Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 16 juli 2024

DET ÄR INGA SAGOR

Jesus - en händelse.

Med stort intresse läser jag berättelser, legender, forntida mytologier och religiösa urkunder.

Människans djupaste erfarenheter av existensen finns nedkokade till dramer, historier, djuplodande psykologi och lärorika tankar.

Identiteten blir bearbetad, och de stora frågorna får sitt utrymme - kärlek, skam, skuld, sjukdom och död.
Och ibland uppståndelse...

H C Andersens viktiga men påhittade sagor.

Därför blir det extra intressant när Petrus skriver på följande vis i ett av sina brev i Nya Testamentet:

DET VAR INTE NÅGRA SKICKLIGT HOPDIKTADE SAGOR JAG BYGGDE PÅ NÄR JAG FÖR ER FÖRKUNNADE VÅR HERRE JESU KRISTI MAKT OCH HANS ANKOMST, UTAN JAG HADE MED EGNA ÖGON SETT HONOM I HANS MAJESTÄT.
2 Petrusbrevet 1:16.

Med egna ögon...

Kristendomen är ett möte, en ögonvittnesskildring - inte ett tankesystem, lagar eller en filosofi.

Ingen har "mött" Tor och Oden. Ingen har mött Zeus eller Athena. Ingen har heller mött Muhammed idag.
Men Jesus dyker hela tiden upp, levande inför folks ögon, i drömmar, i böner och vid sängkanten.

Jesus händer. Igen!

Jag testar tanken; vad påverkar mest... eller vem? Kan man veta det? 

Sagan om Mästerkatten i stövlarna är en viktig berättelse för mig. Jag har lärt mig mycket av den psykologi som är sagans ärende - att gå före och förbereda positiva händelser, så att de kan hända, lättare...

Men i nattens ångestmörker hjälper varken Mästerkatten, Oden eller Zeus. Då är det bara Jesus som kan vara hos mig, med sin frid.

Därför har jag alltid reagerat när folk slänger ur sig att Bibeln är sagor. De allra flesta som påstår det, har inte läst denna bok. 
De står på för långt avstånd och sätter sig över det som de inte vet.

Och går miste om stor välsignelse.

Mästerkatten vid korset.

Vad var det Petrus hade sett?

I förra inlägget kunde du läsa flera inlägg om Jesus på Förklaringsberget. 
Det är nog inte lätt att med egna ögon få se något så oerhört kraftigt som Petrus, Jakob och Johannes fick.
Sannolikheten att bli trodd är väldigt liten...

Men händelsen förändrade deras liv och de gick ut och berättade.

Detta är kraften i kristendomen - att det har HÄNT något och att det förändrar ens liv.
Det gör inte mytologier, legender eller sagor på det djupgående sättet.

Bibeln - en händelse.

I vår tid kan mycket förvrängas med hjälp av ny teknik. Fake news är en mental smitta som gör det svårt att förstå vad som är sant.
Men redan på Jesu tid förvrängdes evangeliet. Paulus skriver:

JAG ÄR FÖRVÅNAD ÖVER ATT NI SÅ SNART ÖVERGER HONOM SOM HAR KALLAT ER GENOM SIN NÅD, FÖR ETT ANNAT EVANGELIUM - FAST DET INTE FINNS NÅGOT ANNAT.

DET ÄR BARA NÅGRA SOM STÄLLER TILL FÖRVIRRING BLAND ER OCH SÖKER FÖRVRÄNGA EVANGELIET OM KRISTUS.
Galaterbrevet kap 1:6-7.

I detta fall handlade det om att de några av lärjungarna tyckte att nya hednakristna borde följa lagarna också i Gamla Testamentet.
Men då är hela Jesu gärning om intet...

Fake News är här att påstå att man kan frälsa sig själv till himlen genom sina gärningar. Det kan vi inte.
Vi orkar inte. Och har inte förmågan. Knappt ens viljan.

Oden är religionspsykologi. Men ingen händelse.

Bibeln är ingen saga. Den är på riktigt. Innehållet har HÄNT. 
Det är sant att Gud vill ha med oss att göra, för sin kärleks skull.
Av nåd!
Hur stort är inte det!

Ingen kan inbilla sig till frihet eller glädje. Det går inte att "hitta på" att man är frälst och förlåten.
Någonting har ju hänt.
Eller som Petrus beskriver det i sitt brev:

JESUS MOTTOG ÄRA OCH HÄRLIGHET FRÅN GUD, SIN FADER, NÄR EN RÖST KOM TILL HONOM UR DENNA MAJESTÄTISKA HÄRLIGHET:

- DETTA ÄR MIN ÄLSKADE SON, HONOM HAR JAG UTVALT.

DEN RÖSTEN HÖRDE JAG SJÄLV KOMMA FRÅN HIMLEN NÄR JAG VAR MED HONOM PÅ DET HELIGA BERGET.
2 Petrus brev kap1:17.18

Minareten utropar inte frälsningen.

Jag gläder mig enormt åt varenda stund jag får med Bibeln.
Där har jag funnit min identitet och där har jag funnit meningen med livet - att vara älskad av Gud och ge det vidare till - dig!

Men nu måste jag koppla av lite.

Det får bli tung facklitteratur.

Kalle Anka!

För han har väl funnits... eller...?

Tung litteratur.

Käre himmelske Fader,
- låt oss med egna ögon få skåda din härlighet.
Förlåt, jag ber om för mycket...
Men låt oss i hjärtat få uppleva din himmelska strålglans, rakt in i vårt vardagsliv.

Tack Jesus för att du ÄR, har VARIT och kommer att VARA, i evigheters evighet.
Amen. 

Sagolika hälsningar,

Helene Sture Bibelfelt...
- Mästerkattälskare och bokslukare.

Mänskoskapad värld som inte höll.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar