNING FINNS, LÅT MIG FÅ KOMMA MED SANNING.
DÄR FÖRTVIVLAN FINNS, LÅT MI FÅ KOMMA MED HOPP.

DÄR SORG FINNS, LÅT MIG FÅ KOMMA MED GLÄDJE.
DÄR MÖRKER FINNS, LÅT MIG FÅ KOMMA MED LJUS.

Ljus mellan bokbladen.

O GUDOMIGE MÄSTARE, LÅT MIG STRÄVA INTE SÅ MYCKET EFTER ATT BLI TRÖSTAD, SOM ATT TRÖSTA,

INTE SÅ MYCKET EFTER ATT BLI FÖRSTÅDD, SOM ATT FÖRSTÅ,
INTE SÅ MYCKET EFTER ATT BLI ÄLSKAD, SOM ATT ÄLSKA.

TY DET ÄR GENOM ATT GE SOM MAN FÅR,
GENOM ATT FÖRLÅTA SOM MAN BLIR FÖRLÅTEN,
OCH GENOM ATT DÖ SOM MAN UPPSTÅR TILL DET EVIGA LIVET.

Denna bön finns i nya psalmboken, sid 1652, under Morgonböner, nr 18.

Sista vilan.

På tal om begravningar.
Jag ber ofta de anhöriga att få låna något av den avlidnas saker, t ex en Bibel eller psalmbok.

En gång hände det märkliga att den döda liksom talade till oss genom en psalm.

Varsamt öppnade jag hennes slitna andaktsbok och på nr 553 låg en lapp med en påminnelse om att inte glömma ta sin natt-tablett Valeriana...
När kroppen fått sitt, måste själen få sin näring och mot mot existentiell smärta.

Jag ska nu citera den här gamla psalmen och då får du tänka dig in i just en sådan situation.
Anhöriga sitter i kärlekssorg, men tomhet och saknad.
Framför sig kan de liksom se sin farmor bedja, med gamla, rika ord; fem verser:

Fysisk död, men inte andlig!

1. O JESU KRIST, SANN GUD OCH MAN, SOM DÖDENS VÄLDE ÖVERVANN
OCH FRÄLSTE OSS FRÅN SYNDENS NÖD.

NÄR DU LED KORSETS BITTRA DÖD, ACK I MIN SISTA STUND MIG STÄRK
OCH PÅ MITT HJÄRTAS SUCKAR MÄRK.


2. NÄR JAG BLIR FÖRD I MÖRKRETS DAL, OCH STADD I DÖDENS KAMP OCH KVAL
ACK, NÄR EJ TUNGAN TALAR MER, EJ ÖRAT HÖR, EJ ÖGAT SER

OCH PULSEN SAKTA TYNAR AV
MED MIG, O JESU, MISSKUND HAV.

Levande träd vid kyrkogården.

3. NÄR MITT FÖRNUFT EJ MER FÖRSTÅR, OCH MÄNSKOHJÄLP EJ MER FÖRSLÅR
SÅ KOM, O HERRE JESU BLID, OCH HJÄLP MIG I MIN SISTA TID.

FÖRKORTA, LINDRA MINA KVAL
OCH LYS MIG DU I MÖRKRETS DAL.

Sänder här en tacksam tanke till alla sjukhuspräster, som kan lindra mer nöd än vad piller kan...

4. ALL FRUKTAN DU IFRÅN MIG DRIV, OCH MED DIN ANDE HOS MIG BLIV.
GÖR SJÄLEN FRI FRÅN JORDENS BAND, OCH MOTTAG HENNE I DIN HAND.

OCH KROPPEN LÅT I OSTÖRD RO
SIG VILA FÅ I GRAVENS BO.

Slut fred med sorgen.

5. EN GLAD UPPSTÅNDELSE MIG GIV, OCH MITT FÖRSVAR I DOMEN BLIV.
PÅ MINA SYNDER ICKE TÄNK, MEN FÖR DIN DÖD MIG LIVET SKÄNK.

SOM DU MIN LOVAT I DITT ORD
SÅ BLIR JAG FRÄLST OCH SALIGGJORD.

Vi kan många gånger vara rädda för Guds ord, vi som bara är vana vid reklam och underhållning.
Men jag älskar dessa gamla texter!

De talar om salighet, inte bara om lycka... Dessa texter ger livsmod att orka dö... i frid...

Lär mig du skog att vissna glad...

Guds lille Frans var inte heller rädd för Guds ord.
Det var evangeliet som befriade honom från hans inkrökta egoism.
Räddad från tung materialism till enkelhet.

Varför vi ska fira "Kanelbullens dag" idag vet jag inte.
Men en sak vet jag; vi svenskar är väldigt mat-religiösa!

Koppla ihop särskild mat till särskilda högtider, så har du ett vinnande koncept.

* Skinka - jul.
* Fastan - fastlagsbullen / semlan.
Fast det har ju giriga bagare + kunder förstört och gjort tillgängligt året om...

* Den helige Fransiskus - som alltså får trängas med en kanelbulle den 4 oktober. Vad skulle han säga om det, han som avstod det mesta?

Och nu har jag ett utmärkt exempel hur vi ska lyfta påsken:
* Bullens Korv-dag, förstås!!
Vilken uppståndelse det kommer att bli...

Nåväl, den kristna mänskosynen säger:
- mätta magen först, och själen därefter, ty ingen orkar lyssna med en knorrande mage.

Därför är kristen mission ofta inriktad just på att ge mat, och sedan Biblar. Är du med? : )

Här växer bokträd som blir papper
som blir böcker...

Nu avrundar jag detta fransiskanska inlägg med att tipsa om att det finns moderna fransiskaner som pilgrimsvandrar runt om i Europa, även i Sverige.

Och så tackar jag den öländska konstnärinnan Karin Härnström, som gav mig tillåtelse att bildsätta mina tankar med hennes underbara tavlor - det är en konst att måla skog med skuggor och dagrar!

Hm, tyckte det prasslade till där inne i skogen... Det är nog den helige lille Frans som smyger omkring för att kunna räcka ut sina händer med mat, till fåglarna.

Imitatio Christi.

Heligt skogsprassel.

Frid och allt gott.
Fru Frans.

- alias Helene Fransson Sturefelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar