Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 17 maj 2016

FIRAR MIN DOPDAG

Låt barnen komma till mig, sa Jesus.


Det är den 17 maj och alla norrmän firar sin nationaldag. Ni får en glad hälsning från mig!
Men jag firar något annat.

Med ett dopljus tänt och en nybakad päronkaka med ingefära och gurkmeja sänder jag varma tankar till min familj och släkt som en gång samlades kring det heliga dopet.

Det var i Kvidinge kyrka.
Moster Ulla höll mig varsamt - jag var det enda barn hon fick hålla i sina armar - och bad för mig i sin aftonbön i många år.

Jag kan inte nog uttrycka min tacksamhet över att så ha fått bli buren av böner genom hela mitt liv!
Även Faster Nalle och Farmor har bett för sitt fadderbarn resp första barnbarn.

Jag blir varm ända in i själen när jag tänker på att jag från tidig ålder döptes in i den kristna gemenskapen.

Sakta har jag vuxit, med sånger, frågor och insikter.
Och jag tycker mig växa fortfarande...

Dopdroppe.


Det doftar gott från kakan i köket men jag ska tåla mig lite, tills jag skrivit färdigt.

Gudstjänstlivets puls har präglat mig i många år. Bibelläsningen ännu längre.
I söndags, på Pingstdagen, sändes TV-gudstjänsten från Fisksätra där de har ett stort integrationsarbete mellan olika religioner.

Katoliker, protestanter och muslimer samsas i samma hus och uttrycker sitt böneliv på olika tider, med olika attribut.
Men under TV-inspelningen var rummet neutralt och de var vända ut mot Fisksätra Torg - inte mot Mecka eller altaret.

Jag var mycket fundersam.
Fredssångerna var fina och försöket bra till denna gemensamma Fredsbön. Men något fattades.

Imamen i Fisksätra.


Imamen läste ur Koranen, Sura 29:45, om att muslimerna ska respektera Bokens folk.
Gott så.
Men sedan fick han predika lite och uttryckte sig så här:

- Profeten Muhammed gav oss regler och han sa att om vi bara följer dessa så har vi en garanterad plats i himmelriket.

Vad i all sin dar??

Jag vet att islams fem pelare vill ge denna automatiska biljett, men det är kristendomens motsats!

Hur kan man tillåta från kyrkans håll att ett helt motsatt budskap får förkunnas, dessutom under en TV-inspelning på gudstjänsttid???

Jag har mailat kyrkoherde Carl Dahlbäck och fått ett vänligt svar att "världen blir lite bättre med fredsbön" än vad vi ser ute i världen.
Ja, det är sant, men jag fick ingen kommentar på hur en gärningsrättfärdighet kunde förkunnas vid detta tillfälle.

Dopsten, Amiralitetsförsamlingen Karlskrona.


Antingen håller man med - i så fall har den kristna församlingen i Fisksätra tappat sin grund.
Eller så håller man inte med - men låter muslimerna hållas...

GÅ UT OCH GÖR ALLA FOLK TILL LÄRJUNGAR
DÖP DEM...

Nu vet jag visserligen inte vad de säger i sin religionsdialog, måtte de vara tydligare där med vem Jesus är!

Men ingen av oss kommer till himlen av egen präktighet.
Gud är helig och inget orent finns i hans närhet! Då måste min synd renas... av nåd... i det heliga dopet.

Dopfunt i sten, utomhus.


Den 17 maj ikläddes jag Kristus, i dopets vita skrud, utan förtjänst.

Dopet och Nattvarden hör ihop, liksom vattnet och korset.
Vattnet dränker och ger nytt liv.
Korset tar emot Jesu blod som köpesumma för vår skuld.

Inte alla präster har denna bibliska teologi aktuell. Det är ju onekligen en makaber bild att vara "köpt av blod"...
Ändå är det det Jesus har gjort för oss. Sonat oss.

Fråga en förtvivlad hindu vad det innebär att försöka hinna sona alla de förbannade många livens skulder...
Endast Jesus löser oss ur den negativa karman!

Försoningsdöd. Hässleholm


Nu kallnar snart min kaka.

Men mitt egentliga ärende denna vackra dag är att dela med mig av min livshistoria, invävd i Psalm 69.
Hämta din psalmbok.

"Glad jag städse vill bekänna jag är döpt i Jesu namn" var den psalm som sjöngs när jag döptes i Kvidinge kyrka.
Det märkliga är att när jag 14 år senare konfirmerades - på Kyrkans Gård på Dal i Skållerud - då var det jag som fick denna psalm att citera utantill!

Sedan dess har den burit mig, utmanat mig och tröstat mig.

Nu ska jag brottas med PSALM 69.
Fyra års sjukskrivning har satt sina spår. Men det finns hopp. Du kommer att förstå hur jag har använt texten.

Dopänglar av glas. Hässleholm


1 a)

GLAD JAG STÄDSE VILL BEKÄNNA
- jag blev sjuk i Jesu namn.
INGEN TILLFLYKT ÄR SOM DENNA
- stängdes gjorde mannens famn.
RINGA JORDENS SKATTER VÄGA
- sälja huset, inget äga.
KLÄDD I DOPETS HELGA SKRUD
- som jag ropat till Dig, Gud!

1 b)

- Trött jag ändå trotsigt känna
JAG ÄR DÖPT I JESU NAMN.
 - Skilsmässa och livet rämna', men
ÖPPEN STÅR MIN FADERS FAMN.
- Utbrändheten tungt mig väga
MOT DET ENA ATT FÅ ÄGA
- Präst i Svenska kyrkans skrud,
NÅD OCH BARNASKAP HOS GUD.

Kors-berga kyrka.

2 a)

SYNDEN SKALL MIG EJ FÖRDÖMA
 - svek i arbetsledarn's namn.
FADERN ALL MIN SKULD VILL GLÖMMA
- men jag tvivlar på var famn.
DÄR MITT HJÄRTA RENING VINNER
- kraft och glädje ur mig rinner.
MIG I JESU DYRA BLOD
- borta är nu allt mitt mod.

2 b)

- Läkaren mig ej fördöma
JAG ÄR DÖPT I JESU NAMN!
 - Försäkringskassan ej vill glömma
FÖRA TILL DEN TRYGGA HAMN.
- Där min hjärna vilan vinner
OCH MIN SJÄL HUGSVALAN FINNER
- Stressen avtar, ny och god
SKÄNKES FRIHET, KRAFT OCH MOD.

Herre, fyll min Nolla!

3 a)

NÄR JAG FRESTAS VILL JAG SVARA:
- Sjukskriven i fyra år!
JESUS VILL JAG TROGEN VARA
- men att jobba kvar ej går.
HAN FRÅN SYNDEN REN MIG TVAGIT
- Lönen har de från mig dragit.
HONOM JAG, SOM HAN MIG BJÖD
- Bidrag är mitt levebröd.

3 b)

- Frestas gör jag lämna kyrkan, men
JAG ÄR DÖPT I JESU NAMN.
- Hoppas åter finna styrkan
VILL EJ RYCKAS UR HANS FAMN!
- Trötthet modet ur mig dragit
MEN MIG TILL SIN EGEN TAGIT
- Jesus, Du som ser all nöd
FÖLJA VILL I LIV OCH DÖD.

Dig jag följa vill. Fridlevstad kyrka.

4 a)

DOPETS NÅD MIG GER I TIDEN
- Frid och vila, lugn och tro
SKÄNKER HOPP ATT EFTER STRIDEN
- Återgå till arbetsro.
NÄR MIN BLICK, MITT HJÄRTA BRISTA
- Vill jag inte livet mista
JAG ÄR DÖPT I JESU NAMN!
- Ännu öppen är Din famn.

4 b)

- Almanackan stal all tiden
STÖD OCH FÄSTE FÖR MIN TRO
- Stressen natten maran riden
I GUDS HIMMEL FINNA RO
- När jag bloggat, datorn brista
VILL JAG SÄGA I DET SISTA
- Jag är köpt i Jesu namn.
FADER, TAG MIG I DIN FAMN!

Välsignat vatten.


Sjöblöta hälsningar från en röd-blå-vit dopdagsfirare på 17 maj.

Helene Sture Gladfelt,

- Dra nu inte för stora växlar av min medelmåttiga poesi!
- Men jag hoppas att du njöt av bilderna från Sillhövda, Karlskrona, Hässleholm, Korsberga och Fridlevstad kyrkor.
- Kakan var god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar