Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 15 juli 2016

TUNGAN ÄR EN ELD


Frankrike gråter igen. Peit de Boer, Nice.


Hur många gånger kan ett land hamna i landssorg inom ett år?
Nu har det hänt igen. Tredje gången gillt i Frankrike...

Jag skriver i skuggan av terrordådet nr 3 på fransk mark, och har ingenting att säga.

Igår, 14 juli på Frankrikes nationaldag, körde en galning ut på strandpromenaden i Nice och mejade ned och dödade över 80 människor...

Varför??

Vi måste alla leva med flera perspektiv samtidigt - det lilla runt köksbordet med ostmacka och kaffe, och det stora med världspolitiska omskakande händelser.

Det enda jag kan säga, medan vi väntar på svar om strandattentatet, är att tungan är en eld och mot ondskan hjälper inte hämnden.

Medan jag försöker tygla min vanmakt, ilska och vrede får jag låna kloka ord från andra, mindre upprörda.

Lastbilen kommer.


             SKRIVAREN

MIN HAND ÄR TRÖTT AV ATT SKRIVA
   MIN VASSA FJÄDERPENNA ÄR INTE STADIG;

DESS TUNNA SPETS SPOTTAR UT SIN MÖRKBLÅ STRÖM
    ORDEN SOM FORMAS PÅ SIDAN
        ÄR TAGGIGA OCH OSÄKRA.

Det är från den keltiskt kristna traditionen.

Vardagslivet för en munk på denna tiden varierade mellan fysiskt arbete, studier, tjänst bland sjuka och fattiga, bön och gudstjänst med kontemplation i stillhet.

Den store missionspionjären S:t Columbanus vandrade över hela Europa, där han upprättade en rad kloster för att sedan dra sig tillbaka till ensamheten och meditationen inför Guds ansikte i en grotta.

Lugn och ro.


HERRE, LÅT DET VARA DIN VISDOM
    OCH INTE MIN DUMHET
        SOM PASSERAR GENOM MIN ARM OCH HAND.

MÅ DINA ORD TA FORM PÅ SIDAN.

FÖR NÄR JAG ÄR RIKTIGT TROGEN MOT DIN DIKTAMEN
   ÄR MIN HAND FAST OCH STARK.

Han skriver vad jag känner. Och jag darrar på manschetten just nu.

I Nice blev den underbara strandpromenaden en livsfarlig plats att vistas på.
På ett ögonblick förvandlades nationaldagsfyrverkerierna till skrik av ångest när lastbilen kom farande med sitt dödliga uppsåt.

Dagens nyheter.


Jag har också varit på stranden idag.
På Hanö.

Bland stenar och inlands-is-bumlingar.

Där finns inte en bil, inte ett motordrivet fordom över huvud taget. Bara dragkärror och cyklar.
Hanö skulle kunna vara en lossdriven och ivägfluten ö från Storbritannien... Dess natur liknar "de keltiska hedarna" med sin torra kärvhet.

På denna mytomspunna ö - med sina drakklippor och vindhällar - har jag pendlat mellan skönhet och odjurstankar.

Ser Listerlandet från Hanö.


En lokal poet och skriftställare; Ove Johnsson i Sölvesborg, har skrivit cirka 2000 dikter, med sköna ord kring Listerlandet och Hanö.
Men det går inte att fånga näktergalarnas sång:

"JAG VILL EFTERLIKNA NÄKTERGALSSÅNGEN
    MEN SPRÖD ÄR PENNAN
       OCH JAG BLIR BLOTT I MITT EGET FÅNGEN."
 Ove Johnsson.

Spröd är pennan och skör är den känsla av godhet, som åter igen fått sig en törn av ondskan.

Frankrikes president.


En av lärjungarna, aposteln JAKOB, skriver i sitt brev i Nya Testamentet om att tungan är en eld:

MEN TUNGAN KAN INGEN MÄNNISKA BETVINGA
OREGERLIG OCH OND SOM DEN ÄR
FULL AV DÖDLIGT GIFT.

MED DEN TACKAR OCH LOVAR VI VÅR HERRE OCH FADER
MED DEN FÖRBANNAR VI MÄNNISKORNA
SOM ÄR SKAPADE TILL GUDS AVBILDER.

FRÅN SAMMA MUN KOMMER LOVSÅNG OCH FÖRBANNELSE.
SÅ FÅR DET INTE VARA, MINA BRÖDER.

INTE KAN SAMMA KÄLLSPRÅNG GE BÅDE SÖTT OCH BITTERT VATTTEN?
OCH INTE KAN ETT FIKONTRÄD BÄRA OLIVER
    ELLER EN VINSTOCK FIKON
        ELLER EN SALTKÄLLA GE SÖTVATTEN?

Vattenpuss. Söt eller salt?


Attentat och terrordåd plockar fram de värsta sidorna hos oss. Vi blir rädda. Arga.
Måste få skydda oss. Vill hämnas.

Rädda - ja. Arga - ja. Skydda oss - ja!
Men inte hämnas... Inte låta tungan ta fyr och bli en eldspruta. Inte låta pennan skena.
Och inte låta fingrarna flyga över tangenterna så bokstäverna blir svarta.

På Instagram fladdrade det förbi en bild på en ung flicka med ett plakat, med texten:

     WHEN THE POWER OF LOVE
            OVERCOMES
     THE LOVE OF POWER
            THE WORLD
     WILL KNOW PEACE.

När kärlekens makt övervinner kärleken till makt, skall världen känna fred.

Stenarna ropar efter fred.


Rapport rapporterar att gärningsmannen i Nice troligen var "en ensamvarg", känd av polisen för våldsbrott och vapeninnehav.

Alltså en potentiellt livsfarlig person.

Denne Muhammed hade uppehållstillstånd i Frankrike men kom från Tunisien.
Om ett land inte kan skydda sina invånare - vem eller vad är det då fel på?!

Tandlösa lagar måste få tänder!

Och i munnen brinner det en eld som vill spruta drakflammor över djävulskapet.

Jag är mycket långt bort från den fridsamme munken i forntidens Keltland.

Dödsbilen stoppad.


S:t Columbanus mötte stora skaror av människor. Men han drog sig alltid tillbaka, som sagt, för reflektion och eftertanke.
Hinner dagens politiker göra det? Och i så fall utan navelskåderi? - - -

LÅT MIG ALDRIG SKRIVA ORD
   SOM ÄR HÅRDA ELLER VÄRLDSIGA;

LÅT DINA OVÄRDERLIGA JUVELER
    LYSA ÖVER DESSA SIDOR.

Du läser just nu ord som är mer än tusen år gamla... Vad skall morgondagens löpsedlar berätta?

Och här kommer fortsättningen från aposteln Jakob, ytterligare tusen år tillbaka:

OM NÅGON AV ER ÄR VIS OCH ERFAREN
SKALL HAN MED SIN GODA VANDEL GE PROV PÅ DEN MILDHET SOM HÖR VISHETEN TILL.

MEN HAR NI BITTER AVUND OCH SJÄLVHÄVDELSE I ERA HJÄRTAN
SKALL  NI INTE SKRYTA OCH TALA OSANNING.

SÅDAN VISHET KOMMER INTE IFRÅN OVAN,
UTAN ÄR JORDISK, OANDLIG OCH DEMONISK.


Gud, ge oss vishet!


DÄR DET FINNS AVUND OCH SJÄLVHÄVDELSE
DÄR FINNS OCKSÅ OORDNING OCH ALLSKÖNS USELHET.

VISHETEN FRÅN OVAN DÄREMOT ÄR REN
MEN DESSUTOM FRIDSAM, FÖRSYNT OCH FOGLIG,
RIK PÅ BARMHÄRTIGHET OCH GODA GÄRNINGAR,
OMUTLIG OCH UPPRIKTIG.

RÄTTFÄRDIGHETEN UTSÅS I FRID
OCH BÄR FRUKT FÖR DEM SOM HÅLLER FRID.
Jakobs brev kapitel 2. Läs hela själv.


Lys! Led oss med ditt ljus.


Vi kan inte förutse ondskan, men vi kan förbereda våra egna reaktioner.
Det är lätt att hamna i flykt, cynism och likgiltighet för det finns gränser för hur mycket elände vi orkar ta in.

Så, för att hjälpa mig själv - och kanske också dig - att inte tappa medkänsla och förmåga till konkreta gränssättningar, delar jag ännu en keltisk bön med smak från högtidligheterna på Hanö där fyrens 110 årsdag uppmärksammades.

SOM EN LYKTA SPRIDER SITT LJUS
    I ETT MÖRKT HUS

SÅ GENOMLYSER SANNINGEN TRON
    I EN MÄNNISKAS HJÄRTA.

FYRA FORMER AV MÖRKER
    DRIVER SANNINGEN UT NÄR DEN VÄXER DÄR:

- HEDENDOMENS MÖRKER
- OKUNNIGHETENS MÖRKER
- TVIVLETS MÖRKER
- SYNDENS MÖRKER

SÅ ATT INGEN AV DEM KAN FINNA UTRYMME DÄR IGEN.

Solen i moln.


Tunga, eldsflammande hälsningar,

Helene F Sturefelt,

- med en spröd penna och stukat stift.
- och som hellre hade varit på Hasslöfestivalen och sett mina ungdomsidoler Sweet, Slade och Smokie istället för att sitta här och vanmäktas vid tangenterna.
- Böner, böner för en värld som gråter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar