Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 10 november 2015

JENNY BERGGREN - "GUD"

Jenny, Ace of Base.


Vem kan läka en efter ett svårt trauma, när psykologerna inte räcker till?
Vem fyller ut det existentiella tomrummet när det mitt i livet känns som om man ändå är död?

Ace of Base-stjärnan Jenny Berggren blev vid ett tillfälle knivhotad i sitt sovrum.

I Tv-serien "Så mycket bättre" berättar hon om dramat som skakade hennes familj lång tid efteråt.

Detta är ju ett musikunderhållningsprogram, men utan nerv av tro och politik blir det tunt.
Och ointressant.

Men Jenny Berggrens erfarenhet fick lekstugan i TV plötsligt förmedla ett allvar.

Knivattentatet.


Lilla unga ful-i-munnen Miriam frågade förfärat om hon inte sökte hjälp efteråt.

Hur tar man sig ur en sådan skräckupplevelse att ett galet "fan" har tagit sig in i huset och håller en sågtandad kniv mot ens strupe?

Jenny berättade att hon inte ville söka upp någon psykologmottagning:

- Jag ville inte ha mina sår i offentligheten.
Det finns bara En som känner mig och kan laga mig...

- Vem? frågade Miriam.

- Gud. Han som har gjort mig.

Guds-tro.


Niklas Strömstedt kopplade på:

- Gud var din livvakt.

- Oh ja, mer än så! sa Jenny. Gud var min sömmerska, den som kramade mig och den gjorde att jag fick ett mod som jag inte haft innan.

Jag undrar hur lång pausen var efter det i inspelningssituationen.

- - -

Miriam Bryant.


Det är mycket sällsynt att någon erkänner sin Gudstro så enkelt, utan att blinka eller bortförklara.

Jenny Berggren talade med en pondus som inte gick att ifrågasätta.
Hennes självförtroende smittade av sig och öppnade upp för fler "bekännelser".

Andreas Kleerup hasplade ur sig med sitt dåliga språk:

- Jag hittade också Gud.. när jag var i princip död. Man är där... och där... Och nånstans i mellanrummet så fylldes det av Någonting.... Helt plötsligt stämde allt.

- Och fyllde dig med trygghet? sa Niklas.

Andreas Kleerup också troende.


Mer! Jag vill höra mer!
Men TV4 kortade ned inslaget...

Det är så otroligt intressant att höra människors möte med Gud!
Ofta beskrivet som "att jag har kommit hem" eller "jag blev hel".

Vem kan vara hel utan Gud?

När människan blir sitt eget högsta mått förlorar hon perspektivet.

Gud är den "stomme" som gör att vi får ett sammanhang, en personlig identitet, moraliska värden och en kontakt med hela det outgrundliga skapelsemysteriet.

Hur kan man förneka det?
Hur kan man förakta det?
Hur kan man förmena sina barn det?

Så skapandes grannt!


Livet kan inte hållas ihop bara av egen vilja, vi orkar inte. Därtill är livet och dess påfrestningar alldeles för stora.

Jag läser i Psaltaren 31:

TILL DIG, HERRE, TAR JAG MIN TILLFLYKT,
SVIK MIG ALDRIG!

DU SOM ÄR TROFAST, RÄDDA MIG, LYSSNA PÅ MIG,
SKYNDA TILL MIG HJÄLP.

VAR MIN KLIPPA DIT JAG KAN FLY,
BORGEN DÄR JAG FINNER RÄDDNING.

DU SKALL LEDA OCH STYRA MIG,
DITT NAMN TILL ÄRA.

DU SKALL LÖSA MIG UR SNARAN DE GILLRAT...


Gud är trofast.


Jag vet inte vad Jenny eller Andreas har varit med om, men jag vet att när man sätter Tro till orden, då händer det något.

Flödet börjar.
Tilliten kommer.

Någon är där. Han som kan laga dig.
Gud som är i mellanrummet, mellan ingenting och någonting.


Jenny Berglund vill inte vara i offentlighetens ljus. Vi är många som inte vill det.
Men ändå vill man föra fram sitt budskap och dela sin erfarenhet.

Ace of Base-stjärnan åker runt och föreläser.
Jag skulle gärna vilja höra henne!

Systrarna Berggren.


I detta avsnitt gjorde även Niklas Strömstedt djupt intryck.

Han omtolkade Happy Nation till Lyckolandet, där han tackade nej till alla slags främlingsfientliga uttryck.

Politik får inte vara med i programmet, menar några, men det är först då det biter till.
Blir intressant. På riktigt.

Och så mycket bättre!

Niklas Strömstedt är klok.


Nu ska jag spela Ace of Base "Singles of the 90s"... och läser ihop följande rader, lite för fort:

- C'est la vie The Sign. Beautiful Life Hallo Hallo!
- Always have, always will Love in December,

- All That She Wants Living in Danger...
- Everytime It Rains Don't Turn Around,

- Cruel Summer Happy Nation,
- Lucky Love Never Gonna Say I'm Sorry...

- Life Is A Flower, Wheel Of Fortune.

Lisa Nilsson "The Sign".


Ja, livet är dyrbart som en blomma, även om Lyckans Hjul kanske inte stannar på mitt nummer.

Lycklig kärlek måste innebära att det inte finns anledning till att säga förlåt..

Sommaren har varit grym i det Glada Landet.
Och varje gång det regnar skall jag inte vända mig om.

Allt hon vill är att leva i fara...
Alltid ha, alltid vilja älska i december.

Sånt är livet! Det är ett tecken, att livet är vackert!

Hallå, hallå, din översättningssvengelska är så mycket sämre än någonsin!
Javisst.
Men lite roligt är det också...

Nakna jungfrun. Eller Höstkrokus.


Tag Gud i hågen!
   Lev med Gud.
      Gå med Gud. Och bli hel.

Ässiga hälsningar,
Helene Ace of Basefelt,

- som tycker att Jenny Berggren verkligen är ett Ess!
Gud välsigne dig.

Och dig med, bästa läsare, som just nu har läst mitt 1.300:e inlägg...

Starkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar