Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 8 juni 2016

SAFFIRE & MIKE TRAMP FOTOKAVALKAD SRF


Rockare från Trondheim!


Vissa har åkt långt genom norra Europa, andra genom hela Skandinavium för att komma fram.
Jag tog landsortsbussen... och var framme vid Sweden Rock efter en kvart.

Gräsmattorna är bruna och det dammar där vi går runt säkerhetsstaketen för att komma in.
Jag strosade runt och bjöd mig själv på tid, att titta på kläder och läderväskor.
Man måste ju förnya sina attribut... eller outfit som det heter på tonårssvenska.

Det blev nya fingertoppslösa handskar ifall jag skulle ramla av cykeln igen - nej inte motorcykeln, tyvärr.
Men så fort som jag far fram är det ingen större skillnad...

Saffire öppnade.


Göteborgspojkarna i bandet SAFFIRE öppnade festivalen på 4Stage.
Himlen var blå och ljudet lät bra. Klockan var bara halv fyra på eftermiddagen men varför vänta? Ös på!

De har en intressant titel på sin CD från 2015:
- For The Greater Good.

Hur ska man översätta det utan att det tappar sting? För det Större Goda?
Snyggt.

Det skulle kunna vara min trosbekännelse och programförklaring till varför jag är på Sweden Rock för 8:e året i rad.
För det Större Goda. För Guds skull. Och mänskornas.

2009 till 2016.


För min egen del hälsade jag på Street Church som placerat ut sina små vagnar med Metal Bible och lotteribibelord ("alltid vinst"!).
Det är ett 70-tal ungdomar som gått på Bibelskola och som nu finns på plats för att möta det andliga behovet.

Jag pratade med min kompis Robert och fick en välgörande förbön med mig i hjärtat.

Vilket fantastiskt redskap vi har fått!
Att på studs kunna be till vår himmelske Far och tacka, eller be att vägen ska öppna sig...

Och hur svårt det än kan kännas i detta liv så är Den Större Godheten närvarande, vid vår sida.

Jag vet ju inte vad ni Saffire står vad gäller livsåskådning, men jag hoppas ni inte tar illa upp att jag använder er låttitel till att beskriva det vackraste jag vet.

Se så rent och snyggt det är!


Det har varit bevattningsförbud i Sölvesborgs kommun i flera veckor. Ett par vattenläckor har också tätats.

I takt med att ansvarsfulla medborgare förstått allvaret, och inte vattnat sina trädgårdar eller tvättat bilen med vårt dricksvatten, så räcker det nu också till alla 33.000 rockare.

... och de moderna snålvattenspolande bajamajorna.

Mitt Sölvesborg.


Solen sken och det var varmt och gott. Fogarillos kaffeförsäljare går runt och servar folk med gott kaffe.
En liten mugg 30 kr... Ja ja.

Jag satte mig mot en björk (hugg inte ned träden - de ger stöd och nödvändig skugga!) med vattenflaskan mellan knäna och kaffet i handen.

Saffire drog sitt sista riff samtidigt som Mike Tramp från Danmark välkomnades med sitt band.

- How are you Swiiiden Rååck...!?!

De var punktliga. 16.15, prick.
Alla måste hålla tiden, annars spricker logistiken med 80 band som alla ska ha del av kakan.

Mike Tramp.


Sångaren Mike Tramp har varit med i bl a White Lion, som jag citerade i ett blogginlägg den 21/5 (Hårdrock för barn) - When The Children Cry.

Nu stod han på Sweden Stage och livet lekte.
Jag hade inget ansvar, inga uppdrag, ingen tid att passa... Bara njuta!

Den melodiösa rocken var snäll och följsam i medvinden. Folk satte sig tillrätta och alla spanade in alla.

Varifrån kommer alla lönnfeta vikingamän med flätor i skägget?
De bara poppar upp ur marken när festivalerna börjar...

Tor och Odens söner.

En del har klätt ut sig till indianer, andra går runt i döskallepyjamas...

Var är jag?


Plötsligt drog mörka moln in över området. Temperaturen föll sju grader, från 22 grader till 16...

Björklöven ville slita sig loss och allt förändrades.
Vi behöver ju regn till de torra markerna, men inte just nu.. och inte just här.

Vi slapp.

Men jag drog mig hemåt, nedåt mot busshållplatsen den nya, med soptunna och bekvämlighetsinrättning, så att ölstinna män inte ska pissa bland blommorna...

Hållplats Sweden Rock.


Men det var en sak jag saknade. Ett bord, ett marknadsstånd med vännerna från White Metal.
Dessa kristna hårdrockare har inte möjlighet att betala 10.000 kr för att få stå på festivalområdet i fyra dagar... Vem har det??

Vad är det för hutlösa hyrplatspriser?

White Metal behövs som motvikt till den mörka musiken från andra sidan.

Jag missade konserten med Amaranthe och Skitarg.
Nej, jag är inte arg. Det är de i bandet som heter så. De är säkert glada - de fick ju speltid på SRF!

Hotfulla moln.


Jag avslutar denna bildkavalkad från första dagen med en bön, skriven av en ung kille:

Jesus, jag ber om beskydd för mig själv, min släkt och mina vänner.
Du vet vilka hot vi lever under.
Hjälp oss att gå dina vägar och inte bli lurade av djävulen.

Låt oss leva ett liv i renhet och sanning.
Sätt änglar till vårt beskydd.

Jag vill bli en hjälte för godheten och hjälpa människor i nöd.
Förlåt mig alla onda ord och handlingar som jag gjort.

Ge mig frid i mitt hjärta. Fyll mig med glädje.
Tack Jesus att Du hjälper mig idag, just nu. Amen.


Guld och gröna skogar...


Åh! Det lyser som av guld utanför mitt fönster! Vad är detta? Jag måste titta ut...

Solens strålar hittade skogstopparna under det tjocka molntäcket och färgade hela skogen i guld!
Det var en vacker hälsning från Skaparen själv.

Tack.

Skitglada hälsningar från
Helene Sture Fransfelt,

- hårdrocksmormor, många kronor fattigare men en dag gladare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar