Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 5 maj 2024

BÖN OM FRID

Ropet efter frid, underifrån.

Vad kan jag verkligen be om som är efter Guds vilja?
Man kan häva ur sig vad som helst i sin bön, och Gud hör alla våra rop, men inte allt kan Herren besvara.
Endast det som är efter Guds vilja blir besvarat.

Det är Bönsöndagen idag, den 5 maj 2024. Vi har varit i kyrkan och firat gudstjänst med nattvard.
Både bibeltexter och psalmer talade till mig, men min ingång till att lyssna var mycket smal.
Vi kämpar med sjukdom i dödsskuggans dal i vår familj, och tårarna hänger hela tiden i ögonvrån.

Det känns som om livet stänger sin grind nu.
När öppnas den andra grinden, den till det himmelska riket?

Är grinden stängd?

Vi sitter aldrig ensamma i kyrkan. Alla vi tänker på är med, alla vi ber för är ännu mer med.
Och här, i Ysane kyrka där de äldsta delarna är från 1200-talet och den danska tiden, är otroligt många med som gått före oss in i evigheten.

Vi sjöng psalm 399 som gav ord åt det jag tänkte:

   VI BÄR SÅ MÅNGA MED OSS I BÖN NÄR VI GÅR FRAM.
   VAD KRISTUS GAV OCH GER OSS DET GÄLLER OCKSÅ DEM.
   DU DUKAR BORD FÖR ALLA, HÄR ÄR DE DÖPTAS HEM.
   VI BÄR SÅ MÅNGA MED OSS, O GUD VI BER FÖR DEM.
    Sv Ps 399:1

Vi bär så många med oss.

Hjälper det att be?
Att be om förlåtelse är den vardagsbön vi får ge varandra dagligen. Men när någon ligger på sitt yttersta ställs allt på sin spets... Är något ouppklarat? Har vi sagt allt vi har i hjärtat?

Tack - Hjälp - Förlåt.

Just bönen om förlåtelse är det som räddar liv och räddar relationer.
Hm, jag tyckte att grinden ute vid kyrkogården gnisslade till lite, som en bekräftelse.

   VI BER FÖR DEM VI SAKNAR DÅ VI FÖRSAMLAS HÄR.
   FÖR DEM SOM INTE ANAR VAD TRO OCH TRYGGHET ÄR,
   FÖR DEM SOM VI HAR SÅRAT MED VAD VI GJORT OCH SAGT
   FÖR DEM SOM VI HAR HINDRAT ATT SE DIN KÄRLEKS MAKT.
   Sv ps 399:2

Har jag varit ett hinder?

Det är jobbigt att vara människa. Det är svårt att pricka rätt och inte göra fel.
Det är hemskt att tänka på att man själv kan vara del i att ha dömt andra felaktigt, som en dålig fotbollsmatch på Strandvallen där domaren inte såg vad som hände.

Det är obehagligt att tänka på att man varit den som svikit någon, att man tittat bort och inte brytt sig om. Förlåt, förlåt, förlåt.

Den motsatta tanken är lättare - att vara den som kommer med hopp där hoppet är ute. Eller att vara den som kommer med frid där ofriden ätit sig in i själen.
Psalm 399 beskriver igen mina tankar och känslor:

   VI TÄNKER PÅ DE MÅNGA SOM KÄNNER ANDRAS DOM,
   PÅ DEM SOM VI HAR SVIKIT OCH INTE BRYTT OSS OM.
   VI BER DIG, GUD, OM NÅDEN ATT MEDAN ÄN ÄR TID
   FÅ GÅ MED LJUS OCH GLÄDJE TILL DEM SOM SAKNAR FRID.
   Sv Ps 399:3


Kommer med ljus och frid.

Är det inte det vi skall göra i Guds stora familj? Be för varandra! Om Guds frid.
Att vara kristen är att vara frids-bärare. Att gå i Jesu fotspår och ge Guds frid vidare. Eller som Jesus själv sa till Tomas tvivlaren:

DÅ KOM JESUS, TROTS ATT DÖRRARNA VAR REGLADE
OCH STOD MITT IBLAND DEM OCH SADE:
- FRID VARE MED ER!
Johannes 20:26.

Om det är någon bön som Gud svarar på direkt så är det bönen om FRID!

Dörr in till friden.

Episteltexten på Bönsöndagen handlar om Gud som Fader. Jag har tagit fram mina Biblar på olika språk och vill gärna dela detta ord också.
Den text som lästes i dag är krånglig i sitt språk. Hänger du med i vad syftningen är?

JAG VILL FALLA PÅ KNÄ FÖR FADERN
EFTER VILKEN ALLT VAD FADER HETER I HIMLEN OCH PÅ JORDEN HAR SITT NAMN.
Efesierbrevet 3:14.

David Hedegårds översättning från 1964 är lättare:

DÄRFÖR BÖJER JAG MINA KNÄN FÖR FADERN,
HAN SOM ÄR DEN RÄTTE FADERN FÖR ALLT SOM KALLAS BARN I HIMLEN OCH PÅ JORDEN.

Jag vill falla på knä inför Fadern.

På engelska, från The Living Bible, blir infallsvinkeln ännu tydligare:

WHEN I THINK OF THE WISDOM AND SCOPE OF HIS PLAN 
I FALL DOWN ON MY KNEES AND PRAY TO THE FATHER 
OF ALL THE GREAT FAMILY OF GOD - SOME OF THEM 
ALREADY IN HEAVEN AND SOME DOWN HERE ON EARTH.
Ephesians 3:14.

Även den franska översättningen från grekiska talar om den kristna familjen, både den i himlen och den på jorden, där vår gemenskap har fått sitt namn av att Gud är vår Fader:

A CAUSE DE CELA, JE PLIE LES GENOUX DEVANT LE PÈRE,
Á QUI TOUTE FAMILLE AU CIEL ET SUR LA TERRE
DOIT SON NOM...
Ephesiens 3:14

Den kristna familjen ber alltid om frid.

Så, denna Bönsöndag där kyrkogårdsgrinden är stängd, så ber jag med Paulus ord i Efesierbrevet en vers till:

MÅTTE HAN I SIN HÄRLIGHETS RIKEDOM 
GE KRAFT OCH STYRKA ÅT ER INRE MÄNNISKA
GENOM SIN ANDE,
SÅ ATT KRISTUS GENOM TRON KAN BO I ERA HJÄRTAN, 
MED KÄRLEK.
Efesierbrevet 3:15.

Nu knakar det ordentligt! Den rostiga grinden kan inte stå emot längre. Bönen från det bedjande hjärtat är så starkt att gångjärnen ger med sig!
Ropet från jorden till himmelens Gud når hela vägen fram. 

Bönen om frid hörsammas. In väller dofter från körsbärsblom och hägg, som en aning av livet på andra sidan.

Himmelen på jorden.

Så kommer vi var och en få kläda av oss vår kropp, och våra sinnen, när de tjänat färdigt här.
Det är svårt att se en anhörig närma sig slutet, men tacksamhet och kärlek är det som finns i rummet. 
Och förlåtelsen skänker frid över hela situationen så att himmelens port står vidöppen.

Käre himmelske Fader,
- jag tackar Dig av hela mitt hjärta!

Tack Jesus för att Du är den som öppnar porten till det liv som aldrig dör.
Helig Ande, låt vårt hjärta förstå det.
Amen.

Innerliga hälsningar,
Helene F Sturefelt.

Vidöppet!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar