Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 5 maj 2016

FLYKTIG KRISTI HIMMELSFÄRD

Kors och Tvärs...


Jag vet inte hur långt Jesus for upp i himmelen, men jag har i alla fall cyklat nästan tre mil idag...
Det är Kristi Himmelsfärdsdag och hela naturen har exploderat i grönska.

Värmen har kommit.
Undrar om det går att bada?
Och vad är det som låter från kyrktornet?

Följ med mig på min cykeltur runt Listerlandet!

Lärkan slog i skyn sin drill, och maskrosor och blyg raps tävlade om vem som var gulast...
Vilken ljuvlig dag!

Gul, gulare.. cyklast.


Jag ville börja min dag i Mjällby kyrka och fira gudstjänst.
Församlingen stod längs muren och lyssnade spänt efter kyrkklockornas klang. Plötsligt hördes en trumpetsång ljuda från kyrktornet.
Det var kyrkoherdens pojke som fick klockrena toner att ljuda över nejden.

Vilken fin tradition det är att från högsta punkten bana väg för Jesus.

TILL HÄRLIGHETENS LAND IGEN
   JAG SER DIG JESUS FARA

MEN JAG PÅ JORDEN MÅSTE ÄN
    EN GÄST OCH FRÄMLING VARA... Sv psalm 159.

Mjällby kyrka.


En annan tradition i Mjällby är att det är kyrkogångsdag för Hemvärnet, Röda korset och Rädda barnen.
Fanbärarna gjorde sig beredda.
Några av våra asylsökande som var med undrade över hemvärnsgubbarnas kamouflage-militärkläder...

Ibland kan man inte svara.

Värna barnen... Vänd hem korset... Röda värnet... Skydda flyktingarna... Hämta hem Jesus...
Rädda korset... undan ytlighet och missförstånd.

Ett, två, tre.


Men inte ska församlingen i bänkarna resa sig upp för fanbärarna?

Det är korset vi reser oss upp för! Och det var inget kors med i denna profana procession.

Märkligt att ha dem stirrande på oss under hela gudstjänsten...
I och för sig gjorde vår Herre det också, från ögat i trekanten, men det är en annan sak!

Fan-gudstjänst. Förlåt.


Både Bibeln och Koranen talar om att Jesus lämnade det jordiska livet och togs tillbaka till sin himmelska existens - dock missade Muhammed både korset och uppståndelsen, vilket gör att ingen försoning i så fall har skett...

Jag satt i kyrkbänken och läste och bad med orden från Efesierbrevet, för mig själv och för alla mina vänner:

JAG BER ATT VÅR HERRE JESU KRISTI GUD, 
HÄRLIGHETENS FADER, SKALL GE ER EN VISHETENS OCH UPPENBARELSENS ANDE,
SOM LÅTER ER FÅ KUNSKAP OM HONOM.

MÅ HAN GE ERT INRE ÖGA LJUS... Efesierbrevet 1:17

.. "ert inre öga ljus..."


Det inre ögat...

Vishetens inre öga. Uppenbarat av Anden. Givet av Härlighetens Fader.

Det finns så mycket vi inte kan se. Det materiella är så begränsat.

Vi kan inte se tiden. Vi kan inte se våra känslor.
Lärjungarna kunde inte se den vind som tog Jesus med sig uppåt i luftströmmarna.

Likväl hände allt detta.

Och det är så oerhört vackert det sätt som Jesus lämnar det jordiska livet på:

MEDAN HAN VÄLSIGNADE DEM
   LÄMNADE HAN DEM
      OCH FÖRDES UPP TILL HIMMELEN. Lukas 24:51

Lämna med välsignelse!

Kan vi också göra det? På dödsbädden få välsigna dem vi har runt omkring oss?
Vi kan ju börja träna vid varje avsked...

- Hejdå!
- Välsign, välsign....

Hejdå, välsign, välsign...


Himlafärden handlade inte om avsked, tårar, sorg eller smärta.
Här finns ingen argumentation, ifrågasättande eller ångest.
Men säkert en kolossal förvåning, med öppen mun...

MEDAN DE SÅG MOT HIMLEN DIT HAN STEG UPP, STOD PLÖTSLIGT TVÅ MÄN I VITA KLÄDER BREDVID DEM.

- GALILEER, SADE DE, VARFÖR STÅR NI OCH SER MOT HIMLEN?

DENNE JESUS, SOM HAR BLIVIT UPPTAGEN FRÅN ER TILL HIMLEN, SKALL KOMMA TILLBAKA JUST SÅ SOM NI HAR SETT HONOM FARA UPP. Apostlagärningarna 1:11

Vi är med!


Jesus lämnar inte jorden med ett moraliserande pekfinger i luften.
Inte heller med en knuten näve eller blicken inåtvänd.

Han har blicken på mänskofolket och hans armar är utsträckta i den gudomliga gesten, för att lämna FRID efter sig.

Mission completed.

Mitt inre öga kan se detta...
Och Gud har gett uppenbarelsens Ande så att jag även kan erfara detta...

Kom, nu cyklar vi vidare!

Va?!


Vägen tog mig till Hanöhus havsbad.
Jag var ordentligt varm, men klokt utrustad med badkläder under cykelutstryrseln, ty man vet aldrig...

Jag skulle bara doppa fötterna lite, men solen lockade och vattnet bjöd in till dans...
Så det var bara till att lägga sig ned... och plaska lite... på Kristi Himmelsfärdsdag! Det har jag aldrig gjort förut!

Är det en ny tradition? Först flyga och sedan simma - som svanarna!?

Simma först, flyga sen?


Jag soltorkade i vinden och åt min medhavda lunchspaghetti.

Plötsligt kände jag mig mycket obekväm där jag satt, lättklädd på stranden. Ett gäng afghanska killar kom gående bakom mig på stigen...

Jag är en gäst och främling här... i mitt eget land.
Fast de kände sig säkert lika främmande som jag - en vikingakvinna som just badat i 12-gradigt vatten...

En stund senare hörde jag glada skratt och plums borta vid långa bryggan.

Till min glädje såg jag barn och muslimska flickor bada med kläderna på!
Ute på bryggan hoppade modiga killar rakt i vattnet...

Welcome to Sweden!

5 maj 2016.


Många muslimer som bott här ett tag, börjar inse att det finns ett alternativ till det tidigare livet.
Det finns ett annat sätt att tänka och värdera.
Den frihet som de förstår finns här hjälper dem att våga tänka utanför sin invanda kultur.

Det är inte alldeles enkelt för många av dem börjar känna sig vilsna.
Vad är rätt? Är vårt folk galna? Ett herrefolk som kommer och tror att de kan ta över detta land, genom att äta och sova?!

Och. Vem är jag... ? Vem är jag i detta nya land?

Vem är jag nu?


Tyst i mitt hjärta viskade jag:

- Jesus, du måste omedelbart komma tillbaka ned från himlen och visa dig för dessa människor!
De behöver dig!

- Berätta du, viskade han tillbaka.


Du ser, du vet... Tack.


Och med tårna i den varma sandstranden ritade jag Treeninghetens triangel... med ett hjärta i.

- If there is any God, it must be with love... and He doesn't destroy the person, He fulfill us... and make us moore than we where before...

The inner Eye. The Holy Spirit.

Den alternativa episteltexten från Efesierbrevet fick kvickt omsättas till strandteologi.

ALLT LADE GUD UNDER HANS FÖTTER,

OCH HONOM SOM ÄR HUVUD ÖVER ALLTING GJORDE HAN TILL HUVUD FÖR KYRKAN, SOM ÄR HANS KROPP,

FULLHETEN AV HONOM SOM UPPFYLLER ALLT...  Ef 1:23

Glöm inte jordfelsbrytaren innan du far upp...


Jag har fortfarande kvar smaken av det starka, arabiska kaffet.
- Kan man få lite extra vatten i, tack?

Cykelturen hemåt igen gick på 43 minuter.
Men mina tankar var långt, långt borta...

De 12 kilometrarna var ömsom i krigshärjade länder, ömsom i himlen, alltmedan cykeln tog mig genom kvällsdoftande skogsstigar.

Doftande.


- There is something missing in my life... to really feel that I am alive...
- The Holy Spirit.

Jesus är den person och den kraft som kan ena vårt land och göra oss tillsammans till ett nytt folk.
Så tänker jag. Det är min känsla.

Var inte rädd.
Rädda barnen. Rädda folket. Rädda korset.
Värna friden. Värna freden.
Vänd om. Vänd hem.

Alla tillsammans.

Vänd hem.


Flygplanstrafiken var ovanligt livlig idag.
Flyktig Kristi Himmelsfärd.

Hejdå.
Välsignande hälsningar, Helene Sture Flygarefelt,

- majbadande trumpetlyssnare,
- som längtar efter den dagen då Jesus skall komma tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar