Upplyst dött träd.
Medan kultureliten upprörs över eventuell rasism i Astrid Lindgrens böcker, läser vi Koranen i vår studiegrupp och funderar på vad de texterna betyder.
Kommer dessa litteraturvetare att studera denna bok lika noggrannt när de är klara med Pippi Långstrump?
Jag vill nu dela en artikel angående asylhanteringen i vårt land.
Den är skriven av Zulmay Afzail, f d regeringstjänsteman i Afghanistan, och flykting i Sverige sedan tre år tillbaka. Han är lärare och författare.
Hans artikel publicerades i Svenska Dagbladet den 18 oktober 2014.
Jag bildsätter inte hans text.
Zulmay Afzails artikel kommer här i sin helhet.
Döda träd har också sin plats.
ASYLHANTERINGEN MÅSTE REFORMERAS MOT TERRORISM.
"Fredagen den 26 september 2014 deltog jag i den sedvanliga fredagsbönen i en moské i Norrköping.
Det är en ganska liten moské med plats för ett hundratal personer.
Det brukar vara så trångt att man står skuldra mot skuldra med sina muslimska bröder när man utför sin bön.
Den här dagen var det annorlunda.
Jag såg mig omkring medan jag lyssnade på 'khutba' - fredagsbönen.
Där var högst 50 personer i bönerummet, de flesta äldre män.
Jag vände mig mot min afghanske vän brevid mig och viskade:
- Det är nästan bara du och jag som är yngre här.
Det verkar som om de yngre har slutat gå till moskén, den känns så tom.
Min vän tittade på mig och sa:
- Men vet du inte?
- Vet vad? undrade jag.
- De flesta har åkt till Syrien och Irak för jihad. De har anslutit sig till IS.
Ordet IS sände kalla kårar längs ryggraden.
Jag kunde inte koncentrera mig, eller fokusera på fredagsbönen.
Tanken på att jag stått där, i moskén, fredag efter fredag, sida vid sida med män som nu kanske spelade fotboll med människors huvuden, gjorde mig illamående.
Efter den här dagen deltager jag inte längre i fredagsbönen, jag ber hemma istället.
Det är snart fyra år sedan jag kom till Sverige för att söka asyl och därmed skydd.
Det jag nu fick veta i moskén gjorde mig allvarligt oroad över min egen och svenskarans säkerhet.
Jag lyckades fly från knarkbaroner och brutalt mördande talibaner, men efter vad jag hörde den här fredagen i den endast halvfulla moskén, vet jag inte längre hur säker jag kan känna mig i det här landet.
Vad händer när dessa krigare kommer tillbaka hit?
Män som deltagit i de mest grymma och brutala övergrepp på andra människor, på civila, i Irak och Syrien.
Ska de utföra heligt krig, jihad, också i Sverige?
Jag ser det som en absolut tänkbar realitet.
Hur förbereder sig Sverige inför det här?
Jag blev ännu oroligare när jag några dagar senare talade med en man som jag mötte på gymet i Norrköping.
Han berättade att jihadister, medlemmmar i IS, nu kommer till Sverige som asylsökanden.
Jag undrade vad den skulle kunna ha att vinna på det.
Han svarade:
- När tiden är inne kommer de att resa sig och kalla till jihad också här. Zulmay, du måste förstå att IS inte är ett skämt, de är på riktigt. De sänder så kallade 'sleeping cells' in i landet och bygger på det sättet upp sin beredskap.
Jag blev tyvärr inte särskilt förvånad av det jag hörde, även om det samtidigt var chockerande.
På grund av den undermånliga hanteringen på asylområdet, där man inte gör tillräckliga noggranna utredningar och kontroller av de individer som kommer hit och söker asyl, kan extremister ta sig in i landet.
Det ställs, såvitt jag vet, inte en enda fråga av svensk gränspolis till personer med uppehållstillstånd, eller medborgarskap i Sverige, när de avreser från eller ankommer till svenska flygplatser.
Ingen enda av mina asylinvandrade vänner och bekanta har någonsin sagt att de behövs svara på frågor vid ut- eller inresa.
Det gäller, vad jag förstår, inte bara i Sverige utan i hela Europa.
Jag blev själv hitsmugglad och kan av egen erfarenhet säga att det är alldeles för lätt för mänskosmugglare och andra kriminella att kringgå flygplatssäkerheten i Europa.
Reformera asylhanteringen!
Gör utförliga och seriösa bakgrundskontroller av dem som söker den förmån och rättighet som det är att beviljas asyl eller skydd.
Och ställ frågor vid gränserna till dem som passerar ut och in i landet.
Svaren kan vara mycket viktiga för oss alla, för mig som flykting i landet, och för mina nya landsmän, svenskarna."
Zulmay Afzali.
Se igenom. Genomskåda.
Nu kommenterar jag detta.
Idag har riksdagen tagit ett beslut att skärpa åtgärderna för dem som återvänder från jihad i sitt forna hemland. De skall frihetsberövas på något sätt.
Äntligen en reaktion på denna allvarliga situation!
Men en fråga till artikelförfattaren:
- Tror du på allvar att de terrorister som kommer hit är snälla och talar om varför de är här??
Svårigheterna att komma åt detta ligger också i begreppet "taqqyia" - muslimens möjlighet att ljuga för oss otrogna, utan att göra något fel mot Allah.
Jag har upplevt detta själv.
De kan ljuga sig in i landet, och le försmädligt åt oss.
Ja!
Asylhanteringen måste reformeras!
Det finns en arbetsgrupp i min närhet som arbetar intensivt med konkreta förslag till förbättring vid asylmottagningarna.
Jag kommer att återkomma till det vid senare tillfälle.
Till dess ska jag lusläsa Pippi Långstrump...
Behöver starkt ljus...
... och avslutar med några Koranverser, där alla fredliga krafter kan ta varann i hand:
OM DU BÄR HAND PÅ MIG FÖR ATT DÖDA MIG,
ÄR JAG DOCK ICKE DEN SOM BÄR HAND PÅ DIG FÖR ATT DÖDA DIG.
JAG FRUKTAR FÖRVISSO GUD, ALL VÄRLDENS HERRE.
Sura 5:31.
Men några verser längre ned, tvärvänder det:
DERAS LÖN, SOM BEKÄMPA GUD OCH HANS APOSTEL OCH ANSTIFTA OFÄRD PÅ JORDEN,
VARDER BLOTT ATT DE DÖDAS ELLER KORSFÄSTAS,
ELLER ATT DERAS HÄNDER OCH FÖTTER AVHUGGAS KORSVIS,
ELLER ATT DE FÖRVISAS UR LANDET.
DETTA VARDER DERAS SKAM I LIVET, OCH I DEN TILLKOMMANDE VÄNTAR DEM ETT FÖRSKRÄCKLIGT STRAFF.
Sura 5:37
Hur hanterar alla freliga muslimer sådana verser?
Det är föreskrivande ord, inte bara beskrivande ord. Är det hets mot folkgrupp?
Vacker silhuett.
Inom samma kapitel vänder innehållet flera gånger.
Avslutar med ett gott ord:
OM GUD VELAT, SÅ SKULLE HAN HAVA GJORT EDER TILL EN ENDA MENIGHET,
MEN DET VAR FÖR ATT PRÖVA ER MED AVSEENDE PÅ DET HAN GIVIT ER;
SÅ TÄVLA NU MED VARANDRA I DET GODA!
Sura 5:53.
Ja, låt oss tävla i godhet medan vi reformerar vår asylpolitik.
Vi kan inte ha både de förtryckta och förtryckarna inom samma väggar...
Här kommer Pippi Långstrump...
... som tipsar om de två böcker som Zulmay Afzali skrivit:
- "En flykting korsar ditt spår", och:
- "Hederlighetens pris".
mummelforlaget@comhem.se
Reformvänliga hälsningar,
Helene F Strumpefelt.
Ber om upplysning.
Läst. Men vad säger man?
SvaraRadera