Harald Hårfagre.
Musikalen "Hair". Pudelrockare. Alla långhåriga - förena eder!
- Baby, let your hair hang down!
Simson och Delia och hans sju flätor.. samt kvinnan som torkade Jesu fötter med sitt långa utsläppta hår.
Jag låter inläggen gå i varandra och fortsätter resonemanget från föregående artikel, om Bibelns syn på kvinnans klädsel.
Nu handlar det om själva håret.
Däri vilar en stor makt...
Och alla som sett trötta ungdomar med mössan på, vet att de förmodligen har en dålig hår-dag.
- Bad hair-day, you know...
I många kulturer betraktas långt hår som en skönhet och styrka.
Vår fornnordiske Harald Hårfagres namn avslöjar det, liksom Gamla Testamentets Simson.
Långt hår var en prydnad både för män och kvinnor.
För en israelit var det vanärande att raka av hår eller skägg (Jesaja 7:20).
Jag läser i Illustrerat Bibellexikon:
- I egenskap av Herrens egendomsfolk fick israeliterna ej heller göra sig skalliga p g a dödsfall eller sjukdom (5 Mos 14:1).
Att låta klippa sitt hår var ett vanligt tecken på sorg och bedrövelse. (Job 1:20).
Nasirer, särskilda män vars liv var vigt att tjäna Herren, skulle alltid ha långt hår.
Jag läser den spännande berättelsen om Simson i Domarboken kapitel 13:16.
Det var konflikt mellan filistéerna (dagens palestinier) och Israel.
Simson var en nasir och han ställde till förtret mot ockupationsmakten.
Han blev kär i Delia, och filistéernas hövdingar lovade henne stor belöning om hon lyckades avslöja hans styrka.
Hur de än gjorde för att binda honom, kom han ändå alltid fri.
Han ljög för henne tre gånger:
- OM DU VÄVER IN DE SJU FLÄTORNA PÅ MITT HUVUD I VARPEN PÅ DIN VÄV, DÅ...
- HUR KAN DU SÄGA ATT DU HAR MIG KÄR, DU SOM INTE ÄR UPPRIKTIG MOT MIG?
Men Simson anade hennes falskhet. Sanningen hade inget med kärlek att göra.
Till slut orkade han dock inte stå emot hennes tjat.
- OM MAN RAKAR HÅRET AV MIG, VIKER MIN STYRKA FRÅN MIG, SÅ ATT JAG BLIR SVAG OCH ÄR SOM ALLA ANDRA MÄNNISKOR... Domarboken 16:17.
Läs själv den dramatiska fortsättningen då han raserar hela stadion, där avguden Dagon blev mångas död...
Nu till nästa bibliska hårresande berättelse.
Det är denna veckas evangelietext, 2:a söndagen i Fastan, årg II.
Lukas återger en situation i farisén Simons hus. Läs gärna kap 7:36-50.
Simon var en laglärd man och borde veta hur seder och bruk skulle uttryckas.
Men han gav inte Jesus vatten till att tvätta sina fötter, inte heller någon välkomstkyss.
Dörren stod öppen och en kvinna - "som i staden var en synderska" - kom in. Hon visste att Jesus låg till bords någonstans, och sökte upp honom.
Nu hände något oerhört uppseendeväckande.
HON STÄLLDE SIG BAKOM HONOM VID HANS FÖTTER OCH GRÄT.
HON VÄTTE HANS FÖTTER MED SINA TÅRAR OCH TORKADE DEM MED SITT HÅR...
HON KYSSTE HANS FÖTTER OCH SMORDE DEM MED BALSAM.
Vi ser en överdrivet stor ohövlighet, och en lika överdrivet stor beundran.
Jesus balanserar upp båda personerna.
Att ha håret utsläppt på detta sätt var ett tydligt tecken på att hon inte var "ärbar".
Håret var lockelsen att förleda män.
Men den här gången används håret till något helt annat.
Det är den största kärleksbetygelsen att ge någon sina tårar...
- att dessutom tvätta någons dammiga fötter med tårarna...
- och så torka av dem - inte med en handduk - utan med sitt hår!
Vem är denne man som får en så enastående uppvaktning?
Han måste vara mycket speciell.
Simon rynkar på sin laglärda näsa och muttrar för sig själv:
OM DEN MANNEN VORE PROFET SKULLE HAN VETA VAD VAD DET ÄR FÖR SORTS KVINNA SOM RÖR VID HONOM, EN SYNDERSKA.
Jag tänker bittert:
- Han kanske kände igen henne? Han kanske visste vem hon var? Han kanske rent av visste hur hon luktade och smakade...?!
Men det manliga skenet ska upprätthållas. Det är alltid kvinnans fel! Lätt och enkelriktad moral.
Det föll honom aldrig in att om Jesus var en profet, då skulle han genomskåda honom...
Naturligtvis avslöjar Jesus honom och hör vad han tänker.
- SIMON, DET ÄR NÅGOT JAG MÅSTE SÄGA DIG.
- SÄG DET, MÄSTARE.
Och så berättar Jesus liknelsen om de två som stod i skuld till en penningutlånare, men fick skulden efterskänkt.
Vem tror du kommer att älska honom mest?
Den som får mest efterskänkt, förstås.
- SIMON, DU SER DEN HÄR KVINNAN.
JAG KOM IN I DITT HUS OCH DU GAV MIG INTE VATTEN TILL MINA FÖTTER,
MEN HON HAR VÄTT MINA FÖTTER MED SINA TÅRAR OCH TORKAT DEM MED SITT HÅR.
DU GAV MIG INGEN VÄLKOMSTKYSS, MEN HON HAR KYSST MINA FÖTTER HELA TIDEN SEDAN JAG KOM.
DU SMORDE INTE MITT HUVUD MED OLJA, MEN HON HAR SMORT MINA FÖTTER MED BALSAM.
DÄRFÖR SÄGER JAG DIG:
- HON HAR FÅTT FÖRLÅTELSE FÖR SINA MÅNGA SYNDER, TY HON HAR VISAT STOR KÄRLEK.
DEN SOM FÅR LITET FÖRLÅTET, VISAR LITEN KÄRLEK.
Jesus visar hur Guds kärlek fungerar.
Gud använder det vi tycker är smutsigt och orent för sitt syfte.
Samtidigt avslöjar Gud den fina fasaden och "drar ned byxan" på synden.
Kvinnan blev upprättad.
Mannen fick skämmas.
Synderskan visade ärlighet och ångerfullhet.
Lagmannen visade falskhet och oartighet. Dessutom med härskarteknikens förminskande misstänksamhet.
Detta ljuvliga hår blev dessutom redskap för "smörjelsen", som både kan antyda Jesu kungavärdighet och hans kommande begravning.
Håret användes verkligen som en kärlekens makt!
Kvinnan visade sitt hjärta genom att ge Jesus det vackraste hon hade.
Och Gud tar emot det...
Tänk efter i ditt eget liv. Vad har du att ge Jesus?
Är det något som andra föraktar?
Ett exempel:
Några vänner, som var dansbandsmusiker och blev frälsta, tänkte att inte kan vi ge Gud denna "syndiga musik"?
Det var precis vad de kunde!
Herren brukar dem på ett härligt sätt och välsignar det som de gav till honom!
Nu ska jag kritisera Paulus.
I förra inlägget talades det om "skapelseordningen" - att det är vanhedrande för mannen att ha långt hår, men hedrande för kvinnan...
Jag förstår honom inte alls, vad har han fått det ifrån när hela GT är fyllt av långhåriga män?
Att vara korthårig som kvinna på den tiden betraktades som "falskeligen frigjorda kvinnor". I Korint ansågs de vara perversa...
Kyrkofadern Chrysostomos är också upprörd, från sitt håll:
"Genom att på detta sätt söka efterlikna mannen, inte bara misslyckas kvinnan att vinna mannens värdighet, utan hon förlorar på köpet sin egen värdighet som kvinna".
Så mycket makt tillskrev man alltså håret...
Paulus, som ville styra beteendet i detalj, skriver till Timoteus:
JAG VILL ATT MANNEN PÅ VARJE ORT SKALL BE MED RENADE, LYFTA HÄNDER, UTAN VREDE OCH FÖRBEHÅLL.
LIKASÅ SKALL KVINNORNAS PRYDNAD VARA ETT ANSTÄNDIGT, BLYGSAMT OCH ÅTERHÅLLSAMT UPPTRÄDANDE,
INTE KONSTFULLA HÅRUPPSÄTTNINGAR OCH GULD ELLER PÄRLOR ELLER DYRBARA KLÄDER,
UTAN GODA GÄRNINGAR, SOM DET ANSTÅR KVINNOR SOM VILL GÄLLA FÖR ATT VARA GUDFRUKTIGA. 1 Tim kap 2:8-10.
Ja, inte heller den bedjande mannen ska stå och glänsa med sin Rolex-klocka eller Armani-kostym...
Även han ska ha anständigheten som sin prydnad, så att blickarna inte dras till hans eventuella skrytiga rikedom.
Likaså ska kvinnorna inte komma ovårdade eller i trasiga jeans...
Vi kan vrida och vända på detta många gånger, tills vi ser att det yttre inte har samma status som det inre.
Naturligtvis är godhet den vackraste prydnaden för oss alla!
Så, ta av er alla hårnålar, hårband, diadem och lösflätor!
Ställ undan alla starka hårsprayer, gelebrukar och stylingprodukter. Men behåll schampot...
Låt oss vårda själen lite mer.
Och se vad som händer.
När Guds rike tar plats, då händer överdådiga saker.
Min favorit-teolog Tom Wright skriver i sin Lukas-kommentar:
- Med början med sin starka predikan i Nasaret, då Jesus vände upp och ned på alla begrepp, visar han här i Simons hus vad som händer när Guds rike kommer till oss.
Det blir en tid av generositet, och oväntad nåd.
Samtidigt innebär Guds rike ett kraftigt motstånd, som blir föremål för Guds dom.
- De sociala konventionerna kastas överbord, skriver Wright, förlåtelsen och kärleken bildar nya normer och väcker nya förväntningar.
Människor uppträder inte så som samhället har skapat dem, utan såsom Gud ser dem.
Fariséen har inte gjort upp med det som döljer sig i hans hjärta, därför kan han inte värdesätta Guds frikostiga kärlek när den infinner sig personligen i hans hem.
Enligt Lukas är en sann tro den, som uppstår när någon ser på Jesus - och upptäcker Guds förlåtelse.
Kärleken är ett tecken och bevis för denna tro.
Slut citat.
- Så snygg du är i håret!
- Ja, jag har varit i kyrkan! Eller öh, jag menar hos frisören... Eller...
Och att det är makt i håret vet alla hårdrockare...
Jag avrundar med att låta håret bli en symbol för fred.
Anders, Elias och Nouri är tre män som alla låter håret växa, så länge det är krig i Mellanöstern.
När freden kommer, då ska de klippa sig.
- Men det lär väl dröja, suckade en av dem, och samlade ihop sitt midjelånga hår i en knut i nacken.
Käre himmelske Far,
Tack för allt vackert hår som Du skapat!
Vi gläder oss åt all skönhet som finns runt omkring oss.
Hjälp oss att fokusera på rätt saker i livet.
Låt Simsons långa hår bli en varning till dem som ockuperar Israel, att söka fred.
Låt kvinnan i Simons hus bli en uppmuntran till alla kvinnor att se sin vackra själ.
Tack Jesus Kristus att Du genomskådar oss alla.
Din förlåtelse är vår godhet.
Amen.
Korthåriga, gråklippta hälsningar från
Helene Sture Snaggfelt,
- som älskar öar, både Lesbos och Hanö!
- som är glad att alla kristna män inte har skägg...
- och som undrar ifall Jesus verkligen var så långhårig som vi tror?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar