PREDIKAN – DOMSSÖNDAGEN – 23 nov 2025
Daniel 7:9, Uppenbarelseboken 20:11, Johannes 5:22 - årg 2
BÖN – Käre himmelske Fader, TACK för att DU är här… Uppväck
våra själar att ödmjukt älska DIG.
Öppna ORDET för oss så att vi hör DIN röst tala till
oss, var och såsom vi behöver. Amen.
Tack att jag återigen får bli inbjuden att dela Guds
ord!
Domsöndagen väcker många frågor, och ingen av oss kan
besvara dem helt och fullt. Men jag vill ge några tankar från varje bibeltext.
Först en inledning:
Vad är problemet? Vad är det som orsakar dessa våldsamma texter med de starkaste bilder
som världshistorien känner?
Om livet vore gott, och om människan vore snäll – då
vore vi kvar i paradiset. Men nu är det inte så.
Problemet är ondskan. Livet ÄR gott, men det är vi människor som orsakar det onda, i form
av lögner, förtryck och våld. Det är VI som orsakar lidandet, både i naturen
och bland oss själva.
Vad skall Gud göra åt det? Se mellan fingrarna och inte låtsas om det? Absolut
inte! Då vore ju Gud själv ond!
Gud är helig och inget mörker kan finnas hos Gud.
Vad är målet?
Att återställa livet helt och hållet GOTT igen.
Alltså måste den levande Guden, som är alltigenom god,
avslöja det onda, frälsa oss från dess konsekvenser, och erbjuda förlåtelse,
som leder till befrielse.
Detta var inledningen.
Nu tar vi den första texten: DANIEL.
Daniel levde mycket nära Herren så att han kunde ta
emot den framtidsvision som Gud gav honom.
Det som inte går att se, kläds i mänskliga bilder. Vi
vet att Gud inte är en ”vithårig gubbe på ett moln” (St Nic!) och att Vintern
inte är som Elsa Beskows ”farbror Frost”…
Men likväl är det lätt att hamna där när vi hör om den
uråldrige mannen med vit ull som hår och tronen som eldslågor.
Det är en försmak av det som Uppenbarelseboken
berättar om, skrivet av Daniel på 500-talet före Kristus. Den himmelska
härskaran är på plats inför Guds tron och betjänar honom.
Och så tar domare plats, och böcker öppnas.
Kommer ni ihåg Tomtens vaktparad på julafton? Där
tecknar Disney en scen där en stor bok öppnas, och nissen kollar att barnen
ätit sin spenat… annars får de inga julklappar…
Alltför många har en barnslig gudsbild, där allt
skulle handla om prestationer och belöningar.
Men icke så!
Den andra texten är UPPENBARELSEBOKEN.
Gud förmedlar sig återigen genom en syn, denna gång
mottagen av Johannes då han sitter fången på ön Patmos. Nu utvecklas scenen.
Himmel och jord flyr för Guds tron, som har så stark
energi att ingenting kan existera i dess närhet.
Och alla människor som har levat, får nu vara
ansvariga för sitt liv, vad man sagt och vad man gjort och hur man förvaltat
sitt pund.
Är det positivt, eller negativt?
Är det bra att levande Gud låter oss vara ansvariga
för våra liv, eller är det dåligt?
Kan man inte bara hoppa över domen och låta allt vara
bra igen?
Det skulle vara som att sätta plåster på ett brutet
ben utan att lägga det tillrätta igen. Jag ser det som Gud respekt för oss, att
vi får vara ansvariga för vårt liv!
Vi hör om två olika slags böcker;
- den ena är den bok vi skriver själva med våra
gärningar.
- den andra kallas Livets bok; det är Förlåtelseboken,
där alla namn står på dem som insett sina fel och brister, och bett om
försoning för sina synder och sitt upproriska sinne.
Nu har döden gjort sitt, och tillsammans med dödsriket
kastas döden i den brinnande sjön. Kan man döda döden?
Inte vi, men Ja, det kan Skaparen!
Och hur är det möjligt att de som inte är uppskrivna i
livets förlåtelsebok också kastas i den brinnande sjön? Är inte det
fruktansvärt grymt? Eller är det en konsekvens?
Hm… men om man spridit skräck och död omkring sig, och
ska vara ansvarig för sitt liv, och har föraktat allt vad respekt och
förlåtelse heter – vad skall då Herren Gud göra??
Detta är kärlekens baksida – att låta var och en ha
sin fria vilja… Detta väcker många frågor… Jag tänker att det viktigaste
är att ingen av oss pekar ut någon annan… utan var och en får vårda sitt hjärta
och sin Gudsrelation.
Så skapar Gud en ny himmel och en ny jord, den gamla
är borta, utsliten. Den heliga staden Jerusalem kommer ned ur den nya himlen, där
Gud själv skall bo, mitt ibland sitt folk.
Där finns bara liv, liv och frid och glädje och liv
övernog!
Detta är vårt hopp!
Tredje texten: JOHANNES EVANGELIUM.
Fadern har överlåtit domen till Sonen, står det, och
genast får vi problem med treenigheten… Är de inte ETT?
Jo, det är tre sidor av samma triangel, där Fadern är Skaparen,
Sonen är Försonaren och domaren, och helig Ande är Guds närvaro här och nu –
alla i en enda gemenskap.
Det stora är, att när vi upptäcker vem JESUS är, och
tar emot honom, då föds vi på nytt, med hans rena sinne och får ikläda oss hans
rättfärdighet.
Vi får dagligen leva av hans förlåtelse – som finns
förborgat i nattvardens heliga sakrament. Det är vårt hopp!
När den kristna människan dör fysiskt, så tar man med
sig över till andra sidan den försoning man tagit emot hos Jesus.
”Han faller inte under domen, utan har övergått till
livet”.
Det Jesus gör här och NU, det kommer att fullbordas i
Framtiden. Jesus själv läste ju Daniels profetbok och låter här alla förstå att
HAN är den MÄNNISKOSON som Daniel fick skåda, vilket Johannes bekräftar i
Uppenbarelseboken.
Så, när det talas om DOMARE i Bibeln, så är det
inga mutade eller korrupta domare som är köpta. Nej, det är Guds rena kärlek
som genomskådar allt och alla, med den ständigt utsträckta handen att ta emot
hans korsmärkta förlåtelse.
En dom kan både vara dömande och frikännande.
Det är det största HOPPET som någonsin omtalats! Så
väntar vi och längtar efter dagen då Jesus skall komma tillbaka!
Sammanfattningsvis:
Problemet – ondskan
Målet – befrielsen genom förlåtelsen
Vägen dit – ta emot Jesus.
Saliga de fattiga i anden – dem tillhör himmelriket.
Saliga de som hungrar efter rättfärdighet – de skall
bli mättade.
Saliga de som förföljs för rättfärdighetens skull –
dem tillhör himmelriket.
Låt oss be.
Herre, låt oss en gång få stå bland den stora vita
skaran, som fått sina synder förlåtna. Jesus, vi ber ödmjukt att vi en gång
skall få jubla inför din tron, då livet fullkomnas av din kärlek. Amen.
Nu skall vi låta ordet sjunka in och ta en stund till
bön.
Man kan göra en bönevandring till ljusbäraren, eller
sitta i sin stol och bedja i sitt hjärta.
Under tiden spelar vi musik av en annan Daniel,
frälsningssoldaten Daniel Wiklund som sjunger sina tonsättningar av
Uppenbarelsebokens brev till församlingarna.
Nr 12 – Filadelfia ”Håll fast vid det du har”
Nr 18 – ”Fader vår”
Helene F Sturefelt, predikant




.jpg)


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar