Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 22 juli 2016

ANDLIG KLARSYN på svenska

Bygg på berget.


Hjälper det en människa med moraliska reformer?
Så här i sommarens semestertider finns det tid för eftertanke. Förbättringar. Kanske.
Om man inte planerar sönder hela sin lediga tid...

Ni är många som har läst mitt inlägg om "svenska värderingar" utifrån ett arabiskt perspektiv.
Jag ska snart fylla på med två punkter till.

Detta inlägg har rubriken Andlig klarsyn. Vem är väl jag att kunna skriva om detta?
Vi är vårt eget rå-materiel som ständigt behöver slipas.

Jag bildsätter med några suddiga regnfoton från HANÖ.

Bönsäcken.


Att bli "människa" är inget som sker automatiskt genom den kroppsliga födseln. Det är ett hårt och medvetet arbete, genom fostran och egen medvetenhet.

Till min inspiration har jag framför mig Wilfrid Stinissens bok "Idag är Guds dag".

Andlig klarsyn är att genomskåda sig själv och sina motiv.

- Men att försöka ta bort all förmåga att känna bördan av sin sanna skuld, är att göra människan en björntjänst, skriver Stinissen och fortsätter:

- Det är ett tecken på hennes sanna mänskovärde; att hon får ta konsekvenserna av sitt eget handlande. (sid 234).
Hållbarhets-konsekvens?


Moraliska reformer - det är väl bra!?
Att helt enkelt försöka skärpa sig och ta sig i kragen.
Nej, det är som att gå till vårdcentralen och få smärtstillande piller utan att de hittat orsaken till det onda.

Det hjälper inte. Problemet kvarstår.

- Upplyft edra kragar...
- Dragen eder i skärpet...
- Var så god och svälj.

I våra försök till integration blir det många kulturkrockar. En del är nyttiga, för det hjälper oss att få syn på oss själva. Det är lätt att bli hemmablind.

Kulturblind. Moralblind. Oklar och oandlig.

Båten till Hanö.


Nu kommer ännu en punkt i "svenska värderingar" (från 18 juli) såsom mina muslimska vänner har berättat för mig:

8. TRAFIKEN - Ni håller hastigheten och följer trafikreglerna; det är mycket svenskt!

Vi är vana vid att köra så fort vi vill. Bara om polisen är nära saktar vi ned. Och om de ändå tar oss, betalar vi. Men det går inte här... Konstigt.
Här måste alla gå i trafikskola. Det är dyrt. I Syrien kan man köpa sitt körkort, om man har kontakter.

Jaha. Det förklarar ju en hel del trafikbeteenden...

- Har du aldrig kört för fort Helene?
Jodå....

Moraliska reformer? Knappast. Något helt annat måste till. Andlig klarsyn att hitta roten till det onda.

Kör inte för fort!


Jesus talar om huset som byggdes på det stadiga berget.

DEN SOM HÖR DESSA MINA ORD - OCH HANDLAR EFTER DEM - ÄR SOM EN KLOK MAN SOM BYGGDE SITT HUS PÅ BERGGRUND.

REGNET ÖSTE NED, FLODEN KOM, VINDARNA BLÅSTE OCH KASTADE SIG MOT HUSET, MEN DET RASADE INTE EFTERSOM DET VAR BYGGT PÅ BERGGRUND. Matteus kap 7:22-29.

Att veta men inte göra.
Skenhelig ögontjänare. Lat hycklare. Går det så går det...

Tills man drabbas. Av eld!

Berget står emot floden.

Wilfrid Stinissen skriver:

- Varje människa har en medfödd längtan efter en inre eld.
Så länge denna eld inte brinner, är livet tomt och glädjelöst. Livlöshetens ro behöver bytas till en inre eld, även som den skapar oro.

Denna eld är den Helige Ande. Guds presens. Själva livsgnistan som får kroppens vandrande kött av muskler och nerver att bli levande - inifrån.

- När Andens eld börjar brinna i oss, drivs denna gamla människans alla dåliga vanor succesivt ut.
Därför åstadkommer elden konflikt.

Karmerlitermunken Stinissen fortsätter:
- Det är inte meningen att vi själva ska skapa konflikt, men det kommer, som en följd av Andens eld i oss. Och det är ett hälsotecken!

Hur då?

- Fortsätt inte leva i den döda ro som kanske hittills präglat ditt liv. Låt dig omskakas av Anden.
Den frid som Jesus lovat förutsätter en total omorganisering av ditt liv.

Omorganisering... Inte moraliska reformer.

- Var inte rädd att avstå gamla vanor, även om du kommer att känna dig otrygg och osäker i början. Var inte rädd för sanningen, även om den är obekväm.

Och sanningen, detta höga pretentiösa ord, nöjer sig inte med smärtdämpande piller.
Den andliga klarsyn Jesus vill ge, handlar om att våga se sin skam, skuld, bristfullhet och dödlighet... och erkänna att detta är människans villkor.


Omorganisering.


Andens heliga eld bränner till.
Renar hjärtat från detta andliga och mentala smuts. Inte ytlig fernissa och nylackerade naglar.

I bönekammaren bakom stängda dörrar blir jag helt avklädd... Avslöjad av den Gud som ser mitt verkliga jag.

Skammen botas genom en kärlek, som fullständigt överflödar från Gud!
Skulden får vi erkänna och den dränks sedan i förlåtelsens hav.
Bristfullheten får vi leva med, men med fokus på Jesus som är fullkomligheten själv.
Och dödligheten... ja...

... Helig Ande i mig har tänt uppståndelses hopp, med löftet att "leva med mig när jag dör"... (Psalm 766).


Karnas lilla pest-grav.


Vi var ute och promenerade vid asylboendet när passerade två ursnygga muslimska tjejer, täckta med huvudsjalar.
Mina muslimska vänner råkade höra några meningar och översatte:

- De talar om att försöka träffa två unga män, i smyg.
- Varför i smyg? Vi lever i ett fritt land! Ni också.
- Nej, våra lagar säger att det är förbjudet. Vi måste göra allt i smyg. Islam driver fram två olika beteenden, en fin framsida och en helt annan baksida. Vi har "two faces", annars klarar vi oss inte.

- Det påminner hur det var i Sverige för hundra år sedan, sa jag, och hur påpassade unga människor har varit i kristna sammanhang.
- Du måste förstå Helene att islam är ett beteende. Det tvingar fram ett lögnaktigt liv. Vi kan inte bara ändra oss. Vi har en hederskultur. Det har inte ni.

Napoleons krigskultur.


Här kommer nästa punkt i "svenska värderingar":

9. FRIHET ATT UMGÅS - Män och kvinnor kan vara vänner. Vi kan umgås och ha trevligt tillsammans. Vi får välja själva vår äktenskapspartner. Det är mycket svenskt.

Sett med arabiska, muslimska manliga ögon är detta verkligen mycket annorlunda!
Men det har inte alltid varit så i vårt blågula land...

Vår frihet är dyrköpt.

Låt mig få skjuta in ett gott exempel från ett annat asylboende, i Blekinges norra skogar i Fur.
Där har platschefen, Jesper Dagsberg, och Kholoud från Libanon startat ett projekt att låta kvinnorna få egen tid, utan män och barn.

- Allt är så trist, vi har inget att göra. Männen får träffas för att fiska, simma och spela fotboll. Vi bara sitter här.
- Och många av oss får inte gå ut för våra män.

De är starkt kontrollerade. Men hos många finns nu en nyväckt vilja att att leva på ett annat sätt.
Det är dessa strömningar som de svenska volontärerna tar tag i, skriver Sydöstran.

Bra! Heja! Fortsätt. Det här kan bli riktigt bra.

Rullande rullstenar.


Andlig klarsyn är att med Guds Andes hjälp genomskåda de "falska profeterna" - de som lägger på bördor på redan tyngda axlar.
Det är de som anklagar, eller de som friar falskt med motiveringen att "allt går bra".

INTE ALLA SOM SÄGER "HERRE, HERRE" TILL MIG SKALL KOMMA IN I HIMMELRIKET,
UTAN BARA DE SOM GÖR MIN HIMMELSKE FADERS VILJA. Matt 7:21

Gör mer. Prata mindre.

Vilken integration det kan bli när vi lär oss av varandra. Vilka perspektiv!
Men vi ger inte bort vår frihet.

Frihetskrigare på Engelska kyrkogården.

Stinissen skriver:

- Så snart människan överger Guds ord som norm för sitt liv, avtar också hennes självrespekt.
Det blir särskilt tydligt i vår sekulariserade värld. Vem tror längre på människans frihet och hennes förmåga att ta ansvar?

Guds ord:

* inte lägga extra bördor på någon, men förlåta den skuld som är uppenbar.
* inte låta allt passera, utan låta var och en vara ansvarig för sitt liv.
* inte driva fram en lögnaktig livsstil, utan tvärtom avslöja lögnen.

När Andens eld drabbade mig var syftet detta:

- Upprättelse! Räta upp det krokiga. Befria från förtrycket.

Jesus bjuder in sina åhörare till ett sätt att leva som är så nytt och annorlunda att det kräver en inre förändring, ja en genomgripande förvandling av personligheten.

Inte för att bli någon annan. Utan för att bli sig själv. Äntligen.

Jesus går före...


Att lyssna till Guds ord, men inte handla efter dem, är som att strunta i vilken grund man har för sitt livs husbygge.
Att vara ögontjänare, köra för fort, muta sig fram, kritisera andra men inte sig själv o s v, det är att bygga i lös sand.

DEN SOM HÖR DESSA ORD, MEN INTE HANDLAR EFTER DEM,
ÄR SOM EN DÅRE SOM BYGGDE SITT HUS PÅ SAND.

REGNET ÖSTE NED, FLODEN KOM, VINDARNA BLÅSTE OCH STÖRTADE  SIG MOT HANS HUS,
OCH DET RASADE OCH RASET BLEV STORT.


På väg att rasa.


Jag sörjer över att kristendomen har blivit lika med moralism för många.
Man känner inte Jesus Kristus men har blivit fostrade att "uppföra sig och göra rätt för sig".
Det är väl gott och väl, men det är ju också bara ett beteende.

Jag har sett människor gå till gudstjänst men inte tagit till sig orden. Kyrkogången har bara varit ett beteende som "hörde till".

Blir inte det ett slags andlig blindhet då? Man utbildar sig själv i andlig dövhet när gudstjänsten inte intresserar.
Då är det bättre att stanna hemma.

Hanös fina missionshus.


Många av de muslimer jag möter menar sig ha en mycket tydlig andlig klarsyn.
Europa och Sverige är dekadent och moraliskt förfallet.
De är här för att upprätta det sanna sättet att leva - efter sharia-lagarna.

- But not all of us, Helene, the open-minded persons really want to leave the old way of living.
It's the closed-minded that want to take over all of your country, becease Allah give it to them.

Frågan är nu vem som är blind och vem som är seende...

To be continued.

Jag avslutar med slavskepparens ord, han som blev frälst någon gång på det amerikanska 1831-talet:

OÄNDLIG NÅD MIG HERREN GAV
   OCH ÄN IDAG MIG GER
      JAG KOMMIT HEM, JAG VILSEN VAR
         VAR BLIND, MEN NU JAG SER. Sv Psalm 231.

Förblindad av vinden.


Bländande blinda klarhetshälsningar från

Helene Sture Eldfelt,

- som nu ska lyssna på radions P1 där Sara Mohammad ska berätta som sin flykt från hedersrelaterat våld bland kurderna - hennes klarsyn!

- jag, som är ett "motsägelsens tecken", en annorlunda människa och en främling här på jorden,
- och som kör lite för fort ibland... på cykel!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar