Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 26 augusti 2015

SKRIVARKLUBBEN på SILVERFORSEN

Silverforsen, Ronneby.


Det brusade.
Men inte från Silverforsen utan från den intensiva trafiken från E22 genom Blekinge.

Skrivarklubben träffades i fredags på detta anrika café utanför Ronneby.

Det var inte lätt att höra vad som sades genom detta brus...
När har vi råd att lägga "tyst asfalt" som absorberar friktionen och oljudet?

Vi fick höra ett gott föredrag om Elin Wägner, vilken kvinnokämpe!
Sedan delade vi våra egna alster med varandra.

Däckad position.


Här kommer några "franska rondeller" om miljön.
Rimtekniken ser ut som följer:
- a b b a
- b a a b
- a b b a a

Läs, så förstår du!
Dessutom, det knepiga är att rad 1, 7 och 13 skall vara densamma...

Lila gladiolius.


ÖVERFLÖDETS SLAV

Materialismen fångar sina trälar
med glittrande, löddrande vanvård.
I TV-soffan är doku-såpan "lord"
medan mamman och pappan grälar...

... om pengar, sex och husgeråd.
Rapport visar virusdöda sälar.
Materialismen fångar sina trälar.
Tonårsdottern tänker på mord.

Andas du också med gälar?
Livet hänger skört på en tråd.
Västerlandets mänska är hård.
Överflödet dränker alla själar.
Materialismen fångar sina trälar.

I will catch you.


Kommer du ihåg den våldsamma skogsbranden i norr förra året?

Skogsmaskinskötare uppmanades förra veckan att ta av kedjor och andra gnistbildare, för att olyckan inte skulle hända igen.

Denna veckas torka orsakade en brand bland höbalarna på en åker i Ramdala.
Bonden fattade snabbt situationen och plöjde upp en brandgata, där den svarta jorden hindrade elden från att sprida sig...

Nu har regn äntligen kommit, men så här kan det också uttryckas:

Torrt.


REGNFALL

I väntan att regnet skall falla
jag sitter alldeles still.
Vill molnen snart släppa till!
Det vatten vi saknar alla.

I torkan har fågeln mist sin drill.
Vi badar i svetten, som svalla.
I väntan att regnet skall falla
jag plockar min torkade dill.

Det värmen snart ingen kan palla!
En skur, några droppar... bara spill!
Vi törstar, ja kom, lite till.
September vi sommar kan kalla
I väntan att regnet skall falla.

Inte dill. 


Minns du psalmen 304 "Lär mig du skog att vissna glad"?
Den är ofta sjungen på begravningar och ger hopp om "en bättre vår snart blommar".

Jag skrev om texten.
Nu handlar det om klimatförändringar och skogsskövlingar. Vissna glad? Svårt...


RÖD SKOG

Inte vissnar den glad, vår skog.
Den är torr och röd.
Skogen var vårt levebröd.
Klimatförändringar kom, den dog.

Torkan närde eldens glöd.
Röken kvävde, log och tog.
Inte vissnar den glad, vår skog.
Träden kvider i sin nöd.

Förfäderna slet med knog.
Vi skövlar, lyckan är snöd.
Profiten är vårt levebröd!
Bolaget tackar dig nog...
Inte vissnar den glad, vår skog.

Vissnar inte!


Även kvällspsalmen "Bred dina vida vingar" fick en ny infallsvinkel då jag såg ett reportage från Hiroshima, på 70-årsdagen den 6 augusti.

Denna miljö-rondel heter:

BRED-VINGE

Bred dina gula vingar
över solkig mänskosjäl
Du som ville allting väl
Mot Dig vi hatet svingar!

Vi krigar, bombar och stjäl
Med döden gärna tingar
Bred dina gula vingar
Över stinget i din häl.

Brutna är regnbågens ringar
Nej Gud säger nu Farväl
Trött på människans gräl.
Atombomben häftigt klingar
Bred dina gula vingar...

Gladiolius-vinge.


Vi håller kvar vid det sorgliga nu när vi är igång...

Nu nynnar jag på 285 "Det finns glädje bortom graven och en framtid full av sång".
Det är inte alltid jag är så hurtig att jag kan sjunga med i den.

För att komma till Slottsparken måste jag ofta gå mellan två kyrkogårdar.
Sopsorterings-containrarna ligger vid sidan om en av dem.
Vilken symbolik!

Jag vill ställa en rondel-fråga:


GRAV-GLÄDJE

Finns det glädje bortom graven?
Kistan sänkes i mullen.
Jag är så gråten och svullen
av sorgen och alla kraven.

Vem klarar "grönt" i himmelska tullen?
Synderna är som sko-skaven.
Finns det glädje bortom graven?
Jag ser ut över kullen.

Misstagen dränks i förlåtelse-haven.
Av brister är jag en full en!
Står mitt namn i Bokrullen?
På gravsten växer laven.
Finns det glädje bortom graven?

Glädje med Skrivarklubben.


Jag avstår de stora existentiella diskussionerna just nu.

Vilka goda våfflor de hade på Silverforsens café!
Kaffet likaså.

Det gäller att fånga stunden.
Eller som Lina Sandell konstaterade 1872 - innan det blivit modernt att "fånga dagen" - 249 "Blott en dag ett ögonblick i sänder".

Men nu förvandlar jag hennes text till ett dator-poem, som får avsluta detta inlägg:

Fånga fikat.


DATOR-TRÖST

Blott en dag, en megabite i sänder
Datorn spelar ofta denna låt.
Med diskett jag söker ett förlåt.
Trösten gått mig helt ur händer.

Återstår endast elektrisk gråt.
Fastnar lätt i Bredbandets länder.
Blott en dag, en megabite i sänder.
Förspillt min riktning, tycks ha tappat nåt.

Biter hårt och gnisslar mina tänder
Kraften sinar, kinden den är våt.
Modem och hårddisk gått sin stråt
Tekniken ryggen mot mig vänder.
Blott en dag, en megabit i sänder.

Lugna vatten.


Nu svänger vi ut ur rondellerna och tar in på en lugnare grusväg.

Skriver du också? Vill du bli publicerad?
Kom och bli medlem i Blekinge Skrivarklubb!

Skrivartalangen kan utvecklas på många sätt.
Jag har just skickat in min ansökan att få deltaga i Anders Frostenssons psalmskola i Stockholm.

Tror du jag har någon chans?
Men jag har skickat med några ordentliga arbetsprover, inte dessa "snurriga" texter!

Runda hälsningar från
Helene Sture Silverfelt,

- som dök ned i gladiolusernas underbara värld!

Gode Gud så grannt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar