Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 17 juli 2013

THE POODLES och en PSALM


Krulligt träd.

Koltrasten sjunger uppe i trädet och bergsknallarna ger sången akustik, som vore det en kyrka.
Själv är jag en mes.
Ty jag gillar inte att göra som andra.

Och jag kraxar som en kråka. Ialla fall före kl 10 på morgonen.

Jag går min egen väg.
Idag sjunger jag psalmer och lyssnar på The Poodles. Högt. Väldigt mycket högt.
Krukväxterna tål det för de vet att detta är positiv musik för mig.
Än har de inte vissnat... och jag skruvar ned när koltrasten börjar igen.

Christian, Pontus, Jakob och Henrik. Puss!

Vad har psalmer och the Poodles gemensamt?
Jo, båda har de varit med på Melodifestivalen!

Tommy Körberg sjöng Py Bäckmans "Stad i Ljus". Nu är den med i nya psalmboken!
Och pudelrockarna bidrog med - kommer du ihåg? Minns inte årtalet, inte låttiteln heller... - och var därmed inte riktiga hårdrockare...

Lustigt.
Melodifestivalen höjde en visa till psalm, men sänkte hårdrockare till bara krulliga hårlockare...

My way.

Som sagt, jag går min egen väg och nu tänker jag kombinera en av the Poodels låtar på nya CD "Tour de Force" (åh så bra! Helt i min klass!!) med en lågmäld och mycket fin psalm, nr 166, som vi sjöng i kyrkan i söndagskväll.

Går det att använda sin smärta till något bra?
Och går det att ana Guds närhet i damm och tvivel?
Jag lever i ljusstrålen från Kristi Förklaringsdag, trots mina egna snubblande steg och sviktande kraft.

"Tour de Force" 2013.

Först några rader ur ONLY JUST BEGIN:

LET YOUR BROKEN HEART BE THE BEGINNING OF A SONG.
USE THE PAIN AND THEN FORGET IT.

HONOUR THE LOSS WITH ALL YOUR WILL AND CARRY ON.
LEARN FROM THE PAST BUT DON´T REGRET IT.

Psalm 166 :

SORLET HAR DÖTT FRÅN VÄG OCH DAMMIGT VIMMEL,
OVANFÖR ORON OCH NÄRMARE DIN HIMMEL,
I RYMDER KLARA ÄR OSS GOTT ATT VARA
MED DIG ALLENA.

Lär av det förflutna, men ångra ingenting.

Lär mig du skog...

LOOK AROUND!
SO MANY WAYS YOU CAN BE FREE.
STAND ON YOUR GROUND.
HUMAN CONNECTION IS THE KEY.

DU SOM DIG DOLDE, KLÄDD I STOFT OCH PINA,
SE, SÅSOM LJUSET DINA KLÄDER SKINA,
OMKRING DIN PANNA SOLENS ELDAR STANNA,
SÅSOM EN KRONA.

Konsten att klä av sig sin pina och förvandla den till en sång...

Jesus, du strålar av det oskapade ljuset!
Jag står här, rotad i mina erfarenheter som jag inte ångrar, bara lite, och jag undrar:
- kan du låsa upp mitt missmod med din nyckel?

Human connection.

JUST BELIEVE AND MAKE A DIFFERENCE HERE AND NOW.
´CAUSE IT'S THE ONLY THING YOU CAN RELY UPON.

WHAT RETURNS IN LIFE DEPENDS ON WHAT YOU'RE SENDING
A CHANGE IS YET TO COME -IT´S ONLY BEGUN.

OH ATT EN GÅNG FÅ SKÅDA DET VI TRODDE,
GLANS SOM I STOFT OCH RINGHET BLAND OSS BODDE,
MAKT ÖVER VÅGOR, ALTARET I LÅGOR,
HIMMELEN ÖPPEN.

Att göra skillnad här och nu - hur vet man det?
Det enda jag vet just nu är att skillnaden mellan ideal och verklighet är för stor...

Men tron på Gud är för stor för denna världen... ja, att vara kristen är att leva i två världar som ibland vill slita en i stycken!

Det som kommer tillbaka till en, är det man sänt ut, som the Poodles sjunger om.
Ja, det är lagen om orsak och verkan som gäller i hela universum - alltifrån vad man äter till frukost till hur man tilltalar sin granne... Allt kommer i retur.

Orsak och verkan.

DON´T WORRY TOO MUCH ABOUT THE SHADOWS OF THE PAST
AND PROPHESCIS WITHOUT A MEANING.

HYDDOR VI VILLE HÄR ÅT HIMLEN BYGGA,
FASTHÅLLA SYNEN, ÄGANDE OCH TRYGGA.
ETT NÖDVÄNDIGT NU OCH FÖR BESTÄNDIGT:
JESUS ALLENA.

Käre Gud, låt mig slippa skuggorna från det förflutna!
Och alla felaktiga förutsägelser, grundlösa och gudlösa.

Petrus, Jakob och Johannes ville bevara uppenbarelsen på Förklaringsberget genom att bygga hyddor.
En för Mose, en för Elia och en för Jesus.
En hydda för gårdagen, en för nuet och en för framtiden... eller?

Men andliga uppenbarelser och mänsklig kärlek går inte att stänga in i hus eller villor!
Möjligen i små tält, som man flyttar runt lite...

Nja...

Jag vet inte om dessa snygga, genommusikaliska pudelrockare är kristna.
Men jag ser att korset hänger rätt runt halsen... och jag vet att trummisen var ihop med Carola...
åh, om man ändå vore Carola... Nej!

Jag menar, tack till Jakob Samuel, Pontus Egberg, Henrik Bergqvist och Christian Lundqvist - ni gav mig god själavård ikväll!

Jag anar Kristus i era låtar.

ÄRA SKE FADERN SOM SER I DJUPET NEDER,
SONEN SOM MED OSS I TÅREDALEN BEDER,
ANDEN SOM BÅDAR DAG DÅ ÖGAT SKÅAR
HIMLEN FÖR EVIGT.

Krulliga hälsningar från Helene F Sturefelt,
- som aldrig permanentat håret och som vill fortsätta sjunga hårdrockspsalmer, ända in i himmelen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar